اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل باشگاه نفت آبادان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

چنددستگی مدیریت را در باشگاه نفت آبادان از بین می‌برم

خبرگزاری فارس: مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: در نخستین گام، در نظر دارم چنددستگی مدیریت و فاصله اجرایی بین مدیران باشگاه صنعت نفت آبادان را از بین برده و بین آنها تفاهم ایجاد کنم.

چنددستگی مدیریت را در باشگاه نفت آبادان از بین می‌برم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تاریخچه فوتبال آبادان از قدیم‌الایام مورد توجه بوده و بازیکنان بزرگی همچون مرحوم پرویز دهداری؛ مرحوم منوچهر سالیا؛ مرحوم علی نکویی؛ غلامحسین مظلومی؛ پرویز مظلومی؛ عبدالرضا برزگری؛ ابراهیم قاسمپور و در سالیان اخیر مسعود شجاعی؛ محمد علوی؛ مهدی هاشمی نسب؛ بهنام سراج؛ امید شریفی‌نسب؛ احمدرضا عابدزاده و بسیاری از بزرگان دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرده که تعدادی از آنان منشأ افتخار آفرینی برای کشورمان بودند همانند مرحوم پرویز دهداری که معلم اخلاق نام گرفت یا برادران مظلومی که واقعاً سال‌ها برای فوتبال ایران زحمت کشیدند همینطور ابراهیم قاسمپور که در جام جهانی 1978 آرژانتین در ترکیب اصلی تیم ایران قرار داشت.

زمانی که ایرانی‌ها اصلاً نمی‌دانستند فوتبال چیست این آبادانی‌ها بودند که با انگلیسی‌ها فوتبال را در سطح کشور مطرح کردند آن زمان که کشورهای روسیه و انگلستان ایران را اشغال کرده بودند بچه‌های آبادان با انگلیس‌ها گل کوچک بازی می‌کردند و پایه‌ساز فوتبالی شدند که اکنون حق این خطه از جنوب کشور که بعد از انقلاب دیگر اثری از آن جوانان پر کشش دیده نمی‌شود را مثل آب خوردن از بین می‌برند.

در اوایل دهه 50 شمسی و درست در اواخر سال 1351 مسؤلان وقت فدراسیون فوتبال کشور به فکر برگزاری یک دوره مسابقات لیگ باشگاه‌ها تحت عنوان جام تخت جمشید افتادند که پیشنهاد حضور نماینده‌ای از آبادان با توجه به پشتوانه قوی و سابقه درخشان این شهر در رقابت‌های کشوری سبب شد تا کارگزاران وزارت نفت آبادان را صاحب نماینده‌ای در اولین دوره رقابت‌های باشگاهی کنند.

بر همین اساس در این سال تعدادی از بهترین بازیکنان باشگاه‌های آبادان جذب تیم صنعت نفت شدند و نفت آبادان آرام آرام به تیم محبوب مردم جنوب تبدیل شد، در آن سال‌ها مسابقات با کمترین امکانات ولی در سطح ایده‌الی برگزار می‌شد و نماینده فوتبال آبادان توانست با ارائه بازی‌های قابل قبول یکی از تیم‌های مطرح کشور شود اما امروز ....

امروز این تیم را باید در رده هفدهم، رده‌های پایانی جدول لیگ برتر یافت و برای ماندنش در لیگ همواره دست به آسمان برد.

در زیر گفت‌وگویی با خلیل صالحی، مدیرعامل جدید باشگاه صنعت نفت آبادان انجام داده که به اختصار می‌خوانید.

* فارس: یکی از دغدغه‌های مردم فوتبالی این شهر کسب نتایج ضعیف تیم نفت آبادان در سال‌های اخیر است، برای برون رفت از این وضعیت چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

*صالحی: با تشکر از حسن نیت خبرگزاری فارس و کادر مجرب این رسانه از انعکاس به موقع و صحیح اخبار شهرستان و منطقه؛ باید با استفاده از پیشینه ورزش شهرستان بتوانیم به این شهر و تیم نفت آبادان که بسیار مورد توجه و اهمیت شهروندان و علاقه‌مندان قرار دارد خدمت کنیم، مشکلات این تیم باید در زمان خاص با برنامه‌ریزی صحیح رفع شود و از عمده دلایل مشکل پیش آمده دودستگی مدیریت است، در نخستین هدف اولویت‌دار در نظر دارم که فاصله بین مدیران را از بین برده و بین آنها تفاهم ایجاد کنم، تفاهم بین بخش‌های مختلف رسانه‌ها، کانون پیشکسوتان و دیگر ارگان‌هایی که در مدیریت تیم صنعت نفت آبادان به نوعی دخالت دارند.

* فارس: برنامه‌های خود را در این راستا به ریز بگویید...

*صالحی: در همین هفته با کانون هواداران این تیم جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و در آن به تبادل نظر پرداخته و پس از آن نشستی را با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار می‌کنیم که از دیدگاه‌های مختلف بتوان به مشکلات و کمبودهای تیم پرداخت و برای تقویت آن برنامه‌ریزی کرد، در آبادان بسیاری از خبرنگاران و تماشاگران به دلیل علاقه‌مندی به تیم صنعت نفت به نقاط ضعف و قوت این تیم آگاهی کامل داشته و می‌توان از نظرات آنها بهره‌مند شد، اما به هر حال کار در آبادان سخت است چون مردم آبادان فوتبال را می‌فهمند.

* فارس: پس به نظر شما اصلی‌ترین دلیل بازی ضعیف تیم نفت آبادان در چند مدت اخیر چند مدیریتی در باشگاه صنعت نفت بوده است؟

*صالحی: البته تیم نفت با بدشانسی‌هایی هم مواجه شده و علاوه بر آن برخی از بازیکنان با مصدومیت‌های بی‌موقع در روند بازی تیم بدون اراده خود خلل وارد کردند اما به هر حال همه چیز دست به دست هم داده که امروز دوباره این تیم را از نو ساخته و اهرم‌های تقویت آن را در فصل جدید تقویت کنیم.

* فارس: در این مسیر بهترین حامی و پشتیبان شما کیست؟

*صالحی: شرایط سنی و تجربیات گذشته، من را از موضع احساسی تصمیم گرفتن دور می‌کند و به نظر من این مهمترین حامی برای مدیریت تیم نفت آبادان است، بدون احساس تصمیم گرفتن بهترین ایده برای برطرف کردن مشکلات تیم بوده زیرا در این مسیر می‌توان با آرامش بیشتری کار را به پیش برد.

* فارس: پیش از آمدن به آبادان و به عهده گرفتن مدیرعاملی این باشگاه شناختی از نفت آبادان و هواداران این تیم داشته‌اید؟

*صالحی: دغدغه‌ای که از ابتدا برای آمدن به این شهر و اخباری که در مورد تیم نفت شنیده می‌شد ذهنیت‌هایی را برای من به‌وجود آورده بود، این اخبار هم از درون باشگاه و هم از بیرون به دستم می‌رسید، اما زمانی که به این شهر آمدم و تیم و باشگاه صنعت نفت را از نزدیک دیدم دقیقاً عکس همه آن تصورات جلوی روی من مجسم شد، همه مسائل در مورد موجودیت باشگاه عکس بود زیرا در این باشگاه کارهای اجرایی، رسانه‌ای، تبلیغاتی و در کل مجموعه‌ای بسیار قوی وجود دارد و تنها باید از نیروهای تحصیلکرده و جوان بهره بیشتری برد.

* فارس: در ابتدای کار مدیریتی‌تان چه برنامه‌ای مدنظر دارید؟

*صالحی: سخنگوی باشگاه نفت آبادان، خلیلی‌نیا که همواره حامی و پشتیبان تیم نفت بوده تاکنون به نحو احسنت و با دلسوزی تمام کارهای باشگاه را به سرانجام رسانده و به جرأت می‌توان گفت که بخش اعظم کارهای این تیم بر عهده وی بوده است، در کنار آن باید از نیروهای جوان و تحصیلکرده استفاده کرد و مبنای کار را بر تفاهم و همکاری بنیان نهاد، اگر این مسائل دست به دست هم بدهند از دغدغه فکری و کاری من نیز کم می‌شود.

* فارس: برای مدیریت هواداران چه برنامه‌هایی دارید؟

*صالحی: باید با تعامل بیشتر آنها را هدایت کرد، مگر می‌توان از بیرون با تماشاچی، رسانه‌ها و آنهایی که قصد تخیرب وجهه تیم را دارند جنگ و دعوا کرد و از درون باشگاه شیرازه را به حال خود گذاشت و آن را تقویت نکرد؟ باید همه این عوامل در مسیر هدف مشخص قرار گرفته و بتوان به آنها سر و سامان بخشید.

* فارس: در مورد اخراج کاستا و جایگزینی سرمربی جدی تیم نفت چه صحبتی دارید...

*صالحی: با کسب نتایج ضعیف تیم نفت در مدت اخیر و نارضایتی ما از این وضعیت به‌ویژه در بازی آخر با استقلال تهران بر آن شدیم که با کاستا خداحافظی کنیم و سرمربی جدید را برای این تیم در نظر بگیریم، چندین گزینه با برنامه‌ریزی و مذاکره مطرح شد که در حال حاضر با مایلی کهن، مربی سرشناس فوتبال کشورمان وارد مذاکره شده‌ایم و با هماهنگی هیئت مدیره درصدد ساماندهی مطلوب این تیم پرطرفدار شهرمان هستیم.

* فارس: همانطور که خودتان نیز می‌دانید برخی از افراد با دیدگاه بیمارگونه خود همواره سعی در مشکل‌سازی برای تیم نفت آبادان را دارند، یعنی بدون اینکه کمک به رفع مشکلات کنند بانی و سبب مشکل می‌شوند، برای مهار این حاشیه‌ها برنامه‌‌ای دارید؟

*صالحی: جدی‌ترین دغدغه فکری من این است که از قبل برای آن برنامه‌ریزی‌های مؤثری ترتیب داده‌ام، باید حاشیه‌ها را جمع کرد زیرا اینگونه افکار و افراد به اصل کار ضربه می‌زنند، اگر پیش از این فقط یک نفر در برابر این همه حاشیه و گمانه‌زنی ایستاده بود امروز من، هواداران، پیشکسوتان فوتبال و مجموعه تیم نفت آبادان در مقابل این مشکلات مقاوم ایستاده و تا حذف کردن آنها دست از کار برنمی‌داریم، تنها باید فضای تعامل و همکاری را تنگاتنگ‌ و منسجم‌تر کرد، باید تیم نفت را به‌خاطر نفت بخواهیم نه برای خودمان، می‌توان جلساتی را با افرادی که پیش از این در باشگاه سمتی داشته را برگزار کرد تا با نظرات، دیگاه‌ها و انتقادات آنها آشنا شد، تنها تلاش ما کم کردن حاشیه‌ها و مشکلات این تیم است.

* فارس: تا چه اندازه به افراد کارآمد در عرصه فوتبال اجازه دخالت در امور تیم را می‌دهید؟

*صالحی: ما اجازه هیچگونه دخالت به هیچ فردی را نمی‌دهیم اما اگر حرفی و موضوعی مطرح شود و مورد تأیید باشگاه باشد از آن برای رفع مشکلات موجود در کنار دیگر تمهیدات استفاده می‌کنیم، به‌خصوص اگر این دخالت از سوی کانال‌های غیرورزشی باشد که به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

* فارس: یکی از مباحثی که برای بسیاری از هواداران تیم نفت آبادان جای سؤال بوده این است که چرا دروازه این تیم معمولاً در دقایق پایانی بازی باز می‌شود؟ دقیقاً زمانی که امید به پیروزی و یا تساوی وجود دارد...

*صالحی: در بازی‌های آخر این تیم به‌ویژه در هرمزگان تا اندازه‌ای این معضل جبران شد، بله درست است معمولاً از دقیقه 80 به بعد این تیم گل می‌خورد و توانش تحلیل می‌رود، البته تنها نقطه مثبت در بازی با تیم آلومینیوم هرمزگان همین بود والا همه بازی برای ما وجهه منفی داشت و به حق، تیم نفت مستحق شکست بود، در این خصوص با کاستا نیز صحبت کرده و وی از عمده دلایل این اتفاق را تنش‌های روانی وارد شده از سوی تماشاگران به بازیکنان نفت می‌داند.

* فارس: چند مدیریتی در فوتبال که از آن نام بردید را شفاف‌تر توضیح دهید...

*صالحی: یکی از معضلات اساسی فوتبال کشور ما که همیشه با آن درگیر هستیم این است که توان برنامه‌ریزی یک‌ساله را ندارد و البته این امر نه فقط در مورد فدراسیون فوتبال بلکه در مورد دیگر فدراسیون‌ها هم صدق می‌کند، اینکه اگر کسی مسئولیتی را بپذیرد دیگر برنامه‌های پیشین را نفی و برنامه‌های خود را اجرایی می‌کند و به دیگران حق هیچ‌گونه اظهارنظری حتی به نفع کار را نمی‌دهد، این یعنی چند مدیریتی!

* فارس: نظرتان راجع به فوتبال آبادان چیست؟

*صالحی: وقتی جایی خاستگاه فوتبال کشور بوده امروز حداقل باید ابزار لازم و کافی را در اختیار داشته باشد، کار ما در وهله اول اعتمادسازی و حمایت است، اگر یک مربی غیربومی باشد باید همه عوامل را در اختیار آن قرار داد و آن را حمایت کرد و البته اگر بومی باشد نیز علاوه بر عشق و علاقه وی به ورزش شهرستان باید آن را نیز مورد توجه قرار داد.

* فارس: در مورد بازیکنان خارجی که برای تیم خریداری شده و در بازی‌ها از آنها کمتر استفاده می‌شود چه نظری دارید؟

*صالحی: این مسائل در زمانی که من نبوده‌ام صورت گرفته و اطلاعات خاصی در این خصوص ندارم، اما این کار توسط کمیته نقل و انتقالات انجام می‌شود و طبق صورتجلسه تمام خریدها نیز ثبت شده و با برنامه‌ریزی و رأی هر سه اعضای کمیته به سرانجام می‌رسد، به گفته خود کاستا خریدهای خوبی از بازیکنان خارجی در تیم صورت نگرفته و البته از دست دادن بازیکن خوبی چون «فونی» برای تیم بسیار نگران کننده بود، البته این بازیکن مبلغ بیشتری را برای قرارداد در نظر گرفت که در توان باشگاه نبود و هم‌اکنون در لیگ امارات مشغول توپ زدن است.

* فارس: غیر از تیم فوتبال صنعت نفت آبادان چه برنامه‌ای برای دیگر تیم‌های زیرمجموعه دارید؟

*صالحی: باید اعتقاد به بومی‌گرایی داشته و برای این امر بسترسازی کنیم، باید سازندگی پایه در این راستا شکل گیرد و این کار را می‌توان از مدرسه فوتبال آغاز کرد، در این زمینه هم وقت و هم هزینه کرده‌ام و انتظار دارم مورد حمایت مسئولان نیز قرار گیرم.

* فارس: آیا برای استعدادیابی فوتبال در آبادان برنامه‌ای دارید؟ اگر هست عنوان کنید...

*صالحی: بله استعدادیابی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است که البته به آن توجه کمتری داده می‌شود، در این زمینه با همکاری مربی استعدادیاب تیم صنعت نفت، «عبدالنواصر بزمه» که از اسطوره‌های فوتبال آبادان است برنامه‌های خوبی در نظر گرفته‌ایم، این فرد مطمئناً با تجربه مفید خود می‌تواند بازیکنانی در سطح کلی بسازد و به جامعه فوتبال تقدیم کند.

* فارس: در ادامه از عدم نتیجه‌گیری‌ تیم نفت در بازی‌های خانگی توضیح دهید...

*صالحی: یکی از دلایل عدم نتیجه‌گیری در بازی‌های خانگی حساسیت و توقع زیاد تماشاگر در بازی‌های خانگی است، تماشاگران در دقایق پایانی بازی در صورت کسب نتیجه بد با توهین و بددهنی، بازیکنان را تحت فشار قرار می‌دهند و همین امر آنها را در بازی‌های بیرون از خانه با آرامش بیشتری مواجه می‌کند.

* فارس: برای حل این معضل نیز برنامه‌ریزی داشته‌اید؟

*صالحی: جلساتی را با لیدرها و هواداران برگزار می‌کنیم که در آن به این مهم نیز پرداخته می‌شود، لیدرها باید با باشگاه هماهنگ و هم‌سو باشند، مسئولان فرهنگی و رسانه‌ها نیز باید با تعامل و هماهنگی مضاعف باشگاه را حمایت کرده و در جهت تعالی پیش ببرند، نه اینکه با حاشیه سازی مشکل‌ تراشی کنند، البته این کار سخت است و نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد.

* فارس: برای تغییر فضای فرهنگی باشگاه صنعت نفت چه برنامه‌ای دارید؟

*صالحی: نخستین موردی که از بدو ورود به آن توجه داشته تغییر مکان باشگاه بوده که البته در این راستا اقداماتی انجام داده‌ایم، محیط باشگاه باید برای پذیرایی ارباب رجوع در خور شأن و متناسب طراحی و انتخاب شود، البته امروز منهای فضای فیزیکی باشگاه با کمبود امکانات و نیرو هم مواجه بوده که درصدد برطرف سازی آن هستیم، مکان جدید آماده ورود باشگاه نفت است و هم‌اکنون در حال منظم سازی آن هستیم، باشگاه پیروز را به‌عنوان مکان موقت برگزیده و به زودی مکان دیگری را برای فضای دائمی باشگاه در نظر می‌گیریم.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول