اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شالیزارهایی که دوباره کشت می‌شوند

خبرگزاری فارس: کشت دوم شالیزارهای گیلان پس از برداشت محصول برنج آغاز می‌شود که جایگاه مهمی در دستیابی به تولید محصول سالم در استان دارد.

شالیزارهایی که دوباره کشت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که حدود 80 هزار هکتار آن زهکش دارند و آب‌های سطحی از آنها خارج می‌شود و برای انجام کشت دوم مناسب هستند.

با پایان یافتن کار برداشت برنج در گیلان نهضت جدیدی با نام کشت دوم آغاز می‌شود که در کشاورزی پایدار و دستیابی به تولید محصول سالم در استان نقش مهمی دارد.

در گیلان به دلیل محدود بودن زمین‌های قابل کشت می‌توان با افزایش دوباره کشت به دلیل وجود شرایط اکولوژیکی مناسب، کشت دوم را یک راهکار برای کشاورزی پایدار و همچنین افزایش تولید به کشاورزان دانست.

افزایش توان مالی و  اقتصادی کشاورزان، رشد تولید محصولات مختلف، ایجاد اشتغال در پاییز و زمستان و در نهایت کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی از مزایای کشت دوم است ضمن اینکه کشت دوباره شالیزارها موجب تقویت خاک و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی می‌شود و می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

* کشت دوم از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس کشت دوم را دارای مزایای بسیار زیادی دانست و اظهار کرد: کشت دوم از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

اردشیر روحی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافی کشت دوم و تولید پس از برداشت برنج را داشته باشند، افزود: کشاورزان می‌توانند با استفاده از نهاده‌های موجود در کشت دوباره زمین‌‌های کشاورزی تولید بیشتری داشته باشند.

وی کمک به سلامت تولید را از مزایای کشت دوم عنوان کرد و گفت: امروزه در دنیا بر تولیدات سالم و بدون افزودنی‌های شیمیایی و سم تاکید می‌کنند که باید به این مسئله توجه کرد.

این مسئول رهایی از تک محصولی را یکی از اهداف جهاد کشاورزی گیلان ذکر کرد و یادآور شد: با خارج شدن از وضعیت تک محصولی می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال، شاهد درآمدزایی و رشد اقتصادی کشاورزان باشیم.

* کشت دوم درآمد اقتصادی کشاورزان را افزایش می‌دهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز افزایش درآمد و تولید را یکی از مزایای مهم کشت دوم ذکر کرد و گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری‌های فصلی از جمله مزیت‌های دیگر کشت دوم محسوب می‌شود.

ایرج بنیادی اجرای کشت دوباره زمین‌های کشاورزی را موجب تقویت خاک و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی دانست و افزود: کشت دوم موجب بهره‌‌وری مناسب از زمین می‌شود و درآمد اقتصادی برنج‌کاران را افزایش می‌دهد.

وی درباره محصولات مورد استفاده در کشت دوم بیان کرد: پس از برداشت برنج در شالیزارهای گیلان انواع صیفی‌جات، راتون، حبوبات، گندم، جو، کلزا، شبدر، بادمجان، کلم، هویج، باقلا، لوبیا و سیر تولید می‌شود که می‌توان تنوع محصولات را افزایش داد.

این مسئول با بیان اینکه امسال 50 هزار هکتار شالیزارهای گیلان دوباره کشت می‌شوند، ابراز کرد: تاکنون در بالغ بر 25 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشت دوم انجام شده است.

به گفته وی کشاورزان گیلانی می‌توانند با کشت دوم در هر هکتار به طور میانگین حدود 2 تا 3 میلیون تومان درآمد کسب کنند که این مبلغ 80 درصد درآمد حاصل از کشت برنج است.

بنیادی خاطرنشان کرد: سال گذشته کشاورزان گیلانی با انجام کشت دوم 920 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را تولید کرده بودند که بیش از 162 میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان در ادامه تامین علوفه دام، افزایش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای کشت دوم عنوان کرد.

* کشت دوم تغییر نگرش در رفتار حرفه‌ای کشاورزان است

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مزایای کشت دوم بیان کرد: کشت‌های دوم و سوم از جمله برنامه‌هایی است که برای ایجاد تغییر نگرش، بینش و باورها به منظور ایجاد تغییر در رفتار حرفه‌ای کار حوزه ترویج کشاورزی گیلان قرار دارد.

علی‌اصغر داداش‌پور استفاده از شیوه‌های متعدد ترویجی برای دستیابی به اهداف را از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی استان ذکر کرد و افزود: بدون تردید ایجاد همدلی، همراهی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از رسالت‌های حوزه ترویج کشاورزی است.

وی ترویج کشاورزی را یکی از رسالت‌های مهم دانست و تصریح کرد: آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی کشاورزان با تولید محصولات متنوع و مختلف از جمله رسالت‌های دیگر حوزه ترویج کشاورزی استان است.

* کشت دوم آفات و بیماری‌های شالیزارها را کنترل می‌کند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز کشت دوم را موجب کنترل آفات و بیماری‌های شالیزارهای استان و تقویت زمین دانست و اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش حجم بیکاری‌های فصلی از دیگر مزایای کشت دوم است.

شایگان ادیبی با بیان اینکه کشت دوم موجب افزایش درآمد کشاورزان می‌شود، افزود: کشت دوم نیازهای مصرفی را تامین می‌کند و اقتصاد کشاورزان را افزایش می‌دهد.

وی کشت محصولات متنوع در شالیزارها پس از برداشت برنج را موجب تقویت زمین دانست و خاطرنشان کرد: این امر آفت‌های کشاورزی به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج را از بین می‌برد و زمین را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول