اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

من هم موافق آمریکایی ها بودم

خبرگزاری فارس: بازرگان :آمریکایی ها از طریق بوتلر رئیس حقوق بشر با مرکز نیویورک به من اطلاع داده بودند که آمریکا هرگز اجازه تغییرات سریع در ایران را نخواهند داد و من هم به بوتلر گفتم که من هم خواهان یک انقلاب ناگهانی نیستم.

من هم موافق آمریکایی ها بودم

رخدادهای 9مهر 1358

امروز رهبر انقلاب در دیدار با خانواده های شهدای پاوه و نیز فرماندهان نیروهای زمینی ارتش تاکید کردند : هر روز برای ما عاشورا است ، اسلام آنقدر عزیز است که پیغمبر اسلام و اهل بیت، هستی خودشان را برای آن فدا کردند و ما نیز باید اینگونه باشیم .

دفتر امام خمینی نیز امروز با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست کسانی که خود را نماینده دفتر امام جا می زنند معرفی کنند .

مصاحبه مفصل مهندس بازرگان نخست وزیر با ارویانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی که امروز در روزنامه ها منتشر شد خبر مهم دیگر امروز است ، نخست وزیر در این مصاحبه به موضوعات اساسی انقلاب پرداخته و تاکید کرد : همه در ایران می خواهند حکومت کنند ، امام خمینی نفوذی معنوی میان مردم دارد که در هفتاد سال گذشته بی سابقه بوده است ، مردم اشاره های امام را می فهمند و به هر سمتی که ایشان اشاره کند حرکت می کنند .

وی همچنین تفاوت دیدگاه خود با امام خمینی در زمینه مراحل انقلاب را در این مصاحبه تشریح کرد و گفت : من به تغییر تدریجی اعتقاد داشتم و امام به انقلاب ، آمریکایی ها این موضوع را که اجازه تغییرات ناگهانی در ایران را نخواهند داد به من اطلاع داده بودند و من نیز با آنان موافق بودم .

امروز مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی اصل مربوط به شورای نگهبان را تصویب کرد .  بر اساس اصل 77قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای ملی با آنها شورایی بنام شورای نگهبان تشکیل می شود .

خبر دیگر آنکه مجله المستقبل امروز در گزارشی به بررسی تاثیرات انقلاب ایران در موقعیت ترکیه پرداخته و نوشت : برچیده شدن وسایل جاسوسی آمریکا در مرزهای ایران و شوروی پس از انقلاب ایران، آمریکا را به نرمش در برابر ترکیه واداشته است .

امروز همچنین کاردار سفارت آمریکا در ایران با هاشم صباغیان وزیر کشور دیدار و نسبت به اعدام سه تن از سناتورهای رژیم گذشته با این عنوان که آنها دچار کهولت سن بودند اعتراض کرد . وزیر کشور در این دیدار گفت : برای ما اهمیتی ندارد که حقوق بشر غربی چه می گوید، قوانین اسلام مترقی تر از قوانین غربی هستند .

هر روز برای ما عاشورا است

رهبر انقلاب امروز با خانواده های شهدای پاوه و فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کردند .

اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- همان طوری که در حدیث وارد شده است: «کُلُّ یوْمٍ عَاشُورَا، و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» ، در جهات مختلفه‎ای که این عبارت افاده می‎کند یک جهتش هم همین حزنی است که برای ما تقریباً هر روز از مشاهده معلولین، مشاهده مادرهای داغدیده، پدرهای فرزند از دست داده، برادرهای برادر کشته شده، و بالاخره شهدایی که در راه اسلام از دست رفته‎اند، برای ما هر روز یک روز عاشورا است.

امروز شیخ سالم صباح السالم وزیر دفاع کویت آمادگی کشورش را برای دادن هرگونه کمک نظامی به بحرین اعلام کرد ، پیش از این حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر نیز اعلام آمادگی کرده بود تا به حکام بحرین در مقابل صدور انقلاب اسلامی به این کشور یاری دهد .

2- اسلام آن قدر عزیز است، آن قدر بزرگ است، که پیغمبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار هستی خودشان را، همه چیز خودشان را، در راه اسلام فدا کردند. ما هم که پیرو آیین مقدّس اسلام هستیم و پیرو پیغمبر اسلام و ائمه اسلام هستیم اگر یک مقداری فداکاری کنیم و در راه اسلام همان طور که آنها فداکاری کردند ما هم فداکاری کنیم این برای ما هر چند سخت باشد، لکن یک آسایش فکری است.(1)

کسانی که خود را نماینده امام جا می زنند معرفی کنید

دفتر امام خمینی امروز با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست کسانی که خود را نماینده دفتر امام جا می زنند را معرفی کنند . (2)

مصاحبه اوریانا فالاچی با بازرگان/ همه در ایران می خواهند حکومت کنند

گوریر دولاسرا روزنامه ایتالیایی متن مصاحبه مفصل اوریانا فالاچی روزنامه نگار ایتالیایی را با مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در دو صفحه کامل این روزنامه انتشار داد .بازرگان در پاسخ به سوال اوریانا فالاچی که از وی پرسید دولت شما تا چه اندازه به حساب می آید گفت : این سوال مثل آن است که از من بپرسید امروزه جه کسی در ایران حکومت می کند و اگر به شما بگویم که من حکومت می کنم درست نیست ، اگر بگویم که امام خمینی به تنهایی حکومت می کند این هم صحیح نیست ، اگر بگویم که گروهی از مردم حکومت می کنند این هم جواب روشن و واضحی نیست ، نقش من نقش ضعیفی است .

نفوذ معنوی بی سابقه امام خمینی میان ملت

بازرگان با تاکید بر این که نفوذ معنوی امام میان ملت ایران از هفتاد سال پیش به این طرف در تاریخ ایران همانند نداشته است تاکید کرد : از نقطه نظر رسمی دولت حکومت می کند ولی از نقطه نظر ایدئولوژیکی و انقلابی امام خمینی حکومت می کند ، یا شورای انقلاب ، یا کمیته های انقلاب و یا پاسداران انقلاب .

امام و توده های مردم یک جور فکر می کنند

وی ادامه داد : امام خمینی و توده یک جور فکر می کنند ، با یک منطق سخن می گویند با یک اشاره ی ایشان ملت می فهمد امام چه میخواهند.بازرگان در پاسخ به این سوال که پس چرا به جز تهدید به استعفا کار دیگری نمی کنید : هیچ گاه حقیقتا فکر این که میدان مبارزه را خالی کنم نداشته ام ولی لحظاتی بوده اند که تمایل به استعفا در من به وجود آمده .

مگر می شود امام خمینی را دوست نداشت

بازرگان درباره رابطه شخصی خود با امام نیز گفت : چطور می شود مردی مثل امام را دوست نداشت ؟ او است که ما را رهبری کرد تا این که با قدرت ترین شاه دنیا را بیرون انداختیم و او است که باعث اتحاد ما است و او است که مرا انتخاب کرد و مرا در مقام نخست وزیری تائید کرد و اگر کسی مقابل ایشان از من بدگویی کند ایشان حتی به او گوش نمی دهند بلکه از من دفاع هم می کنند ولی از نقطه نظر سیاسی رابطه مشکل است و خیلی مشکل پیش می رویم .

من به فکر تغییرات قدم به قدم بودم و امام انقلاب تمام عیار !

بازرگان در بخش دیگری از این مصاحبه به اختلاف نظر خود با امام درباره انقلاب اشاره کرده و گفت :همه می دانند که من معتقد به سیاست قدم به قدم بودم معتقد بودم که برای رهایی از دست شاه فقط یک راه بود و آن اینکه آمریکا را مجبور کنیم که کم کم شاه را ول کند ، معتقد بودم چون مردم همواره تحت سلطه بوده اند عادت به اطاعت کرده اند و می گفتم ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارد و می بایست عادتشان داد .

اسلام آن قدر عزیز است، آن قدر بزرگ است، که پیغمبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار هستی خودشان را، همه چیز خودشان را، در راه اسلام فدا کردند. ما هم که پیرو آیین مقدّس اسلام هستیم و پیرو پیغمبر اسلام و ائمه اسلام هستیم اگر یک مقداری فداکاری کنیم و در راه اسلام همان طور که آنها فداکاری کردند ما هم فداکاری کنیم این برای ما هر چند سخت باشد، لکن یک آسایش فکری است.

نخست وزیر دولت موقت در ادامه و در حالی که چند دقیقه قبل ادعا کرده بود به گمان وی امام حتی نمی دانستند در حال انقلاب هستند گفت : امام خمینی بر عکس این را می گفتند ، همه چیز را سریعا می خواستند :«قدم به قدم یعنی چه؟»انتظار یعنی چه؟حتی نباید یک روز هم فرصت را از دست داد . نه حتی یک دقیقه . ملت انقلاب را می خواهد بلافاصله حالا یا هرگز»بازرگان با این وجود تاکید کرد : هنوز هم فکر می کنم شاید استراتژی من صحیح تر بود .

پیام آمریکایی ها به بازرگان / من هم با آمریکا هم نظر بودم

وی ادامه داد : آمریکایی ها از طریق بوتلر رئیس حقوق بشر با مرکز نیویورک به من اطلاع داده بودند که آمریکا هرگز اجازه تغییرات سریع در ایران را نخواهند داد و من هم به بوتلر گفتم که من هم خواهان یک انقلاب ناگهانی نیستم ولی شاه در هر صورت باید برود ولی به آهستگی .وی درباره این که آیا بختیار را خیانتکار می داند گفت : نمی توانم در این مورد صحبت کنم !(3)

مطبوعات ضد انقلابی باید تعطیل شوند / توده های مردم تحمل ندارند

بازرگان درباره تعطیلی برخی از مطبوعات نیز گفت : انقلابی نیست در دنیا که اجازه دهد به آن چه شما از ما توقع دارید ، آن روزنامه هایی که بسته شدند ضد انقلابی بودند پس تعطیل شدند ، چاپخانه هایی که در آن، روزنامه ها را چاپ می کردند مصادره شدند برای این که متعلق به سرمایه داران فراری بودند و برای این که باشاه همکاری داشتند . دادگاه های انقلاب با بستن این روزنامه ها اراده ی توده ها را اعمال کردند .

نخست وزیر ادامه داد : این توده ها بودند که انقلاب کردند و جنازه هایشان خیابانها را پر کرده بود و اگر ما اراده ی آنان را در نظر نگیریم آنان با خشونت این اراده را بر ما تحمیل می کنند .

اسلام اجازه محاکمه زناکار را نمی دهد!

بازرگان در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اعدام زناکاران و همجنس بازان گفت: اسلام اجازه محاکمه زناکار را نمی دهد مگر این که شواهد زیاد و محکمی باشد که این هم اصلا امکان ندارد !

عصر امروز مجلس بررسی قانون اساسی جلسه علنی تشکیل داده و پس از بحث و بررسی اصل تشکیل شورای نگهبان را به تصویب رساند .بر اساس اصل 77قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای ملی با آنها شورایی بنام شورای نگهبان تشکیل می شود .

وی همچنین با انتقاد از ورود روحانیون با ساختار حکومت گفت :من می خواستم بگویم که حاکمیت روحانیون درست در لحظه ای که می بایست آن ها جای شان را با غیر روحانیون عوض کنند اتفاق افتاد .این هم تقصیر غیر روحانیون است ، اگر ما که نهضت آزادی هستیم اگر غفلت نمی کردیم این اتفاق نمی افتاد ...آنقدر درگیر مسائل عادی شدیم که قافیه را باختیم ولی دیر یا زود فشار آنان را از دوش خود برخواهیم داشت !(4)

اصل تشکیل شورای نگهبان به تصویب رسید

عصر امروز مجلس بررسی قانون اساسی جلسه علنی تشکیل داده و پس از بحث و بررسی اصل تشکیل شورای نگهبان را به تصویب رساند .بر اساس اصل 77قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای ملی با آنها شورایی بنام شورای نگهبان تشکیل می شود . (5)

ترکیه جای شاه را برای آمریکا پر می کند / استفاده جاسوسی آمریکا از ترکیه

مجله المستقبل در گزارشی به بررسی تاثیرات انقلاب ایران در موقعیت ترکیه پرداخته و نوشت : برچیده شدن وسایل جاسوسی آمریکا در مرزهای ایران و شوروی پس از انقلاب ایران، آمریکا را به نرمش در برابر ترکیه واداشته است .

المستقبل با اشاره به این نکته که دولت ترکیه تاکنون از بازپرداخت بدهی های خود به دولت آمریکا سرباز زده و آمریکا نیز چندی است که کمک های خود را به این کشور قطع کرده است نوشت : عللی که کارتر را وادشت تا تغییری در سیاست خود در قبال ترکیه بدهد و ارسال کمک های خود را به آن کشور از سر بگیرد دلائل استراتژی است که بستگی به منافع اساسی ایالات متحده آمریکا دارد زیرا این موضوع زمانی مطرح شد که انقلاب ایران رژیم گذشته را سرنگون کرده که در اثر آن آمریکا ناچار شده بود مراکز تجسس الکترونیکی خود را که در مرزهای ایران و شوروی نصب کرده بود برچیند به همین دلیل نیاز به دستگاه های مشابه پیدا کرده تادر ترکیه و در مرزهای شوروی نصب شود .(6)

شکنجه زندانیان سیاسی در بحرین

جبهه اسلامی آزادیبخش بحرین طی بیانیه ای از مشکلاتی که بر مسلمانان بحرین می گذرد پرده برداشت .این جبهه از تمامی مجامع بین المللی یاری خواسته و تاکید کرد : اخیرا مقامات امنیتی بحرین حملات ناجوانمردانه ای به ملت مسلمان بحرین کرده و بیش از 23تن از روحانیون مبارز و جوانان متعهد و دانشجویان را دستگیر کرده اند .

بازرگان با تاکید بر این که نفوذ معنوی امام میان ملت ایران از هفتاد سال پیش به این طرف در تاریخ ایران همانند نداشته است تاکید کرد : از نقطه نظر رسمی دولت حکومت می کند ولی از نقطه نظر ایدئولوژیکی و انقلابی امام خمینی حکومت می کند ، یا شورای انقلاب ، یا کمیته های انقلاب و یا پاسداران انقلاب .

در ادامه این بیانیه آمده است : زندانیان سیاسی بحرین در بدترین شرایط و زیر وحشیانه ترین شکنجه هایی مانند شکنجه های ساواک ایران به سر می برند از این رو از کلیه مجامع و سازمان های بین المللی می خواهیم که برای نجات جان زندانیان سیاسی از شکنجه های وحشیانه رژیم بحرین اقدام کنند . (7)امروز شیخ سالم صباح السالم وزیر دفاع کویت آمادگی کشورش را برای دادن هرگونه کمک نظامی به بحرین اعلام کرد ، پیش از این حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر نیز اعلام آمادگی کرده بود تا به حکام بحرین در مقابل صدور انقلاب اسلامی به این کشور یاری دهد . (8)

صباغیان : برایمان حقوق بشر غربی اهمیتی ندارد

کاردار سفارت آمریکا در ایران با هاشم صباغیان وزیر کشور دیدار و نسبت به اعدام سه تن از سناتورهای رژیم گذشته با این عنوان که آنها دچار کهولت سن بودند اعتراض کرد .

وزیر کشور در باره این دیدار گفت : به کاردار سفارت آمریکا متذکر شدیم که رای دادگاه های انقلاب با حقیقت تطبیق می کند و چون قوانین اسلام را مترقی تر از قوانین حقوق بشری میدانیم از این نظر برایمان مهم نیست که حقوق بشر در این موارد چه عقیده ای داشته باشد .

صباغیان ادامه داد : سالخوردگی یک نفر دلیل این نمی شود اگر خیانتی کرده مجازات نشود . (9)

انفجار بمب در دانشگاه ادبیات اهواز

بعد از ظهر امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه اهواز دو بمب منفجر شد که جز شکستن شیشه های دانشکده خسارات دیگری به بار نیاورد .این بمب ها که در دو نقطه کار گذاشته شده بودند به فاصله ده دقیقه از هم منفجر شدند ، احتمال می رود هدف از این بمب گذاری ایجاد رعب و وحشت میان مردم و دانشجویان بوده است .(10)در روزهای گذشته بر میزان ناامنی در استان خوزستان اضافه شده است .

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 191

2- اطلاعات ، 9مهر 1358، صفحه 1

3- در باره رابطه بختیار با بازرگان می توان به نکته بسیار مهمی اشاره کرد که شاید پرده از این امتناع از اظهار نظر صریح بردارد . بازرگان در طول مدتی که از جانب امام خمینی مقام نخست وزیری را بر عهده داشت و هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود تلاش می کرد با بختیار به توافق برسد . بختیار تلاش می کرد بازرگان را به پذیرش حکومت خود قانع سازد و چند وزارتخانه را در اختیار شورای انقلاب قرار دهد و بازرگان هم سعی می کرد بختیار را به پذیرش دولت انقلاب در عوش مسئولیت چند وزارتخانه وادارد که تلاش هر دو با قاطعیت امام ناکام ماند . در جلسه شورای امنیت کشور در 7بهمن 57نیزتصمیم گرفته شد بختیار به پاریس رفته و با امام خمینی از درآشتی درآید و اعلامیه ای هم به این مناسبت تهیه و به شورای انقلاب داده شد ، مهندس بازرگان شخصا با این کار و اعلامیه موافق بود. از این رو بود که بختیار برای این دیدار با بازرگان نیز مشورت می کندو البته تاکید می کند که هرگز قصد استعفا نداشته است رک تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران ، جلد 2، صفحه 35 ولی این بار نیز امام خمینی قاطعانه ایستاد و توطئه هایی که از سوی رژیم طاغوت طراحی شده بود ناکام گذاشت . رک کیهان ، 10مرداد 1380، صفحه 8

4- فالاچی ، اوریانا ، گفت و گوهای اوریانا فالاچی ، گردآوری و ترجمه غلامرضا امامی ، تهران : افق ، 1383، چاپ پنجم : 1387، صفحه 51-25

5- جمهوری اسلامی ، 10مهر 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 9مهر 58، صفحه 9

7- اطلاعات ، 9مهر1358،  صفحه 9

8- اطلاعات ، 9مهر 1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 9مهر1358، صفحه 10

10- اطلاعات ، 9مهر 1358، صفحه 11

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول