اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست:

تولید شکر عامل قدرت و استحکام سیاسی کشورهاست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تولید شکر را عامل قدرت و استحکام سیاسی کشورها دانست.

تولید شکر عامل قدرت و استحکام سیاسی کشورهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز‌ سیدمحمدجواد محمدی‌زاده در نشست با مدیران شرکت کشت و صنعت نیشکر با بیان اینکه تأمین شکر به عنوان کالای استراتژیک برای استقلال کشور ضروری است،‌ گفت: کشورهای تولید کننده شکر قدرت سیاسی دارند.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب نیز همواره توجه خاصی به صنعت نیشکر می‌شد، اظهار کرد: قدرت کشورهایی مانند کوبا و برزیل که در صحنه سیاسی جهان قدرت‌نمایی کرده و با آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشی از تولید شکر است.

محمدی‌زاده افزود: تولید شکر از نیشکر برای کشور بسیار مهم است زیرا تجربه استفاده از چغندرقند برای تولید شکر با وجود 36 کارخانه در سال‌های گذشته در کشور بی‌نتیجه و ناموفق بوده است.

به گفته وی اساس کلمه «خوز» به معنای نیشکر و قند است و پیشینه تاریخی خوزستان نیز با این کالا گره خورده است زیرا برای این کشت، آب کافی و آفتاب لازم است که در خوزستان فراوان وجود دارد.

وی تأکید کرد:‌ شاید در سال‌های گذشته در سودآوری و اقتصادی بودن صنعت نیشکر تردید وجود داشت اما هم اکنون این تردیدها از بین رفته است و این صنعت چشم انداز خوب و مطمئنی دارد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به مزارع نیشکر اظهار کرد: اراضی که در گذشته با 2 میلیمتر بارندگی شوره‌زار می‌شد، با آبشویی‌های انجام شده شسته و شیرین شده است.

وی همچنین با اشاره به ثبت پروژه‌های واحدهای کشت و صنعت امیرکبیر و کشت و صنعت دعبل خزاعی تحت مکانیسم توسعه پاک پروتکل کیوتو گفت: با وجودی که بسیاری از کشورها مثل چین و هند اما ایران نتوانسته بود از این ظرفیت استفاده کند که با ثبت این دو پروژه شرکت نیشکر و دو پروژه شرکت نفت این خواسته محقق شده است.

محمدی‌زاده افزود: حدود 17 طرح دیگر در این راستا در سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شده که در انتظار ثبت بین‌المللی است.

به گفته وی با ثبت بین‌المللی این پروژه‌ها و در راستای کاهش گازهای گلخانه ای 15 میلیارد تومان به شرکت‌ها از سوی سازمان‌های بین‌اللملی به واحدهای صنعتی کمک می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این نشست، این شرکت با سطح زیر کشت 84 هزار هکتار در قالب هفت واحد کشت و صنعت ظرفیت سالانه جذب دی‌اکسید کربن بیش از 5 میلیون تن دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تعدیل و اثرات تغییر اقلیم را کاهش می‌دهد.

 

طرح تغییر سوخت از مازوت به گاز طبیعی در بویلرهای کارخانجات شکر از جمله اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. اقدامات مربوط به ثبت این پروژه‌ها تحت مکانیسم توسعه پاک پروتکل کیوتو به ثبت جهانی رسیده است. شش پروژه ثبت شده منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود 250 هزار تن در سال می‌شود. 20 مرداد ماه امسال هیئت اجرایی مکانیسم توسعه پاک با صدور گواهی کاهش انتشار برای نخستین دوره دو پروژه تغییر سوخت در کارخانجات کشت و صنعت امیرکبیر و دعبل خزاعی موافقت کرد و ایران در زمره کشورهایی قرار گرفت که توانسته است تایید سازمان ملل برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دریافت کند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول