به گزارش خبرگزاری فارس از قم عادل ربیعی پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره کفش ماشینی استان قم در مجتمع وتوس با اشاره به شرایط صنعت کفش در استان قم اظهار داشت: واحدهای تولیدی صنعت کفش معمولاً واحدهای متوسط و کوچک هستند و برای اینگونه واحدها توسعه صادرات امر مشکلی است.
وی ادامه داد: واحدهای متوسط و کوچک منابع لازم برای بازاریابی خارجی و تأمین نقدینگی مورد نیاز صادرات را ندارند و این موضوع موجب شده تا فعالیت در عرصه صادرات برای این واحدها که اکثریت واحدهای کفش صنعتی قم را تشکیل میدهند، مشکل باشد.
عامل توسعه خوشه کفش استان قم ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط تنوع پایین محصول در آنها است که موجب میشود توانایی رقابت با برندهای معتبر را نداشته باشند.
وی زمانبر و ریسکپذیر بودن صادرات را از دیگر دلایل عدم اقبال تولیدکنندگان خرد برای فعالیت در این عرصه دانست و خاطر نشان کرد: بهترین راهکار برای این مشکلات تشکیل و تقویت فعالیتهای شبکههای گروهی صنعتی است.
ربیعی با اشاره به آغاز این سیاست در صنعت کفش استان قم اظهار کرد: خوشه صنعتی کفش در استان به این منظور ایجاد شده و موفقیتهایی در این زمینه نیز داشته است.
وی گفت: ثبت نخستین کنسرسیوم صادراتی در کشور در استان قم راهبردی است که این خوشه برای توسعه صادرات در صنعت کفش دنبال کرده است.
عامل توسعه خوشه کفش استان قم ادامه داد: این کنسرسیوم با طراحی یک نام تجاری برای کفش قم و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط در این زمینه تلاش میکند تا نقش مثبتی در راستای ارتقای جایگاه جهانی صنعت کفش قم داشته باشد.
وی ابراز کرد: راهبرد دوم این کنسرسیوم حضور مؤثر در بازارهای بینالمللی است که آسیای میانه و برخی کشورهای آفریقایی را در بر میگیرد.
ربیعی افزود: در این راستا دورههای آموزشی مؤثری نیز برای صنعتگران کفش در استان قم برگزار شده که این افراد با شرکت در این دورهها توانمندیهای خود در عرصه صادرات و مدیریت برند را افزایش میدهند.
انتهای پیام/ی20/د1000