اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ 22

حقایق جامعه باید در قالب آثار نمایشی برای کودکان بازگو شود

خبرگزاری فارس: در نشست جشنواره‌های تئاتر و تأثیر آن بر تئاتر کودک مطرح شد: باید حقایق جامعه را در قالب آثار نمایشی برای کودکان بازگو کنیم.

حقایق جامعه باید در قالب آثار نمایشی برای کودکان بازگو شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان، نشست جشنواره‌های تئاتر و تأثیر آن بر تئاتر کودک روز گذشته یکم مهرماه، با حضور مصطفی رحماندوست، عادل بزدوده، هنگامه مفید و آناهیتا غنی‌زاده در محل سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای نشست، مصطفی رحماندوست، دبیر سه دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، با بیان اینکه جشنواره مکانی است که هر سال هنرمندان تئاتر آثارشان را به اجرا در می‌آورند و به تبادل با یکدیگر می‌پردازند، بیان کرد: زمانی که یک نمایش با مشکلات بسیار آماده و در جشنواره مطرح می‌شود در دنیا نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی درباره موضوعی بودن جشنواره اظهار کرد: در دوره‌هایی که به عنوان دبیر جشنواره فعالیت کردم موضوع مشخص و یا یک شعار خاص را مطرح نکردم و تنها در بیانیه هیئت داوران اعلام کردیم که تئاتر نوجوان نیاز به جداسازی از تئاتر کودک دارد که این امر محقق شد و دیگر اینکه تئاتر کودک و نوجوان نباید متکی به دولت باشد.

رحماندوست با اشاره به اینکه تئاتر خردسال و خلاق هم باید از تئاتر کودک جدا شود، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 12 میلیون مخاطب خردسال در کشور وجود دارند که با این حال تئاتری مختص این گروه سنی در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: باید جشنواره ویژه تئاتر علمی خردسال برقرار شود، بازار ادبیات خردسال نسبت به ادبیات کودک نیز داغ‌تر است پس باید به تئاتر خردسال هم توجه ویژه‌ای شود.

این نویسنده و شاعر با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چند سال قبل قصه‌گویی را به عنوان یک ژانر تأثیرگذار مطرح کرد، گفت: خردسالان ما به شدت منتظر شرکت در تئاترهای خلاقی‌اند که مبنای قصه‌گویانه دارد، تئاتری که امروزه کمتر شاهد آنیم.

در ادامه عادل بزدوده، از کارگردانان مطرح تئاتر عروسکی، طی سخنانی اظهار کرد: سال 51 مرکز تئاتر شکل گرفت و یکسری از بازیگران انتخاب شدند سپس مدیر مرکز تئاتر آن زمان از سه نمایشنامه‌نویس مطرح و حرفه‌ای آن موقع یعنی بیژن مفید، بهرام بیضایی و غلام‌حسین ساعدی برای نگارش متون دعوت کردند، در حالی که می‌توانستند از همان بازیگران به عنوان نویسنده بهره ببرند.

وی ادامه داد: اکنون برخلاف گذشته یک هنرمند تئاتری تمامی کارها اعم از نویسندگی، طراحی صحنه و لباس را برعهده می‌گیرد و به صورت تخصصی به یک حرفه خاص مشغول نمی‌شود. این در حالی است که در گذشته برای به اجرا بردن یک اثر نمایشی طراحان عروسک و صحنه و... به صورت تخصصی فعالیت می‌کردند.

بزدوده با اشاره به اینکه تئاتر کودک باید در طول سال قوام داشته باشد، خاطرنشان کرد: انرژی هنرمندان تئاتر عروسکی فوق‌العاده است و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود این گروه‌ها بتوانند در طول سال به فعالیت بپردازند، نه اینکه تنها در طول برگزاری جشنواره اثری را آماده کنند.

سپس هنگامه مفید با اشاره به لزوم آزادی فکر نویسنده‌ای که برای کودکان داستان می‌نویسد، گفت: یک نویسنده باید در همه حال به کودکان حقایق را بگوید و واقعیت‌های جامعه امروز را در قالب قصه‌هایی که می‌تواند بار آموزشی، تربیتی و یا دینی داشته باشد برای کودکان بازگو کند.

وی تصریح کرد: نویسنده کودک باید صادق و راستگو باشد و حقایق را، هر چند تلخ باشد، در حد فهم و دریافت او به نگارش درآورد.

در ادامه آناهیتا غنی‌زاده به بخشی از سخنان حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گردهمایی مدیران ارشد که چندی پیش برای جمع‌بندی جشنواره برگزار شد، اشاره کرد و افزود: ایشان توجه به حوزه تئاتر کودک و نوجوان را امری ضروری تلقی کردند. هنرمندان تئاتر کودک باید همدلی و همفکری داشته و در کنار هم باشند و دغدغه‌ها و مسائل تئاتر کودک را به گوش مدیران ارشد برسانند زیرا تئاتر ما دولتی است و باید تحت حمایت مالی، اقتصادی و معنوی مدیران باشد. بنابراین باید ضرورت تئاتر کودک و نوجوان برای مدیران تشریح شود و این امر در صورتی محقق می‌شود که همگی خواستار این موضوع باشیم.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با اظهار خرسندی از جداسازی بخش تئاتر نوجوان از کودک در جشنواره خاطرنشان کرد: امیدوارم در ادامه از بخش ادبیات نمایشی نیز حمایت شود، زیرا ما در این بخش دچار کمبودیم و چاپ متون و نمایشنامه و آثار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان نباید فقط محدود به جشنواره شود بلکه باید در طول سال این روند تداوم داشته باشد.

وی با اظهار تاسف از نبود رشته دانشگاهی مختص تئاتر کودک، بیان کرد: وجود چنین رشته‌ای در دانشگاه‌ها باعث می‌شود افراد متخصص این حوزه پدید آیند.

غنی‌زاده یادآور شد: تئاتر می‌تواند به عنوان یک ابزار در مدارس برای آموزش و پرورش کودکان استفاده شود. این در حالی است که ما کمتر شاهد این اتفاقیم. بنابراین باید از مسئولان آموزش و پرورش در نشست‌های تخصصی دعوت به عمل آید تا به مرور تئاتر در مدارس به صورت تخصصی راه‌اندازی شود.

وی سپس با بیان اینکه جشنواره باید به صورت غیر رقابتی برگزار شود، تصریح کرد: در واقع باید داوری سالانه صورت بگیرد و آثار برگزیده برای حضور در جشنواره انتخاب شوند. همچنین شرایط تولید مشترک جوانان با پیشکسوتان فراهم شود تا بتوانیم شاهد برگزاری جشنواره پربارتری باشیم.

گفتنی است، شهرام کرمی، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و منوچهر اکبرلو نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول