اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازرسی گیلان:

سازمان بازرسی کم‌تحرکی برنامه‌های توسعه را رصد می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی گیلان گفت: سازمان بازرسی کم‌تحرکی و آسیب‌های برنامه‌های توسعه‌ با توجه به منابع غنی و الزامات رشد اقتصادی کشور را ارزیابی و رصد می‌کند.

سازمان بازرسی کم‌تحرکی برنامه‌های توسعه را رصد می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید حمید حسینی عصر امروز در جمع اعضای کارگروه نظارت بر اجرای قانون برنامه پنجم توسعه با حضور بازرسان شش استان کشور و نماینده استانداری گیلان در محل اداره کل بازرسی استان با تبریک هفته دفاع مقدس و دهه مبارک کرامت و محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر مهربانی‌ها حضرت رسول اکرم (ص) اظهار کرد: اینگونه اقدام‌ها با هدف اختلاف‌افکنی در جهان اسلام و جلوگیری از نشر بیداری اسلامی مسلمانان جهان صورت می‌گیرد.

وی به سابقه نسبتاً طولانی برنامه‌ریزی در ایران اشاره کرد و درباره برنامه‌های بلندمدت بالادستی افق 1404 قانون اساسی گفت: اساساً خط مشی معمار کبیر انقلاب اسلامی در زمان حیات تاکید بر عقلانیت به عنوان یکی از راهکارهای مهم در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی بود و ایشان بر ضرورت وجود محاسبه و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی نیازها در حوزه مدیریت کشور تاکید داشتند بنابراین برای موفقیت نیاز به یک طراحی و برنامه‌ریزی منسجم و دقیق در اداره کشور هستیم و رکود و عقب‌ماندگی از برنامه‌ها با وجود سابقه طولانی برنامه‌ریزی و منابع غنی و موقعیت جغرافیایی و الزامات رشد و توسعه اقتصادی توسط سازمان بازرسی مورد ارزیابی و رصد قرار می‌گیرد.

این مسئول به آسیب‌شناسی حوزه برنامه‌های توسعه ایران اشاره کرد و افزود: ایرادها و آسیب‌های مربوط به شرایط و پیش نیازهای برنامه‌ریزی، ایرادها و آسیب‌های مربوط به فرایند برنامه‌ریزی، ایرادها و آسیب‌های مربوط به محتوای برنامه‌ریزی و ایرادها و آسیب‌های مربوط به اجرای برنامه‌ها از جمله آسیب‌های حوزه برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های سازمان بازرسی برای برطرف کردن این ایرادها و در مقوله نظارت آمادگی رفع این آسیب‌ها و ایرادها را داشته است.

حسینی در ادامه با اشاره به محتوای برنامه‌ریزی، مهم‌ترین ایرادهای مربوط به این بخش از برنامه را جامعیت نداشتن برنامه‌ها و عدم اولویت‌گذاری صحیح، بی‌توجهی به حوادث و سناریوهای احتمالی در آینده، همخوانی نداشتن با برنامه توسعه قبلی، فقدان پیوند بین بودجه سالانه با برنامه‌های مصوب، دولت‌زدگی در برنامه، تداخل مفاد برنامه توسعه با شرح وظایف دستگاه‌ها دانست.

وی گفت: این ایرادها شامل تداخل و ضعف ساز و کارهای نظارتی، ابهامات در نحوه گزارش، عدم درک صحیح مجریان از مفاد قانون و عوامل انگیزش و عدم تحرک از طرف دستگاه‌های متولی و ... است و برطرف کردن این ایرادها و توجه به اجرای مفاد برنامه پنجم توسعه در کشور مسئولیت و رسالت مدیران کشوری را می‌طلبد.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به برنامه عملیاتی این سازمان برای نظارت بر اجرای برنامه پنجم، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی به عنوان اصلی‌ترین دستگاه ناظر بر عملکرد قوه مجریه تصمیم گرفته است که از سال 90 به صورت جدی تکالیف دستگاه‌های اجرایی و دولت را درباره اجرای برنامه پنجم کنترل و رصد کند و در سال جدید علاوه بر تعریف برنامه‌های نظارتی مدون می‌توان اقدام به تشکیل ستادی با نام نظارت بر اجرای تکالیف دولت در برنامه پنجم توسعه کشور کرده و مبادرت به تشکیل کارگروه نظارت بر اجرای برنامه در مناطق شش‌گانه کرد.

وی با تصریح بر اینکه سازمان بازرسی به صورت یک حرکت منسجم و هماهنگ و برنامه‌ریزی شده فرایند نظارت و اجرایی شدن برنامه را دنبال می‌کند، یادآور شد: سازمان درصدد طراحی یک متد عملیاتی برای قابلیت اجرایی داشتن این الگو در حوزه نظارت بوده و با توجه به پایان عمر دولت و به دلیل پیشگیری از هرگونه غفلت در اجرای برنامه، مقرر شده تا در سطح کشور از وزارتخانه‌ها توسط سازمان و دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها با کمک اداره‌های کل گزارش‌گیری شود و تدابیر صورت گرفته توسط معاونت‌های برنامه‌ریزی استانداری‌ها با گذشتن دو سال از برنامه مورد رصد و کنترل قرار گیرد.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه گیلان به عنوان استان پایلوت در امر نظارت بر تکالیف دولت در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در منطقه یک بازرسی کل کشور انتخاب شده است جلسات و نشست‌ها با حضور مسئولان و صاحبنظران این بخش تا کسب نتیجه نهایی ادامه می‌یابد.

ا‌نتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول