اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس نشریات وزارت علوم:

نظارت پیش از چاپ نشریات دانشجویی پذیرفتنی نیست

خبرگزاری فارس: کارشناس نشریات معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظارت پیش از چاپ در نشریات دانشجویی به هیچ عنوان درست نیست و این هرگز پذیرفتنی نیست.

نظارت پیش از چاپ نشریات دانشجویی پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست مدیران فرهنگی منطقه 5 کشور به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج برگزار شد.

انسانی، کارشناس نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار کرد: یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل دانشجویی، موضوع نظارت و کنترل پیش از چاپ نشریات در دانشگاه‌ها است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 وی گفت: در حال حاضر امکان حمایت فراگیر از نشریات دانشجویی به علت کاهش بودجه کشور و به تبع آن وزارت علوم در جنگ اقتصادی اخیر، وجود ندارد و در این وادی تنها از نشریاتی که به لحاظ رتبه‌بندی این وزارت، برتر شناخته شدند حمایت‌هایی می‌شود.

انسانی، که در ادامه این نشست به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مدیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 5 کشور گوش می‌داد، در واکنش به صحبت‌های یکی از مدیران در مورد نبود آزادی‌های لازم برای فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، بیان کرد: باید همه تلاش کنیم که سیاست باز حداقلی در دانشگاه‌ها حاکم شود تا نشاط و پویایی که از خواسته‌های مقام معظم رهبری است در دانشگاه‌ها فراهم شود.

به گزارش فارس، برخی سخت‌گیری‌های حراستی و مداخله تیم حراست دانشگاه‌ها در برخورد با فعالان نشریات دانشجویی از دیگر نگرانی‌های مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها بود که انسانی اینگونه پاسخ داد که این معضل تا حدی جدی است که وزارت علوم به دنبال برگزاری جلسات تعاملی با حضور وزیران چند دستگاه و دفتر نهاد رهبری است تا برای برطرف کردن این معضل فکری بیندیشد.

وی تاکید کرد: اگر نشاط و پویایی دانشگاه‌ها را می‌خواهیم نباید دید بسته در این زمینه باشد به گونه‌ای که حتی یک نشریه هنری نیز نتواند بنویسد و نقد کند که اگر اینگونه باشد، فاجعه است.

کارشناس نشریات معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد و حفظ فضای دانشگاهی را لازم دانست و ادامه داد: بر اساس قانون، نمی‌توان قبل از چاپ یک نشریه در آن مداخله یا نظارت و کنترلی داشت و نباید این مشکل در دانشگاهی باشد.

 

* صحبت‌های حاشیه‌ای نشست مدیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 5 کشور

به گزارش فارس، مدیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 5 کشور در این نشست دیدگاه‌های خود را مطرح کردند که برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌شود.

گرانی کاغذ و عدم حمایت از نشریات دانشجویی از دغدغه‌های یکی از مدیران فرهنگی در این نشست بود که تاکید داشت: اگر این روند حاکم باشد شاهد تعطیلی نشریات دانشجویی و کاهش آمار آن‌ها خواهیم بود.

یکی دیگر از مدیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 5 کشور گفت: نمی‌توان از دانشجو با این همه مشکلات اقتصادی انتظار داشت که از جیب خودش برای چاپ نشریه هزینه کند که از آقای انسانی اینگونه جواب شنید که می‌توان با نصب صندوق‌هایی در محل توزیع نشریات دانشجویی از مخاطبین آن‌ها کمک‌هایی را دریافت کرد.

ترس دانشجویان از سابقه‌دار شدن و برخوردهای حراستی و انضباطی از دلایلی خوانده شد که موجب بی‌رغبتی دانشجویان به فعالیت‌های هنری و سیاسی و کاهش نشاط و پویایی فضای دانشگاه‌ها شده است.

یکی دیگر از مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها در این نشست گفت:‌ با توجه به گرانی کاغذ و افزایش هزینه‌ها باید کاری کنیم که دانشجویان به سمت نشریات الکترونیکی بروند، ولی انسانی به این خواسته نیز واکنش نشان داد و گفت:‌ وزارت علوم هنوز دستورالعملی برای فعالیت نشریات الکترونیک دانشجویی تهیه نکرده و به علت اینکه نظارت و کنترلی بر این رسانه‌ها نیست، این فعالیت‌ها ساز و کار قانونی به خود نگرفته است.

صرف هزینه‌های بیت‌المال و برگزاری سمینار و کارگاه در تهران و عدم نتیجه‌گیری و خروجی از این نشست‌ها به ویژه در اصلاح ایرادات و نقایص آیین‌نامه‌ها از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

دادن فضای کار و فعالیت به دانشجویان از دیگر خواسته‌های این مدیران در این نشست بوده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول