اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افتخاری دیگر در سال تولید ملی

متخصصان نفت در مسجدسلیمان دستگاه سنجش نمک سیار ساختند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از ساخت دستگاه سنجش نمک سیار سرچاهی توسط متخصصان توانمند این شرکت خبر داد.

متخصصان نفت در مسجدسلیمان دستگاه سنجش نمک سیار ساختند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان،  سید کمال موسوی اظهارداشت: این دستگاه برای انجام آزمایش تعیین مقدار نمک موجود در نفت خام استفاده می‌شود و نقش مهمی در آزمایشگاه‌های شیمیایی نفت دارد. 

وی افزود: با ساخت نمونه سیار این دستگاه از سوزاندن نفت و هرز روی این ثروت خدادادی به مقدار چشمگیری در هر روز جلوگیری می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در شرکت نفت، نمونه ثابت این دستگاه سال گذشته توسط متخصصان این شرکت برای نخستین بار در کشور ساخته شد که با توجه به احساس نیاز به نمونه سرچاهی و سیار و عدم دسترسی به تأمین لوازم مورد نیاز به واسطه اعمال تحریم‌ها، متخصصان توانمند این شرکت بدون نیاز به دانش فنی خارجی توانستند این دستگاه پرکاربرد را طراحی و تولید نمایند.

موسوی قیمت نمونه خارجی این دستگاه را 300 میلیون ریال و زمان تحویل آن را حداقل 6 ماه بعد از اعلام سفارش عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده  نمونه داخلی یک سی‌ام سفارش خارجی  و مدت زمان تولید آن حداکثر هفت روز است در حالیکه در سفارش خرید خارجی، کمترین زمان تهیه 6 ماه است.

وی درباره مزایای ساخت نمونه سیار این دستگاه اظهار داشت: دسترسی سریع به نتایج آزمایشگاهی در محل چاه نفت، جلوگیری از سوزاندن نفت درگودال سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، جلوگیری از هدر روی انرژی و خروج ارز از کشور، دستیابی به دانش فنی ساخت از مزایای ساخت این دستگاه است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان همچنین در خصوص دلایل و انگیزه ساخت این دستگاه گفت: مقدار نمک موجود در نفت خام تولیدی می‌بایست در آزمایشگاه اندازه‌گیری و اعلام شود که با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی این شرکت و پراکنده بودن چاه‌ها و سخت رو بودن مسیر برخی چاه‌ها، نمونه‌گیری از محل چاه تا آزمایشگاه زمان‌بر بود و تا مشخص شدن جواب، مقدار زیادی از نفت خام در گودال سوزانده می‌شد که از نظر اقتصادی و زیست محیطی هزینه زیادی به این شرکت تحمیل می‌شد.

موسوی افزود: با ساخت این دستگاه سیار، دیگر نیازی به ارسال نمونه از چاه به آزمایشگاه نیست بلکه این بار خود آزمایشگاه و آزمایش کننده به محل چاه می‌رود و با این اقدام از میزان آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سوزاندن نفت در گودال‌های سوخت به میزان چشمگیری کاسته می‌شود.

انتهای پیام/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول