اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستایی در دل محرومیت / «کمک خداداد» نیازمند توجه بیشتر مسئولان

خبرگزاری فارس: هستند هنوز روستاهایی که در دل محرومیت قرار دارند و نتوانسته‌اند مانند سایرین پیشرفت کنند، روستای «کمک خداداد» لوداب از این مناطق است که فاقد بسیاری از امکانات اولیه از جمله راه و آب آشامیدنی است.

روستایی در دل محرومیت / «کمک خداداد» نیازمند توجه بیشتر مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پیشوند محرومیت بر چهره کهگیلویه و بویراحمد نشانه‌ای است که باید برای رفع آن تلاش‌ها را مضاعف کرد.

قطعا اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت‌ها در این استان انجام شد قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست اما هنوز هم کهگیلویه و بویراحمد توسعه یافتگی را به معنای واقعی به خود ندیده و شاید بتوان گفت در حال طی پله‌های ترقی است و رسیدن به توسعه جز با همت مسئولان و چاره‌اندیشی آن‌ها میسر نخواهد بود.

هنوز هستند جاهایی در این استان که به لحاظ عمرانی مشکلات فراوانی دارند، روستاهایی که جاده مناسب، آب و گاز و بسیاری از دیگر امکانات اولیه را ندارند و مسئولان باید این‌چنین جاهایی را در نظر داشته و آن‌ها را نیز همپای سایر نقاط استان از توسعه سهیم کنند.

«سنگلاخ‌های جاده اجازه عبور خودروی فرماندار را نمی‌داد به ناچار مسئولان با خودروهای شاسی بلند تویوتا و جیپ عازم روستا شدند از وضعیت بد جاده می‌شد فهمید که روستای پیش رو شرایط عمرانی مناسبی را ندارد.»

این بخشی از داستان عبور مسئولان شهرستان بویراحمد برای بازدید از روستای کمک خداداد بود. روستای کمک خداداد در فاصله هفت کیلومتری لوداب قرار دارد که با 70 خانوار و 320 نفر جمعیت از راه ارتباطی مناسب، آب آشامیدنی، مدرسه و بسیاری دیگر از امکانات اولیه محروم‌اند.

یکی از اهالی این روستا نبود جاده مناسب را از عمده‌ترین مشکلات اهالی این روستا عنوان کرد و گفت: بیش از دو سال است که احداث جاده ارتباطی این روستا کلنگ خورده و به صورت مقطعی نیمه کاره رها می‌شود و هم‌اکنون دو ماه است که کار احداث آن تعطیل شده است.

وی افزود: از دیگر مشکلات این روستا نبود آب شرب لوله‌کشی مناسب است با وجود این‌که یک پروژه انتقال آب یک‌هزار و 500 متری انجام شده اما این پروژه مشکلات خاص خود را دارد.

این ساکن روستای کمک خداداد خاطرنشان کرد: عبور لوله آب آشامیدنی از میان زمین‌های کشاورزی و ترک خوردن مکرر آن از دغدغه‌هایی است که در زمینه آب آشامیدنی وجود دارد.

اهالی روستای کمک خداداد نبود مخزن سوخت برای انبار سوخت فصل زمستان، عدم وجود مدارس راهنمایی دخترانه و نبود مسجد و امکانات ورزشی را از دیگر مشکلات روستای خود عنوان کردند.

* لوله آب آشامیدنی روستا بدون حصار و به صورت نابهنجار است

بخشدار لوداب در زمینه مشکلات این روستا گفت: قریب به دو سال است که یک‌هزار و 500 متر لوله آب این روستا به صورت نابهنجار و بدون حصار رها شده است.

کرامت نامجو اظهار کرد: در اکثر نشست‌های بخش با فرمانداری این موضوع مطرح شده است اما متأسفانه توجه جدی به آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه نبود امکانات ورزشی و رفاهی در منطقه از مسائلی است که باید به آن توجه شود، خاطرنشان کرد: وجود زمین فوتبال و امکانات ورزشی جزو مواردی است که امروز لزوم آن آشکار شده و باید برای روستاییان نیز این خدمات حاصل شود تا علاقه‌مندان به ورزش در روستاها را از زمین‌های خاکی و زراعی به محیط‌های ورزشی سوق دهیم.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های روستایی استان نیز با انتقاد از نیمه‌کاره ماندن راه این روستا گفت: ادامه کار این پروژه به پیمانکار دیگری واگذار می‌شود تا مردم این روستا به زودی شاهد راه مناسب باشند.

بیت‌الله محرابی با اشاره به راه لوداب به کمک خداداد افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری احداث جاده هفت کیلومتری لوداب ـ کمک خداداد به بهره‌برداری برسد.

* به مشکلات روستای "کمک خداداد" پایان می‌دهیم

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بویراحمد نیز با بیان اینکه رفع مشکلات آب روستاییان بر عهده ما بوده، خاطرنشان کرد: در اسرع وقت و به بهترین نحو به مشکلات این روستا پایان می‌دهیم.

نعمت‌الله پاسیار اظهار کرد: مشکل آب آشامیدنی این روستا در زمینه پمپ و لوله است که در اسرع وقت حل و فصل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که شاهد محرومیت نباشیم، خاطرنشان کرد: برای ایجاد حصار لوله آب و کانال‌کشی آب آشامیدنی روستای کمک خداداد با استانداری و سازمان برنامه و بودجه هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا شاهد رفع این مشکل باشیم.

فرماندار بویراحمد نیز رفع مشکلات اساسی مناطق محروم را در اولویت دانست و گفت: در روستای کمک خداداد آب آشامیدنی سالم و کافی در خود روستا وجود دارد اما دارای یک سری مشکلاتی است که در اسرع وقت پیگیری می‌شوند.

محمد الفونه با بیان اینکه امکانات رفاهی و فرهنگی از نیازهای اساسی هر مکانی است، افزود: ابتدا باید نیازهای اساسی در روستاها برطرف شوند تا بعد از آن به فکر مسائل فرهنگی و رفاهی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات سوخت روستای کمک خداداد یک مخزن سوخت در این روستا ساخته می‌شود.

و اما هستند چنین روستاهایی که در دل محرومیت‌ها قرار دارند و مسئولان نیز باید رسیدگی به این مکان‌های محروم را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

چرا که باید این روستاها همپای سایر مناطق توسعه پیدا کنند وگرنه هر روز بیش از پیش شاهد پدیده‌هایی چون مهاجرت از روستا به شهر و خالی از سکنه شدن روستاها خواهیم بود.

-------------------------

گزارش از حسین ترابی

-------------------------

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول