اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست گلستان:

تراکم محیط‌بان در گلستان 6 برابر کمتر از استاندارد کشور است

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: از نظر تراکم محیط‌بان به ازای هر 14 هزار و 500 هکتار یک مامور اجرایی در استان مشغول به خدمت بوده که این مقدار شش برابر کمتر از استاندارد کشور است.

تراکم محیط‌بان در گلستان 6 برابر کمتر از استاندارد کشور است

محمد ممشلی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن استان در مناطق جنگلی شمال کشور این استاندارد باید سه برابر بیشتر از مقدار سایر مناطق در کشور باشد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به خصوص معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی متولی حفاظت از عرصه‎های طبیعی کشور است، تصریح کرد: 141 نفر محیطبان در عرصه‌های طبیعی استان مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اشاره به مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: مناطق تحت مدیریت این اداره کل شامل پارک ملی گلستان، مناطق حفاظت‌شده و مناطق شکار و تیراندازی ممنوع است.

ممشلی خاطر نشان کرد: مناطق حفاظت‌ شده استان شامل منطقه جهان‌نما، زاوالف، زاو و لوه است و همچنین مناطق شکار و تیراندازی ممنوع گلستان نیز شامل صوفیکم، گمیشان، چلچلی، نیشاک، عزیزآباد و قازانقایه است.

وی با اشاره به تنوع اقلیم و گونه‎های زیستی در استان گلستان خاطر نشان کرد: از بین 168 گونه پستاندار در ایران 65 گونه در استان گلستان وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان ادامه داد: تعداد 304 گونه پرنده از 504 گونه پرندگان ایران در استان گلستان یافت می‌شود و در مورد دوزیستان و خزندگان استان هنوز مطالعات جامعی صورت نگرفته است.

ممشلی با اشاره به موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در پارک جنگلی گلستان و امکاناتی که این پارک دارد، افزود: استفاده از اطلاعات ماموران اجرایی و امکانات موجود برای معرفی مناطق برای دانشجویان و محققان و اساتید دانشگاه‌ها در این پارک ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همه اقشار مسافران، دانش‌آموزان می‌توانند از موزه پارک بازدید کنند و دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و محققان می‌توانند با کسب مجوز و در شرایط خاص از مناطق بازدید کنند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان اضافه کرد: عرصه‌های طبیعی و جنگلی استان مأمن و زیستگاه بسیاری از گونه‌های مهم و تحت حمایت سازمان همچون مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ و در حاشیه این مناطق پرندگانی همچون قرقاول و پرندگان شکاری در مناطق دشتی و در ارتفاعات قوچ و میش و کل و بز زندگی می‌کنند که تنوع زیستی زیادی را در استان ایجاد کرده است.

ممشلی با اشاره به ضرورت جلب مشارکت مردمی، تقویت و نظارت بر فعالیت‎های سازمان‎های مردم‌نهاد مرتبط با محیط زیست و برنامه‎هایی که در دستور کار دارند افزود: استفاده از ظرفیت سازمان‎های مردم‌نهاد برای حفظ و حراست از گونه‎های زیست‎محیطی و زیستگاه‎های آسیب‎پذیر و افزایش نقش‎آفرینی سازمان‎های مردم‌نهاد مؤثر است.

وی ادامه داد: استفاده از توان و ظرفیت سازمان‎های مردم‌نهاد زیست‌محیطی برای اشاعه و آموزش زیست‎محیطی جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت و تقویت نقش سازمان‎های مردم‌نهاد زیست‎محیطی برای ایجاد حساسیت بیشتر در مسئولان برای توجه به مشکلات زیست‌محیطی استان از دیگر برنامه‎های این اداره کل است.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: از آنجایی که رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست توجه به افزایش کمیت و کیفیت سازمان‎های مردم‎نهاد زیست‌محیطی است این اداره کل نیز زمینه‎های لازم برای تشویق و ترغیب همگانی برای ایجاد سازمان‎های مردم‎نهاد فراهم می‎کند.

ممشلی افزود: بررسی راهکارهای عملی برای سامان‎بخشی به وضعیت سازمان‎های مردم‎نهاد طی جلسه‎ای با مدیرکل محیط زیست استان و امضای موافقتنامه بین اداره کل حفاظت محیط زیست و مدیرکل مشارکت‎های مردم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ترغیب و تشویق همگانی در راستای ایجاد و حمایت از سازمان‎های مردم‎نهاد زیست‎محیطی استان از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد:‌ ارتباط با سازمان‎های مردم‎نهاد فعال استان برای ترغیب و تشویق برای عضویت‎گیری و ایجاد سازمان‎های جدید زیست‎محیطی و تشویق همیاران محیط زیست استان برای همکاری با سازمان‎های مردم‌نهاد زیست‎محیطی استان از دیگر اقدامات این اداره کل برای افزایش کمیت و کیفیت سازمان‎های مردم‎نهاد زیست‌محیطی است.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول