اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

نهضت کلان‌نگری دینی را ایجاد کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: اندیشه وحدت ملل متدین بر محور معنویت یکی از کلان‌ترین اندیشه‌های قرآنی در فضاهای عمومی انسانی است.

نهضت کلان‌نگری دینی را ایجاد کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه‌ای کشور نپال اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه اذهان و نگاه‌های ساده‌انگارانه بسیاری از مسلمانان، محدود به مسائل کوچک، قومی، ملی و طایفه‌‌ای است نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید در مسیر فهم و اجرای اندیشه‌های کلان قرآن کریم و دین مبین اسلام گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه اسلام به ما می‌آموزد که دارای نگاه‌های کلان باشیم افزود: ورود به جامعه با نگاه‌های خرد نمی‌تواند انسان را دارای اندیشه‌های بارور و فعال کند؛ به ویژه امروزه که جهانی شدن به عنوان یک پدیده مهم و بزرگ، اذهان و اندیشه‌ها را متوجه خود کرده است، ضرورت داشتن نگاه‌های کلان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و لازم است در چنین فضایی برخوردار از نگاه‌های کلان اجتماعی و جهانی باشیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: انسانی که دارای نگاه‌های خرد و کوچک است بیشتر با مسائل جزیی درگیر خواهد شد و از اهداف و آرمان‌های بزرگ انسانی و اسلامی باز خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم کتاب هدایت به «طریق اقوم» است گفت: این کتاب آسمانی هم دارای نگاه‌های خرد و هم ارائه دهنده اندیشه‌های کلان و فرازمانی است و از آنجا که بسیاری از مسلمانان چون از اول بر اساس توجه به نگاه‌های خُرد و محدود پرورش یافته‌اند قدرت فهم نگاه‌های کلان قرآنی را ندارند و زمانی که به اندیشه‌های کلان می‌رسند از آن به سادگی و سرعت عبور می‌کنند.

مبلغی افزود: اگر از اندیشه‌های کلان قرآنی دور شویم و اذهان و نگاه‌های ما به مسائل کوچک و قومی، ملی و طایفه‌گری محدود شود هم در معرفی دین اسلام باز می‌مانیم و هم ظرفیت‌های کلان و فرصت‌های مغتنم را از دست خواهیم داد، در نتیجه به راحتی مرعوب و مغلوب شرایط می‌شویم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطر نشان کرد: نگاه اسلام آنقدر کلان است که دو پروژه بزرگ یعنی تشکیل امت واحد اسلامی و ایجاد وحدت امم متدین بر محور معنویت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد یک جبهه دینی مسلمانان و غیر مسلمانان برای تقویت معنویت با محوریت ذکر خداوند و دعا در فضاهای عمومی انسان‌ها خواسته اسلام است گفت: اسلام به ما توصیه می‌کند به سرعت با اتباع مذاهب دیگر وحدت دینی تشکیل دهیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از مسیحیان با بهره‌گیری از ابزار تبشیر در غیر مسیر تقویت معنویت در جهان عمل می‌کنند گفت: اصولا تکیه کردن به عمل تبشیر ناشی از در اختیار نداشتن منطق است چه آن که با تمرکز بر صرف بشارت دادن به نجات می‌خواهند گروهی را به دین خود جذب کنند.

مبلغی خاطر نشان کرد: البته این مسئله باعث نخواهد شد که ما جبهه متحدی با مسیحیت برای تقویت معنویت در جهان ایجاد نکنیم، بلکه باید در گفت‌وگو با آنها به این نتیجه برسیم که دست به دست هم دهیم و فرصت معنویت مشترک و دعا و ذکر خداوند را عمق و توسعه ببخشیم.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول