اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تاسیس وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری فارس: ششم مهرماه 1358،‌ با ادغام شرکت پتروشیمی،‌ شرکت ملی نفت، اداره کل نفت در وزارت دارایی و نیز سازمان های بین المللی و دفاتر اوپک،‌ وزارت نفت تاسیس شد.

تاسیس وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

 رخدادهای 6 مهر 1358

  رهبر انقلاب امروز در دیدار با نمایندگان کارگران و کارکنان شرکت نفت با تاکید بر این که هر کس در هر مقامی در صورت خیانت باید محاکمه شود فرمودند: پس از رسیدگی، هرکس و هر مقامی باشد ـ نزیه که یک آدم عادی است، قابل ذکر نیست ـ هرکس در هر مقامی باشد، اگر خیانت کرده باشد، به محاکمه کشیده می‎شود و به جزای خودش می‎رسد.

به دنبال اتهامات مطرح در مورد حسن نزیه در رسانه ها و نیز انتقاد شدید نماینده امام در مناطق نفت خیز از مدیریت وی در شرکت ملی نفت امروز دادستانی انقلاب نزیه را احضار کرد.

خبر دیگر آنکه امروز مهندس بازرگان نخست وزیر کابینه را ترمیم کرد . بر اساس تغییرات جدید معین فر وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه در سمت وزارت نفت که وزارت خانه جدیدی است قرار گرفت ، این وزارت با ادغام شرکت های پتروشیمی و شرکت ملی نفت و اداره کل نفت را که هم اکنون در وزارت دارایی وجود دارد و نیز سازمان های بین المللی و دفاتر اوپک در تهران شکل می گیرد . به این ترتیب حسن نزیه از کار برکنار شد.

از دیگر تغییرات مهم کابینه انتصاب دکتر مصطفی چمران به عنوان وزیر دفاع می باشد.

امروز همچنین احمد کمالی شکنجه گر معروف به جلالی اعدام شد.

هر کس در هر مقامی، در صورت خیانت باید محاکمه شود

امروز رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان کارگران و کارکنان شرکت نفت تاکید کردند: هر کس یا هر مقامی اگر خیانت کرده باشد به محاکمه کشیده می شود.

امام خمینی در این دیدار با اشاره به مسائل مطرح در مورد حسن نزیه فرمودند: البته من می‎دانم که آن مرکزی که شما هستید، حساسترین مراکز است برای ما و برای دولت. و نابسامانی های آنجا را هم به من رسانده‎اند. و مدتهاست دنبال او بود[ند] که دیگر من اخیراً دیدم باید آقای اشراقی با هیأتی بیایند و رسیدگی بکنند، و آمدند و رسیدگی کردند. و آنها هم بعضی این مطالب را به من گفتند. و شما هم اگر مدارکی دارید جمع بکنید، که آن مدارک را به آقای اشراقی بدهید. کارهایی که این آدم  می‎گویند کرده است، و من خیلی اطلاع ندارم، و چیزهایی که نباید بکند کرده است، اینها را شما مدارکش را جمع بکنید تا ایشان محاکمه بشود .

نزیه که عددی نیست ...

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به این که هر کس در هر مقام و منصبی که باشد در صورت خطا باید محاکمه شود فرمودند: اگر خدای نخواسته یک خلافی شده است و خلاف دیانتی شده است، یک خلاف مصلحت اسلام و مسلمین شده است، در شرکت نفت یک توطئه‎هایی مثلاً هست ـ چنانچه گفته می‎شود ـ آنها باید رسیدگی بشود. و پس از رسیدگی، هرکس و هر مقامی باشد ـ نزیه که یک آدم عادی است، قابل ذکر نیست ـ هرکس در هر مقامی باشد، اگر خیانت کرده باشد، به محاکمه کشیده می‎شود و به جزای خودش می‎رسد. و اگر بی‎گناهیش هم ثابت شد، رها می‎شود.(1)

نزیه به دادستانی انقلاب احضار شد

به دنبال اتهامات مطرح در مورد حسن نزیه در رسانه ها و نیز انتقاد شدید نماینده امام در مناطق نفت خیز از مدیریت وی در شرکت ملی نفت امروز دادستانی انقلاب نزیه را احضار کرد .

در نامه آیت الله قدوسی به مهندس بازرگان نخست وزیر در این باره آمده است: متعاقب شکایات متعددی که از آقای حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به دادستانی انقلاب رسیده است دستورفرمائید حداکثر تا 24ساعت آقای نزیه خود را به دادستانی برای پاسخ به شکایات رسیده معرفی نماید . (2)

گفتنی است نزیه با ادغام شرکت ملی نفت در وزارت تازه تاسیس از سمت خود برکنار شده است.

بازرگان کابینه را ترمیم کرد

چهارمین ترمیم در کابینه بازرکان در محافل مختلف سیاسی بازتاب گسترده است داشت و این محافل عنوما این ترمیم را که با تائید امام صورت گرفته است در جهت تثبیت هر چه بیشتر دولت بازرگان تلقی و تفسیر کردند.

در این ترمیم دکتر مصطفی چمران به عنوان وزیر دفاع ، مهندس علی اکبر معین فر وزیر نفت ، مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه، دکتر حسن حبیبی کفیل وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، محمد علی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش، علی اسپهبدی کفیل وزارت کار، دکتر یدالله سحابی وزیر مشاور در تعلیمات و تحقیقات، داریوش فروهر وزیر سیار و حسین بنی اسدی(3) به عنوان وزیر مشاور در امور اجرایی تعیین شدند . (4)

شرکت ملی نفت جای خود را به وزارت نفت داد

گفتنی است چند روزی روزنامه ها از تغییر حسن نزیه رئیس شرکت ملی نفت خبر می دهند موضوعی که وی دیروز آن را تکذیب کرد ولی با تغییرات و ترمیم کابینه مشخص شد دیگر نزیه در شرکت ملی نفت مسئولیتی ندارد و یا به عبارت دیگر با تاسیس وزارت نفت دیگر شرکتی به نام شرکت ملی نفت وجود ندارد.

دیروز روزنامه ها در حاشیه جلسه شورای انقلاب خبر دادند که در صورت رفتن حسن نزیه از شرکت ملی نفت شخص خاصی خارج از دولت مدیریت عامل شرکت نفت را احراز نخواهد کرد بلکه دولت در راس شرکت خواهد ماند.

با ترمیم کابینه معین فر وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه در سمت وزارت نفت که وزارت خانه جدیدی است قرار گرفت، این وزارت با ادغام شرکت های پتروشیمی و شرکت ملی نفت و اداره کل نفت را که هم اکنون در وزارت دارایی وجود دارد و نیز سازمان های بین المللی و دفاتر اوپک در تهران شکل می گیرد.

تاریخچه ای از تغییرات کابینه از ابتدا تاکنون / کابینه برای بار چهارم تغییر کرد 

تغییرات امروز کابینه چهارمین ترمیم دولت بازرگان محسوب می شود. اولین ترمیم کابینه بازرگان سه ماه بعد از روی کار آمدن دولت موقت با استعفای دکترکریم سنجابی وزیر امورخارجه و تعیین دکترابراهیم یزدی به جای وی صورت گرفت.

ابراهیم یزدی پیش از آن معاون نخست وزیر در امور انقلاب بود که با انتخاب به عنوان وزیر خارجه جای خود را به دکتر مصطفی چمران داد. چمران نیز امروز و در تغییرات جدید کابینه به سمت وزارت دفاع ملی انتخاب شد.

دومین ترمیم نیز زمانی صورت گرفت که بازرگان عباس امیرانتظام را از سمت وزیر مشاور به سفارت ایران در سوئد تغییر داد و احمد صدرحاج سید جوادی نیز از وزارت کشور به دادگستری نقل مکان کرده و دکتر مبشری اولین وزیردادگستری از دولت خارج شد.

در سومین تغییر نیز دکتر صادق طباطبایی به سمت وزیر مشاور در امور سیاسی انتخاب شد که به همراه این تغییرات گروهی از شورای انقلاب پستهای معاونت در وزارتخانه ها را پذیرفتند . (5) وزارت دیگری که به مجموع وزارتخانه ها اضافه شده و بازرگان در پیام امروز خود به آن اشاره کرد پست وزارت سیار است. کار وزیر سیار نظارت بر امور داخلی شهرستان ها است.

دو شکنجه گر ساواک اعدام شدند

پس از شش جلسه دادرسی و 48ساعت شور پیرامون اتهامات 4عضو ساواک سرانجام شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز رای خود را در مورد متهمان اعلام کرد.

بر اساس رای صادرهاز سوی دادگان انقلاب اسلامی مرکز دو تن از متهمان به اعدام و دو تن دیگر نیز به حبس محکوم شدند .احمد کمالی معروف به جلالی بازجو و شکنجه گر ساواک و ابوالقاسم افتخاری بر اساس این حکم اعدام شدند .این احکام بعد از ظهر امروز به متهمان ابلاغ و بلافاصله اجرا شد. (6)

تیمسار مدنی : اگر ملت تکلیف کنند رئیس جمهور می شوم

تیمسار احمد مدنی استاندار خوزستان با اشاره به این که هر کاری که ملت بر عهده ام بگذارد انجام می دهم گفت: من متعلق به خودم نیستم و اگر ملت از من بخواهد رئیس جمهور بشوم این سمت را خواهم پذیرفت.

وی گفت: در انقلاب اسلامی ایران شغل مطرح نیست و جاه طلبی های سابق نمی تواند محلی داشته باشد و در این زمینه هر مسئولیتی که ملت واگذار کند انجام می دهم چه به عنوان پیش خدمت و چه به عنوان رئیس جمهور . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 7مهر 1358، صفحه 12

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 156

3- بنی اسدی قبل از این معاون نخست وزیر در جهاد سازندگی بود

4- کیهان ، 7شهریور58، صفحه 12

5- اطلاعات ، 7مهر 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 7شهریور 58، صفحه 4

7- اطلاعات ، 7مهر 1358، صفحه 1و2 ،  احمد مدنی دومین وزیر دفاع دولت موقت، کسی بود که پس از عدم موفقیت در اولین انتخابات ریاست جمهوری و افشای روابطش با جاسوسان آمریکایی، به خارج کشور گریخت و همکاری خود با شاپور بختیار و شبکه افسران سلطنت طلب موسوم به «نقاب» را علنی ساخت. مسئله وابستگی های مدنی به عمال رژیم سابق از همان زمان که وی وزارت دفاع دولت موقت انقلاب را برعهده داشا بر سر زبانها افتاده بود و از سوی پاره ای از سازمانها و گروه ها اسنادی در این رابطه انتشار یافته بود ، بعد از انتصاب مدنی به استانداری خوزستان فعل و انفعالاتی در این منطقه از کشور صورت گرفت ، از یک سو مدنی تلاش می کرد با نمایش سرکوب بمب گذاران در تاسیسات نفتی خود را مردی قاطع و برقرار کننده امنیت معرفی نماید و زمینه ریاست جمهوری خود را فراهم کند در همان حال نیز که این نمایش روی صحنه بود بسیاری از ساواکیها و عناصر وابسته به رژیم سابق به گرد مدنی حلقه زده و پست های حساس استانداری را اشغال کرده بودند . در آن دوره کتابی در کشور منتشر شد که مدنی در آن به تمچید از رضا شاه پرداخته بود ، مدنی در صدد تکذیب محتوای این کتاب بر آمد ولی ممکن نشد ، همزمان با استانداری خوزستان مدنی فرماندهی نیروی دریایی را نیز بر عهده داشت ، وی با سوء استفاده از این سمت و با مانورهای پشت سر هم تلاش داشت تا خود را به عنوان تنها فرد شایسته برای سمت ریاست جمهوری در سطح جامعه معرفی کند ولی با انتشار اخباری مبنی بر ارتباط او با بختیار و آن هم بعد از تسخیر لانه جاسوسی عرصه را بر مدنی تنگ کرد . اسناد فراوانی از لانه جاسوسی درباره مدنی کشف شده بود که دیگر مجالی برای انکار باقی نمی گذاشت . در آن زمان نواری منتشر شد که پیش از سقوط رژیم پهلوی از مکالمات مدنی ضبط شده بود . وی در این نوار امام خمینی را به عنوان فردی معرفی کرده بود که بیخودی در سیاست دخالت می کند و از این که امام بختیار را نخست وزیر قانونی نمی داند اظهار گلایه کرده بود . بر اساس گزارشات ساواک مدنی جلسات متعددی در منزل مسکونی خود با شرکت دکتر علی امینی و شاپور بختیار داشته و اعضای کابینه ازهاری و بختیار پیوسته با او در تماس بوده اند . رک اطلاعات ، 20 مرداد 1359، صفحه 4

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول