اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود تمام تحریم‌ها

امسال به طور 100 درصد در صنعت برق خودکفا می‌شویم

خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با وجود تحریم‌ها تا پایان سال جاری به خودکفایی 100 درصدی در صنعت برق خواهیم رسید.

امسال به طور 100 درصد در صنعت برق خودکفا می‌شویم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد بهزاد ظهر امروز در حاشیه مراسم بهره‎برداری از پست برق 132 کیلو ولت پاژ و خطوط 132 کیلو ولت ارتباط برای تغذیه این پست به همراه دو پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر صنعت برق کشور به خودکفایی 99 درصدی رسیده است و تنها مواردی کوچک در این صنعت به خارج از کشور وابسته است اما تا پایان سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی به خودکفایی 100 درصدی خواهیم رسید.

وی افزود: تحریم‎ها از ابتدای انقلاب بوده است اما هر سال تشدید شده است با این حال هر زمان که تحریم‌ها بیشتر شده است ما به خودکفایی رسیده‌ایم و با اینکه اکنون هم تحت تحریم‌های شدید هستیم، اما کاملا خودکفا شده‌ایم و این تحریم‌ها تاثیری بر ما نگذاشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ظرفیت تولید نیروگاهی کشور از مرز 67 هزار مگاوات گذشته است، تصریح کرد: امروز در کشور 67 هزار و 445 مگاوات انرژی در کشور تولید می‌شود که از این لحاظ در منطقه در رتبه اول و در جهان در رتبه 15 قرار داریم و به زودی هم شاهد افتتاح بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه با ظرفیت 3 هزار مگاوات برق در پاکدشت خواهیم بود که دارای راندمان 50 درصد است.

وی افزود: در سال گذشته 240 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کردیم و متوسط راندمان تولید کشور 40 درصد بوده است و افت شبکه نیز به زیر 15 درصد رسیده است که از وضعیت پیش‌بینی شده در مصوبات دولت و مجلس بیشتر هستیم.

بهزاد با اشاره رشد صنعت برق کشور پس از انقلاب اسلامی تاکید کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت تولید ما 7 هزار و 24 مگاوات ساعت بود که در شروع کار دولت نهم در سال 84 به 37 هزار و 300 مگاوات رسیده بود که در دولت‌های نهم و دهم بیش از 30 هزار مگاوات به میزان تولید برق کشور افزوده شد؛ این رشد حاصل 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی بوده است و امسال میزان تولید ما به 74 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: صنعت برق کشور 112 سال عمر دارد اما در هشت سال گذشته به اندازه 104 سال قبل در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است و پیش‌بینی می‌کنیم سرمایه‌گذاری دولت نهم و دهم تا پایان عمر دولت دهم به 50 هزار میلیارد تومان برسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به صادرات برق به کشورهای همسایه اشاره و خاطرنشان کرد: ارزش بین‌المللی صادرات ما نزدیک به هزار و 200 میلیارد دلار است که باید 4 هزار میلیارد دلار ارزش خدمات فنی و مهندسی صادرات کشور را به آن اضافه کرد و در مجموع بیش از 5 هزار میلیارد دلار ارزش صادرات صنعت برق کشور در سال گذشته بوده است.

بهزاد با بیان اینکه دو سال است در تابستان هیچ خاموشی نداشته‌ایم، تصریح کرد: تابستان امسال توان عملیاتی نیروگاه‌های ما 57 هزار مگاوات بود که با اضافه‌شدن تولید همزمان نیروگاه‌های آبی، هسته‌ای و سایر نیروگاه‌ها به 60 هزار مگاوات ساعت رسید که تولید هزار مگاوات ساعت برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مجموعه صنعت برق کشور کمک خوبی کرد.

وی افزود: لحظه پیک تولید ما در تابستان امسال در ساعت 14:15 روز 24 مرداد ماه اتفاق افتاد که تولید به 43 هزار و 337 مگاوات رسید که 3 هزار مگاوات مازاد بر مصرف کشور و 1500 مگاوات نیز صادرات مطمئن داشتیم؛ ما هیچ محدودیتی در مصرف برق نداشتیم و این برای دومین سال بود که هیچ خاموشی اتفاق نیفتاد و کم کم لفظ خاموشی از فرهنگ صنعت برق کشور در حال از بین رفتن است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق تصریح کرد: در سال قبل نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشتیم که بخش عمده آن پرداخت شده است و امروز میزان بدهی ما به پیمانکاران به زیر یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: برخی نارسایی‌ها و کندی‌های توسعه سیستم توزیع و انتقال برق در کشور به خاطر عدم افزایش قیمت انتقال برق در چندین سال گذشته است و از سال 1383 تا به حال هزینه انتقال و توزیع برق در کشور افزایش نداشته است اما در حال هماهنگی با مدیران چند شهر بزرگ از جمله مشهد، اصفهان، شیراز و تهران هستیم تا با مصوبه شورای شهر قیمت هزینه انشعاب برق برای هر منزل با توجه به منطقه آن تعیین شود.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول