اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تداوم طرح‌های مقابله‌ای با قاچاق سوخت در شرق هرمزگان

خبرگزاری فارس: پلیس هرمزگان در ماه‌های اخیر همواره تمرکز ویژه‌ای را معطوف مقابله با قاچاقچیان مواد سوختی در شرق این استان کرده است.

تداوم طرح‌های مقابله‌ای با قاچاق سوخت در شرق هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شرق هرمزگان از جمله نقاطی است که پدیده قاچاق سوخت در سال‌های اخیر در آن بارها و بارها خبرساز شده است و از همین رو مورد توجه نیروهای مقابله‌ای و انتظامی قرار دارد.

پدیده قاچاق با تمام تبعات نامطلوب اقتصادی‌اش، ابعادی پیدا و پنهان در ابعاد اجتماعی نیز داشته و دارد که در این میان می‌توان به تصادف خودروهای حمل سوخت قاچاق اشاره کرد که در سال گذشته به عنوان مثال در یک فقره تصادف پنج معلم یک روستای میناب در شرق هرمزگان جان خود را از دست دادند.

پس از این حادثه دلخراش و درخواست‌ها و تقاضاهای مردمی در این شهرستان که در حال حاضر به عنوان یکی از شهرستان‌های آلوده به قاچاق سوخت شناخته می‌شود، به طور منظم و مداوم، مقابله با قاچاقچیان سوخت در قالب طرح‌های متمرکز سمت و سوی خوبی پیدا کرده است.

هرچند که افراد محلی و بومی در این منطقه بر این عقیده‌اند که این طرح‌ها باید دائمی باشد اما باید توجه داشت که پلیس نیز در این راستا با توجه به امکانات و تجهیزات تعاریف خاصی را برای مقابله با این پدیده دارد.

از همین رو انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط با امور فرهنگی و اجتماعی نیز پای کار باشند تا از این طریق شاهد ریشه‌کنی اساسی این پدیده در شرق هرمزگان باشیم.

اموری همانند اشتغال و توسعه سطوح آموزشی از جمله مواردی است که کارشناسان بر آن در این زمینه تاکید دارند.

مهدی زندیه وکیلی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان برخلاف بسیاری از مدیران در هفته گذشته طی اظهار نظری قابل توجه یکی از دلایل افزایش تصادفات در محورهای جاده‌ای شرق هرمزگان را توسعه پدیده قاچاق سوخت و تردد غیرقانونی خودروهای حامل سوخت قاچاق عنوان کرد.

خودروهای حامل سوخت قاچاق برای اینکه شناسایی نشوند معمولاً اقدام به حرکت بدون پلاک در جاده‌ها با سرعت بالا می‌کنند که این امر تبعات ناگواری را تاکنون به ویژه در مناطق مسکونی در برداشته است.

سردار رضا محمدی یگانه رئیس پلیس هرمزگان نیز در ماه‌های اخیر همواره بر تشدید مقابله با پدیده قاچاق سوخت در شرق هرمزگان تاکید کرده است.

وی می‌گوید: یکی از اهداف و اولویت‌های پلیس در منطقه شرقی هرمزگان مقابله با قاچاق سوخت است.

جانشین فرماندهی انتظامی استان هرمزگان نیز در نشست خبری اخیر خود از اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده به سوخت قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

احمد دادستانی گفت: مبارزه و مقابله با پدیده قاچاق سوخت و اجرای مطالبات مردمی مبنی بر مبارزه و برخورد جدی با عوامل قاچاق سوخت، نیروی انتظامی استان را بر آن داشته تا بنا به وظیفه ذاتی خود با انجام کار وسیع اطلاعاتی و همکاری خوب مردمی، ضمن شناسایی مناطق آلوده به قاچاق سوخت در سطح شهرستان، طرح پاکسازی را در روستای چاه اسماعیل میناب و جنگل‌های اطراف آن اجرا کنند.

وی افزود: در نیمه اول سال‌جاری با تلاش مأموران انتظامی استان، 142 دستگاه خودرو  فعال در قاچاق سوخت شناسایی و توقیف و همچنین 556 فقره کارت سوخت ابطال و مجموعاً در سطح استان 3 میلیون و 14 هزار و 757 لیتر گازوئیل قاچاق کشف که در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته 145 درصد، کشفیات افزایش داشته است.

جانشین فرماندهی انتظامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در عملیات‌های قبل نیز در اجرای طرح‌های پاکسازی در سطح شهرستان 14 هزار لیتر گازوئیل کشف و 10 دستگاه خودرو توقیف، 50 عدد مخازن سوخت کشف و 10 نفر از عوامل و عناصر قاچاق سوخت دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

علاوه بر مناطق شرقی هرمزگان که شهرستان‌هایی همانند جاسک، سیریک و میناب در آن واقع است، در مناطق غربی شهرستان بندرعباس نیز پلیس عملیات‌های گسترده‌ای را در مناطقی همانند گچین در ماه‌های اخیر طی چند مرحله اجرایی کرده است.

به دلیل پایین‌تر بودن قیمت سوخت گازوئیل در ایران از حد بین‌المللی، انتقال سوخت از ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس برای قاچاقچیان منفعت زیادی دارد.

تا قبل از سهمیه بندی سوخت بنزین در کشور، قاچاقچیان بیشتر مبادرت به قاچاق این سوخت به خارج از کشور می‌کردند.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول