اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر و نمایش عروسکی رضوی:

سیاست‌گذاری‌های حوزه نمایش عروسکی نیازمند خانه تکانی اساسی است

خبرگزاری فارس: یکی از کارگردانان حاضر در بخش پایانی جشنواره کودک رضوی گفت: برخورداری از حوزه نمایش عروسکی قوی، نیازمند تغییر نگاه مدیران به این حوزه است.

سیاست‌گذاری‌های حوزه نمایش عروسکی نیازمند خانه تکانی اساسی است

مریم تیموری که در این دوره از جشنواره با اثر «پری کوچولوی دریایی» به عنوان کارگردان حاضر شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس، اظهار داشت: داستان این اثر در واقع روایت کننده کودکان سرطانی در یک بیمارستان است که در حال نقاشی اتفاقی جالب برای آنها پیش می‌آید.

وی افزود: در ادامه، نقاشی یکی از این کودکان جان می‌گیرد و به واقعیت تبدیل می‌شود و قصه در دریا دنبال می‌شود.

تیموری که در این نمایش نویسندگی، طراحی و کارگردانی نمایش پری کوچولوی دریایی را به عهده دارد، افزود: اگر خواهان تغییر وضعیت کنونی در این حوزه هستیم نیازمند فرهنگ سازی در راس بخش‌های سیاست گذار بوده و باید گفت که نیازمند نگاه بهتری به نمایش‌های عروسکی هستیم.

تیموری اضافه کرد: برای کار با کودک باید با روان‌شناسی کودک آشنا بود تا به نتایج بهتری رسید.

وی با بیان اینکه می‌توان با نمایش ذهن کودک را پرورش داد، تاکید کرد: اگر خواهان نسلی پویا هستیم باید برای آموزش کودکانمان هزینه کنیم و اهمیت قائل باشیم.

تیموری یادآور شد: باید به حوزه تئاتر و نمایش کودک با نگاه کارشناسی و عمیق نگاه کرد و به سمت کیفی سازی رفت.

وی اظهار داشت: اگر امروز مشاهده می‌شود از برخی از عروسک‌ها و فیلم‌های خارجی در حوزه کودک استقبال خوبی به عمل می‌آید به دلیل این است که به خلق این آثار کارشناسانه پرداخته می‌شود.

تیموری افزود: سطح جشنواره و آثار در بخش پایانی جشنواره تئاتر و نمایش عروسکی رضوی در دور ششم نسبت به دوره‌های قبل بسیار بهتر شده است.

به گفته این فعال هنری، بیشترین پیشرفت در این حوزه در بخش تکنیک اتفاق افتاده است و کماکان ضعف محتوا، قصه و روایت که همواره داوران آن را گوشزد کرده‌اند، در این جشنواره مشاهده می‌شود.

وی گفت: ارائه آموزش‌ها می‌تواند جهش قابل توجهی در تقویت و سطح نمایش‌نامه‌های تخصصی و موضوعی همانند کودک رضوی داشته باشد.

تیموری اضافه کرد: جشنواره تئاتر کودک رضوی از جمله جشنواره‌های کودکی است که از پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر برخوردار بوده است.

این فعال حوزه تئاتر و نمایش عروسکی در ادامه با بیان اینکه در کنار برگزاری جشنواره‌ها باید به نحوه و شرایط برگزاری به ویژه در باب فعالیت و حضور گروه‌ها نیز توجه شود، اضافه کرد: در جشنواره‌ها فرصت مناسبی است که گروه‌ها کارهای یکدیگر را ببینند و ضمن استفاده از تجربه یکدیگر، همدیگر را نیز ارزیابی کنند.

به گفته تیموری، طی سال‌های اخیر نگاه‌ها به جشنواره‌های دینی وارد مرحله‌ای نوین شده است.

این فعال هنری که کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و دارای تجربه حضور در دوره‌های قبلی جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی ضامن آهو است، افزود: از آنجایی که مخاطب این جشنواره کودک است، باید به سمت لحن و ذائقه کودکانه پیش برویم تا از این طریق بیشترین تاثیرگذاری حاصل شود.

وی گفت: در بخش جشنواره‌ها و آثار مذهبی مرتبط با کودک آن‌گونه که باید تاکنون در کشور با لحن و ذائقه کودکانه عمل نشده و این امر از چالش‌های این بخش به شمار می‌رود.

تیموری افزود: در نمایش عروسکی که از بخش‌های پر قوت حوزه فرهنگ و هنر است متاسفانه آنگونه که باید سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگرفته است.

کارگردان پری کوچولوی دریایی ادامه داد: سیاست گذاری‌ها باید به سمتی پیش برود که این بخش از نمایش جایگاه خود را در کشور پیدا کند.

تیموری با بیان اینکه هزینه‌های نمایش عروسکی از نمایش صحنه‌ای بسیار بالاتر است، افزود: کماکان کسانی که در حوزه نمایش عروسکی کار می‌کنند مجبورند هزینه‌ها را شخصا تامین کنند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول