اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار مشهد:

50 هکتار زمین مصوبه هیئت دولت به شهرداری مشهد ارائه نشد

خبرگزاری فارس: شهردار مشهد گفت: دور دوم ریاست جمهوری رو به پایان است با این وجود 50 هکتار زمین مصوبه هیئت دولت در سفر دور اول برای ساماندهی حایشه نشینان هنوز اختصاص نیافته است.

50 هکتار زمین مصوبه هیئت دولت به شهرداری مشهد ارائه نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید محمد پژمان عصر امروز در جلسه‌ای با محوریت مباحث شهرداری در اداره کل دیوان محاسبات خراسان رضوی پس از بازدید از پروژه‌های شهری به ویژه در حاشیه شهر، حاشیه‌نشینی را یکی از مشکلات اصلی در شهر دانست و اظهار کرد: طبق سرشماری سال 55 جمعیت مشهد 650 هزار بوده که در حال حاضر با رشد پنج برابری به بیش از سه میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به دریافت خدمات رایگان حاشیه نشینان تصریح کرد: با وجود مقاومت‌های فراوان مبنی بر جلوگیری از حاشیه‌نشینی امروزه بیش از یک میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد زندگی می‌کنند.

به گفته پژمان در حال حاضر شهروندانی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند همان افرادی هستند که در گذشته در روستاها زندگی می‌کردند و از تسهیلات و امکانات دولتی هم برخوردار بودند، اما امروزه که به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند حتی یک ریال هم از سوی دولت برای آنها منظور نمی‌شود.

دریغ از ارائه یک ریال بودجه دولتی به حمل و نقل عمومی در سال جاری

وی در ادامه این جلسه یکی از مهم‌ترین مسائل هر شهر را حمل و نقل و ترافیک آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به طور متوسط در هر شبانه روز پنج میلیون سفر درون شهر انجام می‌شود که 70درصد آن توسط وسایل نقلیه شخصی است.

به گفته پژمان براساس برنامه توسعه‌ای باید 70 درصد سفرهای درون شهری توسط حمل و نقل عمومی و 30 درصد توسط وسایل شخصی صورت می‌گرفت، اما این عدد در حال حاضر برعکس است.

وی اضافه کرد: براساس قانون حمل و نقل عمومی دولت موظف است سالانه 10 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی در بخش‌ درون شهری با نسبت 40 درصد و در بخش برون شهری با نسبت 60 درصد اختصاص دهد اما هرساله شاهد تخصیص اعتبار کمتری هستیم.

پژمان با بیان اینکه اگر دولت شهرداری‌ها را در بخش حمل و نقل عمومی کمک نکند خسارات زیادی به شهرها وارد خواهد شد، افزود: با وجود همه سختی‌ها در حال حاضر شهرداری مشهد گام‌های مثبتی را در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوسرانی برداشته است به گونه‌ای که با ورود ناوگان جدید عمر متوسط اتوبوس‌ها از 12 سال به 6 سال کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط سالیانه 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد اضافه می‌شود.

شهردار مشهد با اعلام اینکه به طور متوسط برای هر 1000 نفر یک دستگاه اتوبوس نیاز است، گفت: به منظور ارائه خدمات مطلوب در این بخش باید 3000 دستگاه اتوبوس داشته باشد.

به گفته پژمان در حال حاضر مشهد دارای 2300 دستگاه اتوبوس است که 200 دستگاه آن به دلیل فرسودگی و یا تعمیرات غیر فعال می‌باشد.

وی تصریح کرد: همچنین 1000 دستگاه در بخش خصوصی و 1000 دستگاه توسط شهرداری جابجایی مسافران را در این شهر انجام می‌دهند.

شهردار مشهد با اشاره به قیمت تمام شده بلیت اتوبوس گفت: متاسفانه با تمام اقداماتی که انجام شده است میزان هزینه بلیت اتوبوس با دریافتی از شهروندان فاصله زیادی دارد.

پژمان بیان کرد: در سال گذشته 129 میلیارد تومان در بخش اتوبوسرانی مشهد هزینه شده است که 16 میلیارد تومان آن توسط مردم 24 میلیارد تومان آن کمک یارانه‌ای دولت بوده و 90 میلیارد باقی مانده از سوی خود شهرداری هزینه شده است.

به گفته وی به منظور راه‌اندازی خط دو قطار شهری 850 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که وضعیت کنونی این میزان افزایش خواهد یافت.

پژمان با اشاره به تنگناهای شهر مشهد در بودجه اظهار کرد: در سال گذشته 200 میلیارد تومان پول نقد صرفا برای حمل و نقل ریلی شهر مشهد هزینه شده که تنها 70 میلیارد تومان آن توسط دولت پرداخت شده است.

به گفته وی در سال جاری با وجود اینکه 130 میلیارد تومان بودجه در بخش متروی مشهد هزینه شده است تاکنون حتی یک ریال هم از سوی دولت کمک نشده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز اختصاص پیدا نکند.

پژمان بیان کرد: در بخش یارانه بلیت هم در سال جاری تا به امروز دولت هیچ کمکی به شهرداری مشهد نکرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری مشهد در وضع اداره موجود خود به شدت تحت فشار است.

شهردار مشهد با اشاره به ساماندهی مسافربرهای شخصی گفت: در گذشته در شهر مشهد 7000 تاکسی وجود داشت اما به منظور سامان بخشیدن به بخش تاکسیرانی بیش از 15 هزار مسافربر شخصی برای تبدیل شدن به تاکسی ثبت نام کرده‌اند.

به گفته پژمان با اقدام صورت گرفته در حال حاضر قریب به 14 هزار تاکسی در شهر مشهد فعالیت دارند اما معادل همین مقدار مسافربر شخصی نیز وجود دارد که این یک فاجعه محسوب می‌شود.

واگذاری مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهر به شهرداری

شهردار مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 95 درصد مسائل حمل و نقل و ترافیکی از جمله خط‌کشی معابر، تاکسی، اتوبوس و ... برروی دوش شهرداری‌ها است اما در زمان بهره‌برداری به پلیس واگذار می‌شود، افزود: شهرداری مشهد در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهد اما در نهایت این پلیس است که بهره‌برداری می‌کند.

مدیریت ترافیک را به شهرداری واگذار کنند، کنترل درست را نشان می‌دهیم

پژمان با بیان اینکه چرا نباید مدیریت ترافیکی شهر مشهد به شهرداری داده شود، ادامه داد: برای یک سال مدیریت ترافیک را به شهرداری واگذار کنند تا کنترل درست را نشان دهیم.

وی اضافه کرد: در خصوص مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد با وزرات کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته و توافقات اولیه در این زمینه در تهران انجام شده است که در این زمینه قول جلسه در مشهد را داده‌اند ولی هنوز از این وعده خبری نیست.

به گفته وی تا دو سال گذشته همه مسایل ترافیکی شهر مشهد را شهرداری برعهده داشته است اما این نهاد عضو شورای همتا هم نبوده است.

پژمان در ادامه بیان کرد: همچنین شورای هماهنگی ترافیک مشهد راه‌اندازی شد اما با توجه به اینکه ترافیک مشهد هر لحظه ساعت می‌زند جلسات آن 6 ماه یک‌بار تشکیل می‌شود و من به عنوان شهردار تنها یک عضو آن هستم.

موضوع مدیریت واحد شهری معلق مانده است

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مدیریت واحد شهری گفت: شهر یک موجود زنده و یکپارچه است بنابراین مدیریتی واحد را نیز می طلبد.

شهردار مشهد تصریح کرد: نباید برای یک موجود زنده نگاه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های گوناگونی را اتخاذ کرد به گونه‎ای که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف به صورت موازی در حال فعالیت در شهر هستند که این اقدام هزینه‌های شهر را افزایش می‌دهد.

به گفته پژمان در دو برنامه سوم و چهارم توسعه به واگذاری تصدی‌های به مدیریت شهری تاکید شده اما این بند در برنامه پنجم توسعه به طور کلی حذف شده است.

 در پایان این جلسه نامه ای مبنی بر واگذاری مدیریت حمل ونقل و ترافیک به شهرداری مشهد نوشته شد که با امضای نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مقرر گردید موضوع هرچه سریع‌تر در سطح ملی بررسی و رسیدگی شود.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول