اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی:

حوزه و دانشگاه از کمبود منابع غنی در رشته شیعه‌شناسی رنج می‌برند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی گفت: نبود اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال فرهنگی- اجتماعی جوامع و گروه‌های شیعی جهان موجب رنج جوامع حوزوی و دانشگاهی شده است.

حوزه و دانشگاه از کمبود منابع غنی در رشته شیعه‌شناسی رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محمود تقی‌زاده‌داوری صبح امروز در بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از این مرکز علمی آموزشی با ابراز نگرانی از مباحثی که در علوم حدیث، معارف اسلامی و... به آن پرداخته می‌شود، اظهار کرد: تدریس این علوم در دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی بیشتر معرفتی، نظری و یا انتزاعی است که هیچ ارتباطی با واقعیت‌های روزمره زندگی شیعیان ندارد.

وی افزود: آنچه از این علوم در جوامع حوزوی و دانشگاهی به آن پرداخته می‌شود در صورتی که تجربی و واقعی است، مربوط به شیعیان گذشته و جوامع تاریخی است.

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی با ابراز نگرانی از نبود اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال فرهنگی- اجتماعی جوامع و گروه‌های شیعی جهان گفت: کمبود کتب و منابع عالمانه، مستدل و منطقی در معرفی شیعیان جهان بسیار محسوس است و به همین دلیل باید به آن توجه بیشتری شود.

وی با تبیین رشته شیعه‌شناسی اظهار کرد: مطالعات مربوط به شیعه‌شناسی در قالب یک رشته مستقل دانشگاهی بین دو رشته الهیات و علوم اجتماعی شکل می‌گیرد که از سال 80 به صورت متمرکز در مرکز مطالعات و تحقیقات شیعه‌شناسی آغاز شده است.

تقی‌زاده داوری ابراز داشت: شیعه‌شناسی اکنون در قالب مؤسسه‌ای علمی پژوهشی و غیرانتفاعی و مستقل با عنوان مؤسسه شیعه‌شناسی به فعالیت مشغول است.

وی ادامه داد: برخی از علوم مانند علوم و معارف اسلامی شیعی که در رابطه با حدیث، رجال و درایه، تفسیر، فقه، اصول فقه، کلام، فلسفه، عرفان، تاریخ، مذاهب و کتاب‌شناسی بحث می‌کند و در حوزه‌های علمیه و یا دانشکده‌های الهیّات کشور مورد تحقیق و تفحّص قرار می‌گیرد.

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی تصریح کرد: مباحثی که در این علوم به آن پرداخته می‌شود بیشتر معرفتی، نظری و انتزاعی است که هیچ گونه ارتباطی با واقعیت‌های روزمره زندگی شیعیان ندارد و یا اگر تجربی و واقعی است، مربوط به شیعیان گذشته و جوامع تاریخی است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، به این موضوع فقط مستشرقین می‌پردازند و جوامع اسلامی و اجتماعات شیعی موجود را با دقت و حساسیت مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهند.

تقی‌زاده‌داوری ابراز داشت: هر سال کتب و مقالات متعددی در زمینه شیعیان ایران، عراق، بحرین و... از سوی مستشرقین منتشر می‌شود که این موضوع نگران کننده‌ای است.

وی تاکید کرد: نگرانی هنگامی بیشتر می‌شود که ما به عنوان محقق و عالم شیعی ناچار می‌شویم به آمار و ارقام و نوشته‌ها و تحقیقات آنها استناد کنیم که این موضوع کمبود مطالعات آکادمیک در زمینه جوامع و اجتماعات شیعی موجود و فقدان مؤسسه و یا مرکز متولی این امر را نشان می‌دهد.

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی به عواملی که ضرورت مطالعات متمرکز شیعه پژوهی را ایجاب می‌کنند اشاره و تصریح کرد: نبود اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال فرهنگی- اجتماعی جوامع و گروه‌های شیعی جهان، کمبود محسوس کتب و منابع عالمانه، مستدل و منطقی در معرفی شیعیان جهان از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.

وی با ابراز خرسندی از وجود استعدادهای قابل رشد فراوان در میان طلاب داخلی و خارجی بیان کرد: این طلبه‌ها می‌توانند با مساعدت‌های فکری این مؤسسه به محققان و مؤلفان مفیدی در عرصه شیعه‌شناسی تبدیل شوند.

تقی‌زاده‌داوری اذعان کرد: تاسیس مراکز مستقل مطالعاتی در زمینه اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در کشورهای آمریکا، انگلیس، فلسطین اشغالی، ژاپن و... در هفته‌‌های اخیر، ایجاد مرکز قرینه و همطراز در داخل کشور را بسیار ضروری می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: مؤسسه شیعه‌شناسی تلاش می‌کند تا با همت جمعی از عالمان آشنایی در عرصه‌های کاری گوناگون، این کاستی را جبران کند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول