اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر جبهه حامیان ولایت مازندران مطرح کرد

نقش استعمار در مناقشات مرزی ایران و عراق

خبرگزاری فارس: جبهه حامیان ولایت مازندران با اشاره به ریشه‌های تاریخی و دلایل حمله صدام به ایران، تصریح کرد: فشارهای داخلی، تشویق‌های بین‌المللی و جاه‌طلبی صدام دلایل حمله به ایران بود.

نقش استعمار در مناقشات مرزی ایران و عراق

کوروش گرجی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در شهرستان میاندرود با اشاره به اهمیت جنگ تحمیلی و اثرات آن در تاریخ کشور، سربلندی ملت را به دلیل جانفشانی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج تحت فرماندهی امام راحل دانست.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران با بیان اینکه هر یک از کشورهای جهان به ویژگی خاصی معروف هستند، تصریح کرد: ایران را با حادثه عاشورا می‌شناسند چراکه واقعه عاشورا اصیل‌ترین حادثه‌ای است که دفاع از ارزش‌ها را به نمایش می‌گذارد، بر همین اساس وقتی که مردم ایران برای برپایی نظام اسلامی انقلاب کردند بلافاصله مورد تحریم و هجوم همه‌جانبه دشمن قرار گرفتند.

وی با اشاره به تاکیدات امام راحل که ادامه جنگ را تا پایان فتنه ضروری می‌دانستند، تصریح کرد: در این مرحله بود که ملت ایران با رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) برای دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی خود به طور همه‌جانبه وارد میدان شدند. 

*ریشه‌های جنگ در باغچه استعمار

گرجی در تحلیل دلایل تاریخی وقوع جنگ تصریح کرد: ریشه‌های جنگ به تلاش‌های انگلیس برمی‌گردد که تمام تلاش خود را بکار می‌گرفت تا در زمان محمد شاه قاجار بتواند ایران را تضعیف کند، در آن زمان همسایه غربی کشورمان خرمشهر را غارت و ویران کرده بود.

وی افزود: پس از تجاوز عثمانی به نواحی غربی کشورمان و غارت بخش‌های بزرگی از ایران، دو دولت روسیه و انگلیس به عنوان میانجی وارد عمل شده و در واقع تمام تلاش خود را برای ضربه‌زدن به ایران به کار بردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نقش کشور انگلیس را در این قضایا پررنگ دانست و ادامه داد: این کشور همواره به دنبال این بود تا ریشه‌های اختلاف برای ایجاد درگیری‌های آینده، باقی بماند و در نقطه مقابل میرزا تقی‌خان امیرکبیر که در آن زمان منصب امیر نظامی داشت در این مذاکرات نقش عمده و اساسی را در دفاع از منافع ایران برعهده داشت.

وی افزود: درطول سال‌های متمادی در فاصله‌ای حدود 300 سال، بین ایران و عثمانی چندین کمیسیون چهارجانبه سرحدی تعیین و اجرایی شده بود که در بیشتر مواقع پس از حمله عثمانی به ایران و با نظارت نمایندگان بریتانیا و روسیه تشکیل گشته و در مواردی نیز موفق به حل و فصل اختلافات مرزی شده بود، البته جدای مشکلات مرزی با عثمانی در موضوع مالکیت و حق کشتیرانی در اروندرود نیز ایران با انگلیس مشکلات مستمر و جدی داشت.

*جزایر سه‌گانه تحت اشغال استعمار پیر

گرجی در ادامه تحلیل رویدادهای جنوب کشور در 100 سال گذشته افزود: از اوایل قرن نوزدهم که کشور انگلیس می‌خواست مالک و حاکم بلامنازع منطقه خلیج فارس باشد، ایران برخلاف اعراب تحت‌الحمایه لندن، تنها کشوری در منطقه بود که مستقل مانده و تحت‌الحمایه لندن نبود، بنابراین در مراحل مختلف انگلیس سعی می‌کرد تا موضع ایران در خلیج فارس را تضعیف کرده و حتی دست حکومت مرکزی ایران از خلیج فارس کوتاه شود.

وی ضعف شدید حکومت مظفرالدین شاه را موجب اشغال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی توسط قوای انگلیس دانست و تصریح کرد: در یک دوره طولانی به ویژه از سال‌ 1292 تا سال 1298 شمسی فشار شدیدی از سوی این کشور به ایران برای خرید یا اجاره طولانی مدت رسمی بیشتر جزایر ایرانی خلیج فارس وارد آمد و حق کشتیرانی ایران در این منطقه به ویژه در حوالی اروندرود و منطقه نفوذ شرکت نفت انگلیس و ایران به شدت کاهش یافت.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران ادامه داد: با سقوط امپراتوری عثمانی و استقلال ظاهری مناطق عربی تحت‌الحمایه انگلیس و با تاسیس دولت‌های ترکیه و عراق، مشکلات ارضی و مرزی ایران با عثمانی و انگلیس به ترکیه و عراق منتقل شد اما در ابتدای روی کار آمدن رضاشاه، دولت ایران به صراحت گفت؛«هیچ یک از توافق‌های دوران سلطنت قاجاریه درباره مالکیت و حق کشتیرانی انحصاری بریتانیا در شط‌‌  العرب را به رسمیت نمی‌شناسد و این مساله باید بر اساس موازین بین‌المللی از جمله خط تالوگ تعیین شود».

* اداره اروندرود با چراغ سبز انگلیس یکطرفه به عراق واگذار شد

گرجی با اشاره به حمایت انگلیس از حکومت عراق در مقابل ایران ادامه داد: در این مرحله ایران سعی داشت بحران مرزی را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند ولی دولت عراق با اتکا به قدرت نظامی انگلیس حاضر به مذاکره با ایران در این مورد نبود و به همین دلیل در سال 1306 مساله مرزی دو کشور در جامعه ملل مطرح شد اما عراق و انگلیس امور مرزی با ایران را امری از پیش تعیین شده خطاب کردند و باز هم حاضر به مذاکره با ایران نبودند.

این مسئول افزود: انگلیس در سال 1311، در یک اقدام غیرقانونی و غیرمنتظره اداره کامل اروندرود را با وجود عصبانیت ایران به عراق سپرد همچنین طرح پیمان سعدآباد را دستور کار قرار داد که پیمان سعدآباد از جمله قراردادهایی است که انعقاد آن به درخواست انگلیس بود.

*ایران در کمربند دفاعی علیه شوروی

وی افزود: انگلیس و آمریکا از سال‌های دهه 1310به بعد با ادعای اوج‌گیری خطر نفوذ کمونیسم همواره در تلاش بودند تا برای حفظ مستعمرات خود، دولت‌های آسیایی خط مقدم جبهه شوروی را در یک خط کمربندی دفاعی قرار دهند.

گرجی در بیان اهداف آمریکا و انگلیس از ایجاد کمربند دفاعی علیه شوروی گفت: هدف این بود که علاوه بر به وجود ‌آوردن قدرت‌های متمرکز در منطقه‌، آنان را از طریق پیمان‌های سیاسی نظامی به هم پیوند دهند ضمن اینکه این روش دیوار دفاعی محکمی در مقابل پیشروی احتمالی روس‌ها به وجود می‌آورد.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران در ادامه گفت: ایران پیشنویس معاهده سعدآباد را منوط به حل اختلافات مرزی کرد و چون پیمان برای عراق و انگلیس اهمیت زیادی داشت سرانجام در سال 1316 و پس از کودتای ژنرال بکر در عراق، ایران و عراق به امضای قراردادی قبل از قرارداد سعدآباد رضایت دادند که بر اساس آن، خط تالوگ در آبادان پذیرفته شد، نصب علائم مرزی قطعی و مشخص شد و کشور ایران در درآمد حاصل از کشتی‌های تجاری که در اروندرود تردد داشتند با انگلیس و عراق سهیم شد.

* فسخ یکطرفه قرارداد توسط عراق

گرجی با بیان اینکه کشورهای عرب منطقه همواره بر علیه منافع ایران با انگلیس هم‌دست می‌شدند، افزود: به‌عنوان مثال پس از ملی شدن صنعت نفت، عراق به ناوگان انگلیس اجازه داد تا در بصره پهلو گرفته و از خاک آن کشور پالایشگاه آبادان را بمباران کند.

وی با اشاره به پایبند نبودن عراق به قرارداد خود با ایران گفت: پس از خروج انگلیس از منطقه، حزب بعث عراق به رهبری حسن البکر و صدام قدرت را بدست گرفته و اگرچه در ابتدا حق ایران را به رسمیت شناختند اما پس از مدتی اعلام کردند که شط‌ العرب جزئی از قلمرو عراق است و هیچ کشتی حق ندارد با پرچم ایران در این رودخانه تردد کند اما ایران که در آن زمان دارای آمادگی نظامی خوبی بود اعلام کرد که هرگونه جلوگیری از ورود کشتی‌ها به مقصد بنادر ایران یا تهدید کشتی‌هایی که پرچم ایران دارند را با نیروی نظامی پاسخ می‌دهد. 

این مسئول با اشاره به ناتوانی عراق برای درگیری نظامی با ایران تصریح کرد: در سال 1354 قرارداد الجزایر بین ایران  عراق منعقد شد و دوباره حق ایران به رسمیت شناخته شد اما رهبران کشورهای عربی منطقه همواره به دنبال فرصت بودند تا حق ایران در اروندرود و جزایر سه‌گانه را با حمایت شدید انگلیس دچار خدشه کنند.

*فشارهای داخلی، تشویق‌های بین‌المللی و جاه‌طلبی صدام دلیل حمله به ایران

وی با اشاره به دلایل حمله عراق به ایران پس از پیروزی انقلاب گفت: صدام که فردی بسیار جاه‌طلب بود و ادعای رهبری جهان عرب را داشت از نظر داخلی تحت فشار اکثریت شیعه حامی انقلاب ایران قرار گرفت و در عرصه بین‌المللی نیز برای حمله به ایران از سوی کشورهای عربی و حامیان غربی تشویق می‌شد.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران ادامه داد: دلیل علاقه کشورهای غربی برای تشویق صدام برای حمله به ایران را باید در انگیزه‌های فوق‌الذکر دولت انگلیس جستجو کرد اما کشورهای عربی که از توسعه‌طلبی صدام دچار وحشت شده بودند  مشکل بزرگتری نیز مواجه بودند و آن تمایل مردم مسلمان منطقه به الگوبرداری از انقلاب ایران بود، به همین دلیل پس از حمله به سفارت ایران در لندن و گروگانگیری در آن که به کارگردانی و اجرای پشت پرده سازمان امنیت عراق و به دستور صدام صورت گرفت، کشورهای عربی منطقه نیز به همراهی با کشورهای غربی برای تشویق صدام برای حمله به ایران پرداختند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان در اثبات نقش حامیان غربی و عربی صدام تصریح کرد: این نقش پررنگ را می‌توان در سه خواسته صدام در آغاز جنگ دید که عبارت بودند از بازگرداندن جزایر سه‌گانه به امارات عربی متحده، جداسازی خوزستان و واگذاری مالکیت اروندرود به حکومت عراق.

گرجی با بیان اینکه پس از آغاز جنگ تحمیلی درحالیکه ایران در تحریم همه‌جانبه قرار داشت بیشتر کشورهای غربی و عربی از نظر سیاسی و راهبردی حامی عراق بودند و بیش از 20 کشور به‌طور کامل از عراق پشتیبانی می‌کردند، تصریح کرد: حتی بسیاری از کشورهای عربی و حتی اروپایی، نیروی نظامی خود را در اختیار صدام قرار داده بودند.

وی ادامه داد: با این حال مقاومت پیش‌بینی نشده ملت ایران به ویژه جوانان، پشتیبانی همه‌جانبه مردم انقلابی ایرانی از رزمندگان اسلام و رهنمودهای حکیمانه حضرت امام(ره) موجب شد تا خیالات خام عراق و متحدانش علیه ایران آن طور که تصور می‌شد پیش نرود.

این مسئول با اشاره به مقاومت، ازخودگذشتگی و کارآیی ارتش، سپاه و بسیج، این مقاومت را به مراتب بیش از حد تصور تحلیل‌گران غربی و عرب دانست و افزود: نکته جالب این بود که مهاجمان تصور می‌کردند که نیروهای مسلح ایرانی در صورت تعرض خارجی علیه حکومت مرکزی شورش کرده و وارد جنگ نخواهند شد.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران در پایان گفت: به همین دلیل است که هشت سال دفاع مقدس یک نعمت کامل برای ملت ایران و درس مهمی برای دشمنان ایران اسلامی بود که مردم تحت رهبری حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری تشنه شهادت در راه خدا هستند همانطور که رسول اکرم(ص) فرمودند:«خداوند دشمن می‌دارد مردی را که در خانه‏‌اش بر او حمله کنند و او نجنگد».

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول