اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی کردستان خبر داد

تولید سالانه یک‌میلیون و 700 هزار تن محصولات زراعی در کردستان

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه بیش از یک‌میلیون و 700 هزار تن محصولات زراعی در کردستان تولید می‌شود.

تولید سالانه یک‌میلیون و 700 هزار تن محصولات زراعی در کردستان

کمال‌الدین رشادت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: با توجه به استعدادهای بالقوه استان کردستان در زمینه کشاورزی در حال حاضر بیش از 30 محصول زراعی در میکروکلیماهای مختلف در استان کشت و زرع می‌شود که بر اساس آمارگیری کشوری میزان این تولیدات زراعی حدود یک‌میلیون و 720 هزار تن است.

وی افزود: محصول گندم با تولید 885 هزار تن، سیب‌زمینی با تولید 428 هزار تن و علوفه با تولید 361 هزار تن از تولیدات زراعی شاخص استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: بخش اعظم تولیدات استان مربوط به کشت دیم است به همین دلیل کشاورزی استان کردستان نیز وابسته به شرایط اقلیمی است.

رشادت به تولیدات باغی در استان کردستان اشاره کرد و ادامه داد: انگور با تولید سالانه 90 هزار تن، سیب درختی 31 هزار تن، توت‌فرنگی و گردو نیز هر کدام با 23 هزار تن از تولیدات باغی شاخص استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کردستان از نظر سطح تولید گندم دیم در کشور رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: در طول بیش از یک دهه گذشته کردستان از نظر تولید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان رتبه چهارم تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: همچنین استان کردستان علاوه بر تولیدات زیاد گندم از نظر تولید سبزی، صیفی‌جات و محصولات علوفه‌ای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد.

رشادت بیان کرد: از آنجا که تنها 10 درصد از اراضی مزروعی استان کردستان به‌صورت آبی کشت می‌شود، بنابراین سطح کل تولیدات زراعی استان قابل مقایسه با اراضی آبی استان‌های کشور نیست و از این سطح محدود اراضی سالانه نزدیک به یک‌میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات زراعی تولید می‌شود.

وی در پایان با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان به داخل و خارج از کشور، اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه نخست سال‌جاری نزدیک به 147 هزار و 887 تن انواع محصولات بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد کاهش و از نظر ارزش ریالی نیز 96 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول