اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه موسم حج

توفیق حج را پس از سال‌ها انتظار به دمی از دست ندهیم

خبرگزاری فارس: حج و عمره اگرچه از زیباترین جلوه‌های عبادی ـ سیاسی مسلمانان و بزرگ‌ترین مراسم تبلیغاتی دین اسلام است اما خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور به منظور تهیه سوغات چالشی است که حمایت از تولید ملی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

توفیق حج را پس از سال‌ها انتظار به دمی از دست ندهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حج دیدار عاشق واقعی با معشوق است و سفری برای وصال به جانان برای عاشقان الله محسوب می‌شود و سفر به سرزمین وحی آرزوی خیلی از مشتاقان است و ممکن است هر فرد تنها توفیق یک بار انجام حج تمتع را در طول عمر خود کسب کند.

این سفر معنوی از ابعاد مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل بررسی است و در کشور ایران نیز در ایام حج تمتع هر ساله تعداد زیادی از زائران به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

اما اگر از منظر مسائل اقتصادی به فریضه حج نگاهی اجمالی بیندازیم نکات قابل توجهی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد که از جمله این موارد می‌توان به بحث خرید سوغاتی توسط حجاج ایرانی از بازارهای عربستان اشاره کرد.

حج و عمره اگر چه یکی از زیباترین جلوه‌های عبادی ـ سیاسی مسلمانان و بزرگ‌ترین مراسم تبلیغاتی دین اسلام است، اما خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور به منظور تهیه سوغات از بازارهای عربستان سعودی چالشی است که حمایت از تولید ملی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

خرید سوغاتی توسط حجاج ایرانی در چند سال اخیر مورد توجه و گوشزد مسئولان نظام و مسئولان سازمان حج کشور بوده و همیشه توصیه‌هایی در این راستا به حجاج می‌شود که از خریدهای غیرضروری در ایام حج خودداری کنند.

در کشور ما ماه‌های ذی‌القعده و ذی‌الحجه حال و هوایی خودش را دارد نه تنها ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط، بلکه خیلی از خانواده‌ها از ماه‌ها قبل در تدارک مراسم و برنامه‌های اعزام حجاج به حج تمتع هستند.

 

با توجه به موقعیت کنونی اعزام حجاج به عربستان و انتظار طولانی مدت برای تشرف به این سرزمین، رفتن به چنین سفری حتی در اقوام دور حجاج اعزامی نیز تاثیرگذار است دیگر چه رسد به خود کسانی که توفیق حضور را پیدا می‌کنند.

اما به راستی بعد از سال‌ها انتظار رفتن به این سفر معنوی نباید از هر جنبه و لحاظ مورد توجه باشد؟ آیا نباید حضور در سرزمینی که خاکش مقدس و نفس کشیدن در آن غنیمت است با برنامه و برای استفاده از هر لحظه آن به منظور سنگین‌تر کردن توشه آخرت باشد؟

مقام معظم رهبری بر متفاوت بودن حج امسال و باشکوه‌تر بودن «برائت از مشرکان»، به دلیل اهانتی که به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) شد، تأکید ویژه‌ای داشتند.

شاید بتوان از صحبت‌های رهبر فرزانه انقلاب به این نتیجه رسید که تحریم کالاهای خارجی موجود در بازارهای عربستان نیز نمودی دیگری از برائت از مشرکان است. 

بسیاری از ظلم‌هایی که امروز در حق جامعه اسلامی صورت می‌گیرد، توسط دشمنانی است که بخش عمده‌ای از بازارهای کشوری همچون عربستان در دست آنان است و با خرید این کالاها از سوی حجاج ایرانی در واقع به دشمنان اسلام و دشمنان پیامبر اکرم(ص) یاری رسانده‌ایم. 

باید دقت کنیم مبادا در بازارهای عربستان بابت کالایی پول بدهیم که از سوی دشمنان اسلام و پیامبر ساخته شده و با این کار ناخواسته آب در آسیاب این افراد بریزیم.

خرید سوغات حج از کالاهای وطنی توصیه‌ای است که رهبری سال گذشته نیز مطرح فرمودند. بنا به تأکید ایشان با این کار هم از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی حمایت می‌شود و هم ارز مملکت برای خرید اجناس بی‌کیفیت کشورهاى دوردستِ سودجو که با همان کمپانى‌هاى داخل آن کشور میزبان بند و بست دارند، هدر نمی‌رود.

از سوی دیگر برآوردها حاکی از آن است که درآمدهای حاصل از حج و عمره، حدود هفت درصد تولید ناخالص داخلی عربستان را تشکیل می‌دهد که این مبلغ چیزی معادل 32 میلیارد و 760 میلیون دلار است، حالا با توجه به عادت بازارگردی که عرف شایع در بین زائران ایرانی است، حساب کنید 75 هزار زائر ایرانی در ایام حج تمتع چه سهمی از این درآمد میلیاردی را به جیب دولت عربستان سعودی می‌ریزند.

مهم‌تر از اینکه در این سفر چاپار کیسه‌های سکه‌ای نباشیم که برای پر کردن جیب شاهزادگان عرب حمل می‌شوند چراکه براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان حج و زیارت کشور که به مقام معظم رهبری ارائه شد امسال نزدیک به 75 هزار ایرانی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

براساس اعلام مراجع بانکی و رسمی کشور نیز برای هر یک از حجاج مبلغ 420 دلار در نظر گرفته شده که 120 دلار آن بابت قربانی روز عید و 300 دلار آن نیز به عنوان ارز همراه مسافر اختصاص می‌یابد.

با حسابی سرانگشتی و در خوشبینانه‌ترین حالت که حجاج ما به همان ارز با قیمت 12 هزار و 280 ریال اختصاص داده شده از سوی دولت اکتفا کنند و از بازار آزاد دلاری به قیمتی بالاتر از 25 هزار ریال برای خرید از عربستان تهیه نکنند و با در نظر گرفتن تنها ارز همراه مسافر یعنی همان 300 دلار، در مدت کمتر از یک ماه ارزی به ارزش بیش از 276 میلیارد ریال از کشور ما خارج و در بازارهای عربستان خرج می‌شود.

حال این رقم با حساب ارز آزاد موجود در بازار به رقمی بالغ بر 550 میلیارد ریال ختم می‌شود.

آیا با وجود نوسانات قیمت دلار، عدم وجود کیفیت در کالاهای موجود در بازار عربستان، عدم اطمینان از کارآیی و سالم بودن لوازم خریداری شد و ... خرید سوغات از عربستان ضروری است؟

آیا نمی‌شود با همین میزان ارزی که حجاج ما با خود به عربستان می‌برند تحولی اساسی در بازارهای داخلی ایجاد کرد آن هم تنها با خرید همان سوغاتی‌هایی که قرار است از عربستان خریداری کنیم؟

حال تصور کنید این میزان سرمایه از بازار خرید خارج و در مجموعه‌هایی تولیدی، صنعتی سرمایه‌گذاری شود که در دوراندیشانه‌ترین حالت و شاید رویایی‌ترین آن حال (البته برای سیستم اقتصادی و صنعتی کشور ما) حج واقعی را که همان ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان همین پدران و مادرانی است که در سرزمین خدا پیدا شدن شغلی برای فرزندان خود را طلب می‌کنند در حالی که نمی‌دانند به دست آوردن این شغل با درایت و دوراندیشی خود آنها آرزوی محالی نیست که آن را از خدا تمنا کنند.

مهم‌تر اینکه آیا نباید از لحظه لحظه توفیق حضور در این سرزمین استفاده معنوی کرد و برای تقرب به درگاه ایزد منان تلاش کرد؟

 

 

7 سال انتظار برای رفتن به چنین سفری

رئیس دفتر حج و زیارت آذربایجان‌شرقی که در دقایق آخر اعزام به عربستان با خبرنگار فارس در تبریز در این باره سخن می‌گفت، می‌گوید: حجاج اعزامی امسال، ثبت‌نام‌کنندگان سال 84 هستند و این به معنی آن است که برای مشرف شدن به این سفر معنوی حداقل باید هفت سال منتظر بود.

مرتضی آقایی افزود: پس چرا معنویت این سفر را با حضور در مراکز خرید سرزمین عربستان به راحتی دستخوش تغییر کنیم.

وی علاوه بر بعد معنوی این امر بعد اقتصادی آن را نیز یادآور می‌شود و می‌افزاید: چرا در حالی که تولیدات داخلی ایران خیلی فراتر و بهتر چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی از کالاهای موجود در بازارهای عربستان است، به سراغ تولیدات برویم که معمولاً نیز کالاهای با کیفیت پایین هستند.

آقایی در ادامه از همشهریان می‌خواهد تا از کمترین زمان خود بیشترین استفاده معنوی را برده و هدیه‌های خود را از بازار داخلی و با فراغت و آسایش خاطر تهیه کنند.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که برای اعزام به حج تمتع سالانه بر زمان اعزام ثبت‌نام‌کنندگان زمان بیشتری افزوده می‌شود و تا به امسال انتظار هفت ساله برای این سفر اتفاق می‌افتاد که برای سال‌های آینده باید بر این زمان افزوده شود.

یکی از روحانیونی که به عنوان مبلّغ فرهنگی در جمع حجاج حاضر است در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به محسوس بودن گرانی‌های موجود و اقتضای جامعه، ایجاب نمی‌کند که حجاج ما میلیاردها تومان ارز کشور را در بازارهای عربستان هزینه کنند.

حجت‌الاسلام محمد فقیه می‌افزاید: در موضوع سوغاتی این سفر معنوی حجاج باید اولاً به حداقل اکتفا کنند و با اولویت قرار دادن تولید داخلی برای سوغاتی اقدام شود، مهم‌تر اینکه آگاه باشند که بسیاری از اجناس موجود در بازار عربستان کالاهای چینی و بدون کیفیت و ارزش هستند که تنها بار سفر حجاج را سنگین‌تر می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر معنویت و اعمال سرزمین وحی گفت: جایی که نگاه کردن به خانه خدا عبادت محسوب می‌شود و یک رکعت نماز با 10 هزار رکعت نماز برابری دارد چرا باید وقت خود را در بازار و نگاه کردن به اشیاء بی‌ارزش سپری کنیم.

رئیس عقیدتی و سیاسی لشکر 21 حمزه با پیشنهاد اینکه حجاج می‌توانند قبل از تشرف به سرزمین وحی سوغات خویشاوندان خود را از بازارهای داخلی و با فراغت و آسایش خاطر با لحاظ تمام جوانب از جمله سلیقه افراد تهیه کنند، اظهار کرد: این امر حتی به مذاق تمام چشم‌به‌راهان حجاج خوش آیند خواهد بود چراکه هم باعث رونق در کسب و کار هم‌میهنان می‌شود و هم حجاج را در استفاده معنوی از این سفر الهی یاری خواهد کرد.

پس بیاید به خانه‌ای که نگاه کردن به آن عبادت محسوب می‌شود نگاهمان را بدوزیم تا تمام عمر را بیمه عبادت در این سرزمین کرده باشیم.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول