اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

درگیری شدید میان اسرائیل و سوریه

خبرگزاری فارس: بعد از ظهر امروز میان جنگنده های نیروی هوایی سوریه و اسرائیل در آسمان لبنان جنگ سختی در گرفت که طی آن دو هواپیمای اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت . در مذاکرات فیما بین نخست وزیران سوریه و لبنان ،دولت سوریه به لبنان قول داد از این پس سوریه در هر حمله هوایی اسرائیل به خاک لبنان از این کشور دفاع خواهد کرد.

درگیری شدید میان اسرائیل و سوریه

رخدادهای2مهر 1358

رهبر انقلاب امروز پاسداران انقلاب را به حضور پذیرفته و از دو مسئولیت کوچک و بزرگی سخن گفتند که همه بر عهده دارند ، حفظ کشور و حفظ مکتب .

امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : نباید کاری کنیم که اسلام به دست خود ما شکست بخورد و نباید بهانه به دست دشمنان بدهیم دشمنانی که خطای یک نفر را به اسلام تسری می دهند .

انتشار مصاحبه رهبر انقلاب با اوریانا فالاچی از اخبار دیگر امروز بود ، امام خمینی دو هفته پیش با این خبرنگار ایتالیایی مصاحبه کرده بودند که این مصاحبه امروز در رسانه ها منتشر شده است.

امام خمینی در این مصاحبه با اشاره به تعاریف گوناگون دموکراسی فرمودند : این کلمه دموکراسى که پیش شما این قدر عزیز است یک مفهوم مبینى ندارد ارسطو یک جور معنى کرده، شوروى یک جور معنى کرده، سرمایه‏دارها یک جور معنى کرده اند و ما در قانون اساسیمان نمى‏توانیم یک لفظ مبهمى که هر کس براى خودش یک معنى کرده است، آن را بگذاریم .

امروز همچنین سه تن از سناتور های رژیم سابق اعدام شدند .

مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت امروز در یک پیام رادیو و تلویزیونی شرکت و از دخالت های نابجا در امور دولت انتقاد کرد . بازرگان در این مصاحبه از استعفای 11وزیر در طول دو ماه گذشته خبر داد و گفت : چهار چیز را این آقایان شرط لازم و ضروری برای امکان خدمت و قبول مسئولیت میدانستند که باید این موارد تبعیت از نظر دولت داشته باشند .

امیر انتظام سفیر ایران در سوئد نیز امروز گفت : احزاب خوب احزابی هستند که به فلسفه و اهداف انقلاب اسلامی ایران خدمت کنند و ایدئولوژی هایی که این اهداف را پیش نمی برند نمی توانند به ملت ایران خدمت کنند و به نفع ملت باشند .

ابراهیم یزدی وزیر خارجه نیز امروز و پیش از عزیمت به آمریکا برای حضور در سازمان ملل گفت : سازمان ملل ساختار معیوبی داشته و نیازمند اصلاح است . وی گفت : سازمان ملل آلوده به دسته بندی ها است .

امروز همچنین به دنبال تجاوز جنگنده های رژیم صهیونیستی به آسمان لبنان به منظور بمباران اردوگاه های فلسطینی نیروی هوایی سوریه  با این جنگنده ها درگیر و آنها را فراری داد .

رهبر  انقلاب امروز پاسداران انقلاب را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کرد .

اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

دو مسئولیت کوچک و بزرگ / حفاظت از انقلاب و مکتب 

1- ما و شما دو مسئولیت داریم: یک مسئولیت کوچک، و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد نهضت و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهره اسلام.

انقلاب اسلامی انقلاب سفید واقعی بود

2- این انقلابی که ملت ایران کرد از همه انقلابهای دنیا آرامتر و سفید بود. یک انقلاب «سفید» باید اسمش را گذاشت؛ نه مثل انقلاب محمدرضا؛ یعنی آنقدری که ما از دست دادیم چند صد مقابل آن به دست آوردیم؛ لکن نه آنی که می‎خواهیم. آنی که می‎خواهیم باز به دستمان نیامده است. آنی که به دست آوردیم این است که موانع را از سر راه به طور عمده برداشتیم. یک مقداری هم هست.

پاسداری اسلام یک لفظ نیست واقعیت است / پاسداران فتنه ها را خاموش می کنند

3- الآن شما اسم شریف پاسداری برایتان ثبت است؛ پاسدار اسلام، پاسداران انقلاب اسلامی، پاسدار انقلاب اسلامی، لفظ نیست، واقعیت است، یک واقعیتی است. این واقعیت است که شما هر جا اگر یکی پیدا بشود و برخلاف مسیر اسلام بخواهد یک کاری بکند و یک گروهی چه بکند، این واقعیت است که شما را می‎کشاند آنجا، حرکت می‎کنید به آنجا، آن فتنه را خاموش می‎کنید.(1)

مصاحبه اوریانا فالاچی با امام خمینی

مصاحبه دو ساعته اوریانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی با امام خمینی امروز در روزنامه ها منتشر شد .این خبرنگار مشهور دو وهفته پیش با حضور در شهر مقدس قم با رهبر انقلاب مصاحبه کرده بود.

اهم نکات مطرح شده در این مصاحبه از سوی امام خمینی عبارت است از :

در کشور ما آزادی بیان هست ولی آزادی توطئه نیست

1- ایران در دست من نیست، در دست ملت است و ملت هم کسى که خدمتگزار باشد و مصالحشان را بخواهد، با آزادى مطلق به او ممکن است رو بیاورد.

2- در مملکت ما آزادى اندیشه هست، آزادى قلم هست، آزادى بیان هست ولى آزادى توطئه و آزادى فساد کارى نیست. شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم بر ما توطئه کنند و مملکت ما را به هرج و مرج بکشند، به فساد بکشند و مقصودشان از آزادى این است، در هیچ جاى دنیا همچو آزادى نیست.

رنج کشیده ها توده های مردمند نه احزاب ، گروه ها

3- [در پاسخ به سوال فالاچی که پرسید چرا به مخالفینی که قبل از انقلاب مبارزه کرده اند از جمله چپ ها آزادی نمی دهید ] امکان ندارد، حتى یکى‏شان نه مبارزه کرده‏اند، نه رنج کشیده‏اند، همه از دولت و از رنج‏هاى این ملت ما استفاده برده‏اند و بر ضد ملت ما قلمفرسائى کرده‏اند.

مهندس هاشم صباغیان اعلام کرد که بر اساس فرمان صادره از طرف رهبر انقلاب کلیه افراد حزب منحله دموکرات در صورت تحویل سلاح های خود مورد عفو قرار خواهند گرفت .  وزیر کشور همچنین گفت این عفو شامل حال رهبران حزب منحله دموکرات نخواهد شد.

4- آنها که رنج کشیده‏اند این توده مردمند که رنج کشیده‏اند آنها یک عده‏اى‏شان درخارج بوده‏اند و حالا آمده‏اند در داخل و مى‏خواهند استفاده بکنند بدون رنجش. یک دسته هم اینجا بودند و در پناهگاه‏ها یا در خانه‏ها بودند و بعد از اینکه ملت رنج‏ها را کشید و خون داد و همه کارها را کرد، اینها آمدند و دارند استفاده مى‏برند

مردم برای اسلام انقلاب کرده اند.

5- مردم براى اسلام جنگیده اند ، لکن محتواى اسلام همه آن معانى است که در عالم به خیال خودشان بوده که مى‏گویند دموکراسى. اسلام همه این واقعیت‏ها را دارد و ملت ما هم براى همه این واقعیات جنگیده‏اند و لکن در رأسش خود اسلام است و اسلام همه این را دارد.

دموکراسی معنای مشخصی ندارد / نمی توانیم یک لفظ مبهم را در قانون اساسی وارد کنیم

6- این کلمه دموکراسى که پیش شما این قدر عزیز است یک مفهوم مبینى ندارد ارسطو یک جور معنى کرده، شوروى یک جور معنى کرده، سرمایه‏دارها یک جور معنى کرده و ما در قانون اساسیمان نمى‏توانیم یک لفظ مبهمى که هر کس براى خودش یک معنى کرده است، آن را بگذاریم، به جاى آن اسلام را گذاشتیم که اسلام مبین مى‏کند حد وسط چیست.

چه کسانی در ایران اعدام شده اند

7- آنهائى که در اینجا کشته شده‏اند نه عددشان آنقدر است و نه طورى بوده است که برخلاف موازین باشد. اینها هر کدامشان اشخاصى را کشته‏اند و فسادها ایجاد کرده‏اند، خانمان‏ها را سوزانده‏اند... ما چه بکنیم که قلم دست دشمن است و ما را مى‏خواهد اینطور صورت بدهد. (2)

سه سناتور سابق اعدام شدند

سه تن از سناتور های رژیم سابق به اعدام محکوم شده و این حکم سحرگاه امروز به مرحله اجرا در آمد . اعدام شده ها سرلشکر بازنشسته ایرج مطبوعی (سناتور مجلس منحله سنا) ، ، محسن خواجه نوری( سناتور) ، و جمشید اعلم (سناتور) نام داشتند .سرلشکر ایرج مطبوعی متهم بود در کودتای 1299رضاخان  فعالیت چشمگیری داشته و از رضاخان مدال دریافت کرده است . همچنین وی در واقعه مسجد گوهرشاد مشهد که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم بیدفاع شدشرکت داشته است .

محسن خواجه نوری یکی دیگر از اعدامی ها متهم به تائید و تصویب لایحه کاپیتولاسیون و عضویت در فراماسونری و نیز دایرکردن مراکز فساد بوده است . خواجه نوری در دادگاه با اعتراف به این نکته که یک و نیم سال عضو فراماسونری بوده است گفت به علت عدم پرداخت حق عضویت اخراج شدم . (3)

بازرگان :من نماد بعد سازندگی انقلاب هستم

مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت امروز در یک پیام رادیو و تلویزیونی شرکت و از دخالت های نابجا در امور دولت انتقاد کرد .نخست وزیر دولت موقت با طرح این سوال که چرا وضعیت با گذشت چندین ماه از پیروزی انقلاب همچنان اینگونه است و یا به عبارت دیگر مقصر کیست؟ گفت : انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بزرگ بود که نه تنها ایران را تکان داد که کل دنیا را متحول کرد ، این انقلاب بزرگ آثار و تبعات بزرگی نیز داشته است .

بازرگان در ادامه انقلاب را به دو مرحله تقسیم کرد مرحله نخست مرحله ای که عده ای در تلاشند تا همه نشانه های رژیم گذشته را نابود کنند و به گفته بازرگان انقلاب صورت تخریبی خود را نشان می دهد و مرحله دوم نیز مرحله سازندگی که مدیریت این مرحله به عهده دولت گذاشته شده است .

نخست وزیر ادامه داد : سر تمامی انتقادات و اختلافاتی که بین دولت از ابتدای تشکیل آن تا حالا و تا آینده بین ما و نسل جوانان انقلابی وجود داشته بر اساس همین است ، دو دید و دو برنامه مختلف نتیجه اش دو دید است ، اختلاف برنامه و دید دولت دولتی مامور سازندگی است با آن قشر انقلابی ، قشر تند و قشر حاد که هنوز هم به چشم وجود دشمن و ادامه دشمنی نگاه می کند نسبت به کارمندان و دستگاه های دولتی

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه دولت موقت در آستانه سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل ساختار این سازمان را معیوب دانسته و گفت : سازمان ملل آلوده به دسته بندی ها است .وی گفت : سازمان ملل تا حدود زیادی زیرنفوذ ابرقدرتها است اما این به معنای آن نیست که فکر وجود یک سازمان بین المللی که در آن تمام ملت ها و دولت ها بتوانند در کنار یکدیگر پیرامون مسائل و مشکلات جهانی تبادل نظر بپردازند فکری انحرافی و نادرست است .

استعفای 11وزیر و خواسته های آنان که برآورده شد

نخست وزیر در مورد استعفای یازده تن از وزیران کابینه نیز گفت : دو ماه یا دو ماه و نیم قبل یازده نفر از هیئت دولت استعفا داده بودند که منجر به رفتن خدمت امام شد .وی ادامه داد : چهار چیز را این آقایان شرط لازم و ضروری برای امکان خدمت و قبول مسئولیت میدانستند که باید این موارد تبعیت از نظر دولت داشته باشند . بازرگان این چهار مورد را اینگونه برشمرد : این چهار چیز سپاه انقلاب ، کمیته ها ، دادگاه های انقلاب و دستگاه تبلیغاتی رادیو و تلویزیون بود که دوتای اول به نحو نسبتا خوبی حل شد و دو تای دوم مانده بود بدون اینکه سوء نیتی در کار باشد صورت نگرفت . (4)

وزیر کشور : دموکراتها در صورت تحویل سلاح مورد عفو قرار می گیرند

مهندس هاشم صباغیان اعلام کرد که بر اساس فرمان صادره از طرف رهبر انقلاب کلیه افراد حزب منحله دموکرات در صورت تحویل سلاح های خود مورد عفو قرار خواهند گرفت .  وزیر کشور همچنین گفت این عفو شامل حال رهبران حزب منحله دموکرات نخواهد شد .وی اضافه کرد از کلیه دادگاه های انقلاب و مسئولان پاسداران خواسته شده است تا دستور امام را دقیقا مورد عمل قرار دهند . (5)

امیر انتظام : تنها حزبی به نفع ملت ایران است که به انقلاب وفادار باشد

امیر انتظام سفیر ایران در سوئد گفت : احزاب خوب احزابی هستند که به فلسفه و اهداف انقلاب اسلامی ایران خدمت کنند و ایدئولوژی هایی که این اهداف را پیش نمی برند نمی توانند به ملت ایران خدمت کنند و به نفع ملت باشند .

وی در مصاحبه با یکی از نشریات سوئد در پاسخ به این سوال که چرا بعد از پیروزی انقلاب جلوی آزادی روشنفکران الهام گرفته از آمریکا و نیز چپ های وابسته به شوروی گرفته شده است گفت : بعد از پیروزی انقلاب دولت موقت با فرمان امام شکل گرفت و بیش از 98درصد مردم نیز به جمهوری اسلامی رای دادند و به دولت ماموریت داده شد تا چندین کار را انجام دهد ، انجام همه پرسی، رفراندوم ، تهیه و تکمیل قانون اساسی و انجام انتخابات ریاست جمهوری از جمله این کارها است .

امیر انتظام گفت : در حالی که مشغول انجام وظایف خود بودیم برخی گروه های نژادی و نیز برخی روشنفکران به مخالفت برخواستند و بی آنکه به دولت فرصت دهند که به خواسته های آنان گوش دهد و یا به آن خواسته ها عمل کند به منظور ایجاد ترور و خشونت و نیز تضعیف روحیه انقلابی مردم پرداختند .وی گفت : دولت چاره ای نداشت جز این که با این عده برخورد کند . (6)

سیستم ضد اطلاعات ارتش و شهربانی تغییر می کند

عصر امروز صادق طباطبایی سخنگوی دولت اعلام کرد : از آنجا که رهبر انقلاب خصوصا در چند هفته گذشته بارها تاکید کرده اند که تقویت ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای انتظامی باید مد نظر قرار گیرد حتی تضعیف این قوا را خیانت به اسلام دانستند بر این اساس قرار شد مشی سیاسی نیرو های نظامی و انتظامی هماهنگ با سایر ارگانهای مملکتی و با شرکت و نظارت افراد غیر نظامی تدوین شود .

رهبر انقلاب درجمع پاسداران فرمودند: این انقلابی که ملت ایران کرد از همه انقلابهای دنیا آرامتر و سفید بود.یک انقلاب «سفید» باید اسمش را گذاشت؛ نه مثل انقلاب محمدرضا؛ یعنی آنقدری که ما از دست دادیم چند صد مقابل آن به دست آوردیم؛ لکن نه آنی که می‎خواهیم. آنی که می‎خواهیم باز به دستمان نیامده است. آنی که به دست آوردیم این است که موانع را از سر راه به طور عمده برداشتیم. یک مقداری هم هست.

وی گفت در این جلسه با توجه به اینکه اکثر خلبان های نیروی هوایی با مشکل اشتغال روبرو هستند و با توجه به اینکه هر خلبان ورزیده فانتوم برای آموزش و تمرین مبلغی در حدود 7میلیون دلار خرج برداشته است مشکل اشتغال خلبان های فانتوم نیز مورد بررسی قرار گرفت .صادق طباطبایی اظهار امیدواری کرد که تدوین محتوی و فرم نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین حدود و مرزهای عمل هر کدام از این نیروها در ارتباط با مسائل داخلی و خارجی کشور و نیز کشورهای همجوار در هفته آینده مورد بحث قرار گیرد .(7)

ابراهیم یزدی : ساختار سازمان ملل معیوب است

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه دولت موقت در آستانه سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل ساختار این سازمان را معیوب دانسته و گفت : سازمان ملل آلوده به دسته بندی ها است .وی گفت : سازمان ملل تا حدود زیادی زیرنفوذ ابرقدرتها است اما این به معنای آن نیست که فکر وجود یک سازمان بین المللی که در آن تمام ملت ها و دولت ها بتوانند در کنار یکدیگر پیرامون مسائل و مشکلات جهانی تبادل نظر بپردازند فکری انحرافی و نادرست است .

یزدی گفت : مستضعفین جهان باید با سلطه ابرقدرت ها و صاحبان زر و زور و تزویر که افکار متعالی را مسخ کرده و به نفع خود به کار گرفته اند بجنگند و این ایده های سازنده را به خدمت منافع و هدفهای خود در آورند . (8)

تولید روزانه 4میلیون بشکه نفت در کشور

نزیه رئیس هیئت مدیره و و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت : از 14اسفند گذشته تاکنون میزان تولید نفت 4میلیون بشکه در روز است که سه میلیون و 300هزار بشکه آن روزانه صادر می شود .

درگیری شدید میان اسرائیل و سوریه / خطر جنگ در خاورمیانه شدت گرفت

بعد از ظهر امروز میان جنگنده های نیروی هوایی سوریه و اسرائیل در آسمان لبنان جنگ سختی در گرفت که طی آن دو هواپیمای اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت . در مذاکرات فیمابین لبنان و سوریه، نخست وزیر سوریه به لبنان قول داد از این پس سوریه در هر حمله هوایی اسرائیل به خاک لبنان از این کشور دفاع خواهد کرد .(9)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 106

2- صحیفه نور ، جلد 9، صفحه 58

3- اطلاعات ، 2مهر 1358، صفحه 1و2

4- اطلاعات ، 2مهر 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 2مهر 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 2مهر 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 3مهر 1358، صفحه 2

8- کیهان ، 2مهر 1358، صفحه 16

9- اطلاعات ، 3مهر 1358، صفحه 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول