اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان آذری

از معجزه آشکار امام رضا(ع) تا غیبت پررنگ مسئولان

خبرگزاری فارس: جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در حالی به کار خود پایان داد که غیبت پررنگ مسئولان در این جشنواره تنها می‌توانست تجلی‌گر غریبی ضامن آهو و گواهی بر دردهای بی‌شمار اهل بیت(ع) در میان مسلمانان باشد.

از معجزه آشکار امام رضا(ع) تا غیبت پررنگ مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شهر ارومیه که در آینده نزدیک به عنوان نوزدهمین شهر ایرانی معرفی می‌شود طی 2 روز گذشته شاهد برپایی جشنواره‌ای بود که همانند کودکان تازه دبستانی که در روزهای اول مهرماه قدم در مدرسه علم و عمل می‌نهند، وارد هفتمین سالگرد برگزاری خود شد.

جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری یکی از چندین برنامه اجرایی در سراسر کشور و دیگر کشورهای دنیا است که در قالب جشنواره امام رضا(ع) در هفته کرامت برگزار می‌شوند تا به این ترتیب مردم مناطق مختلف ایران اسلامی و سایر کشورهای مسلمان و غیرمسلمان جهان دلدادگی خود به این امام رئوف را بیش از پیش به نمایش گذارند.

*افتتاحیه و اختتامیه‌ای متفاوت از هم و متناقض یکدیگر

هفتمین دوره این جشنواره که به میزبانی ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود، روز یکشنبه در محل تالار وحدت مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان آغاز شد که با حضور مدیران استانی و همچنین استاندار آذربایجان‌غربی در کنار شعرا و ادیبان جهان اسلام از نقاط مختلف برگزار شد.

مراسم افتتاحیه که به نوبه خود دارای جذابیت و حلاوت خاصی بود نویددهنده برگزاری رقابت سالم میان شرکت‌کنندگان و همچنین استقبال مردم و مسئولان از این رقابت‌ها بود اما آن چه در روز پایانی این جشنواره مشاهده شد چیز دیگری را نشان می‌داد که شاید ذهن کمتر کسی به این نقطه معطوف می‌شد.

مراسم اختتامیه این جشنواره بین‌المللی در همان محل برگزاری مراسم افتتاحیه و اجرای آثار شاعران یعنی سالن وحدت مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه و با حضور کمرنگ مسئولان مختلف و حتی هنرمندان آغاز شد.

پس از سرودن جمهوری اسلامی ایران توسط تمام حاضران و قرائت قرآن کریم توسط صمد محمدپور قاری بین‌المللی قرآن کریم، صلوات خاصه امام رضا(ع) به عنوان یکی از جالب‌ترین بخش‌های این جشنواره توسط این قاری قرائت شد تا همانند روز اول حاضران در سالن دل‌های خود را راهی صحن و سرای ملکوتی آستان قدس رضوی کنند.

سپس نوبت به مجری رسید که این بخش را یکی از مجریان صاحب نام در عرصه شاعری و اجرا بر عهده داشت که البته یکی از اساتید شعر ترکی نیز به شمار می‌رود.

*خطابه مجری در خصوص اهمیت سرودن اشعار دینی و مذهبی

وی در این بخش از برنامه به عنوان تذکری خطاب به شاعران حاضر در جلسه شعرخوانی در محضر اساتید بزرگ این عرصه را کاری بسیار مهم و سخت دانست و در همین راستا خواستار توجه بیش از پیش شعرای جوان به سرودن اشعار مذهبی شد.

مجری برنامه پس از این نطق پیش از دستور، به دعوت از شاعران پیشکسوت برای ارائه آثار خود پرداخت که در این میان شعرایی از جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل مورد نظر به قرائت اشعار خود پرداختند.

با اتمام بخش اول از برنامه شعرخوانی در مراسم اختتامیه، نوبت به مدیحه‌سرایی حامد صفاری مداح نامی ارومیه رسید که ابیات فارسی و ترکی آذری را در مدح امام رضا(ع) سروده و بار دیگر دل‌ها را به سوی حرم رضوی سوق داد.

باباعلی جوانمرد شاعر دیگری بود که پس از اجرای مداحی حامد صفاری، به ارائه اثر خود در محکومیت هتک حرمت به پیامبر(ص) پرداخت و سپس کلیپ جشنواره برای میهمانان و مدعوین پخش شد.

*مدعوین متفاوت مراسم افتتاحیه و اختتامیه

البته مدعوین این برنامه شاید چهره‌های گمنام عرصه شعر و ادب مذهبی بودند که از چشم خبرنگاران و اصحاب رسانه مخفی ماندند چرا که برخلاف مراسم افتتاحیه در این مراسم هیچ کدام از مسئولان و مدیران استانی حاضر نشده بودند و تنها مدیر استانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر کریمی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و میزبان اصلی برنامه بود.

به هر ترتیب کلیپ اول در مورد جشنواره هفتم به پایان رسید و کلیپ دوم که در بر دارنده گزیده‌ای از جشنواره‌های گذشته بود به حاضران در سالن نمایش داده شد تا دو بخش پایانی مراسم اختتامیه این جشنواره بین‌المللی در اوج غربت اجرا شود.

*مداحی با رنگ و بوی ترانه‌های غربی

بخش اول از قسمت پایانی این برنامه مداحی یکی از مداحان بود که به دلیل شباهت بیش از حد این قطعه به ترانه غربی بیشتر حاضران با لبخند و نیشخند از وی استقبال کردند. بخش دوم نیز شامل قرائت بیانیه پایانی این جشنواره بود که توسط واحدی یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره قرائت شد.

در این بیانیه تاکید شده بود دست زدن به شعر خطر کردن است، شعر از سویی با موسیقی همپا می‌شود و از سوی دیگر اندیشه و تفکرات متفاوت و متعالی را برمی‌انگیزد.

همچنین در بخشی از آن آمده بود دید متفاوت و به دور از کلیشه‌های رایج، تسلط بر زبان شعر و نمود آن در شعر، اشراف به محتویات شعر، طبیعی بودن و دوری از تظاهر و مصنوعی بودن شعر و همچنین ساختارمند بودن و تلاش در راستای ایجاد تعادل و یکدستی در شعر از نقاط قوت بخش داوری در این جشنواره بود.

*تجلیل هنرمندانه از هنرمندان عرصه شعر و ادب!

با پایان یافتن رسمی مراسم اختتامیه نوبت به تجلیل از چهره‌های برتر جشنواره و اهدای جوایز رسید که بنا به رسم معمول با حضور مسئولان و مدیران حاضر در سالن برگزار می‌شود اما به دلیل غیبت پررنگ مدیران این قسمت توسط پیشکسوتان عرصه شعر و ادب برگزار شد تا شاید مرهمی بر جای خالی مسئولان استانی و کشوری باشد.

البته حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تا حدودی می‌توانست آرام‌بخش این دردها باشد اما نبود مدیر دیگری از میان مدیران بی‌شمار دارای ادعای فرهنگ دوستی در کنار وی هیچ نشانه‌ای از غلیان حس فرهنگی و ادبی مدیران نداشت.

همچنین حضور استاندار و تنی چند از معاونان و همراهان وی در مراسم افتتاحیه و سخنرانی در این مراسم، جلال‌زاده را به طور کامل از جرگه مدیران داعی علم و ادب و فرهنگ کنار می‌زند چرا که وی با حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره پایبندی خود به عرصه ادب و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را نشان داد و نباید در جرگه مدیران بی‌تفاوت به این امر قرار گیرد.

*معجزه آشکار؛ کودک سالم هدیه امام رضا(ع) به جشنواره

ناگفته نماند مشاهده معجزه آشکار امام رضا(ع) که به برکت این جشنواره کودک بیماری را شفا داده بود دل هر مؤمن و مسلمانی را شکسته و خود به خود انسان را وادار به ریختن اشک شوق و صداقت می‌کرد چرا که امام غریب ایرانیان در جشنواره‌هایی غریبانه به داد مظلومان و خواسته دل پدر و مادرانی می‌رسد که شاید کمتر کسی توان فکر کردن به این مبحث را داشته باشد.

*مقصر اصلی کیست، ارشاد اسلامی یا مدیران؟

شاید بتوان دلیل غیبت مدیران در این برنامه را این گونه بر گردن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انداخت که کارت دعوت برای آن‌ها ارسال نشده اما باید به این نکته نیز توجه شود که جشنواره‌ای با نام و نشان امام رضا(ع) نیازی به دعوت رسمی نداشته و هر عاشق و دلداده‌ای می‌تواند در چنین برنامه‌هایی حضور داشته باشد.

به هر ترتیب این جشنواره با تجلیل از نفرات برتر و همچنین چهره‌های پیشکسوت عرصه شعر مذهبی به زبان ترکی آذری به پایان رسید تا مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در اندیشه مهیا کردن مقدمات بهتر و مناسب‌تر برای جشنواره‌های آتی باشند.

همچنین شاید مدیران دستگاه‌های مختلف استانی و شهرستانی و حتی شهری که در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره غایب بودند خود را برای سال‌های آینده آماده کنند تا حضور پررنگ‌تری در چنین جشنواره‌هایی داشته باشند.

نکته پایانی گزارش این که هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری روزهای دوم و سوم مهرماه به میزبانی ارومیه برگزار شد و در این مدت حدود 50 شاعر به ارائه آثار خود پرداختند که 14 اثر از این تعداد در بخش خارجی و مابقی آثار در بخش داخلی بودند.

-------------------------------------

گزارش از: سجاد امیر

-------------------------------------

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول