اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی انجام می‌شود

زیارتی خاطره‌انگیز برای زائران کوچک امام مهربانی‌ها در حرم رضوی

خبرگزاری فارس: وقتی صحبت از مهربانی و بنده‌نوازی است، برای او که امام مهربانی و ضامن آهوان بی‌پناه و انسان‌های تنها است، هیچ فرقی نمی‌کند آن‌که امروز میهمان بارگاه ملکوتی‌‌اش شده، کوچک باشد یا بزرگ، زن باشد یا مرد...

زیارتی خاطره‌انگیز برای زائران کوچک امام مهربانی‌ها در حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان متولی برگزاری برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی برای زائران کوچک ویژه میلاد حضرت رضا(ع) تدارک دیده تا بیشتر با سیره و معارف رضوی آشنا شوند.

رسالت اصلی این معاونت در تدارک برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و سرگرمی در حریم رضوی، نشر و تعلیم فرهنگ رضوی و هدایت و پرورش و پایه ریزی اعتقادی و فرهنگی و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن در میان کودکان و نوجوانان است.

روح کودکان چون لوح‌های ننوشته‌ای است که استعداد پذیرش هر طرح و نقشی را دارد. تربیت کودکان شاد، پاک و روشن ضمیر، ضامن موفقیت جامعه و آینده است. واحد کودکان دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی نسخهای کامل برای تربیت نسلی موفق دارد که «قرآن» این نسخه است.

کودکان در ایام دهه کرامت رضوی در کارگاه‌های هشت‌گانه قصه و شعر، نمایش انیمیشن‌های قرآنی، نمایش عروسکی، مسابقه و سرگرمی، نقاشی، کاردستی، بازی و فعالیت‌های فوق برنامه شرکت می‌کنند.

آموزش‌های تلفیقی و آمیخته با روح قرآنی، آغازی است برای تربیت نسلی قرآنی که نویدبخش تربیت نسلی موفق خواهد بود.

قرآن الهام بخش هنر و ادبیات؛

واحد فرهنگی و هنری اداره علوم قرآن و حدیث با الهام از زیبایی‌ها و هنرمندی‌های آشکار و نهان قرآن کریم، اشاعه هنری معنوی قرآنی را برعهده گرفته است. در دهه کرامت رضوی نیز نوجوانان و جوانان می‌توانند از برنامه‌های بخش ادبیات قرآن شامل مسابقات ادبی، شعر، قصه‌گویی، خاطره و جداول قرآنی بهره ببرند و در کارگاه‌های معرق حضور و این هنر را در سطوح مختلف تجربه کنند

دهه کرامت معنوی در بارگاه رضوی

انسان نیازمند آرامش است و می‌تواند با زائر شدن در جوار حضرت رضا(ع)، عقده‌هایش را بیرون ریزد و آب دیده‌ای برای تسلی جاری کند. اداره امور فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت زائران ویژه میلاد امام رضا(ع) در رواق دارالهدایه، پذیرای زائران زیادی است که در قالب‌ کاروان‌هایی با رده‌های سنی سوم دبستان به بالا به این حریم قدسی مشرف می‌شوند. این اداره چون گذشته با برپایی برنامه‌های متنوع و معنوی پذیرای زائران و مجاوران ثامن‌الحجج(ع) است.

فضایی کودکانه در «کبوترانه»

«کبوتران حرم» و«کبوترانه» عنوان برنامه‌هایی است برای کودکان؛ اما این بار تنها یک مسابقه فرهنگی نیست و به سرگرمی کودکان در بارگاه رضوی نیز توجه شده است. «کبوترانه» نمایشگاهی است که با غرفه‌ها و برنامه‌های سالن نمایش خود توانسته کودکان زیادی را در بخش‌های مختلفی چون نقاشی، قصه گویی، بازی، نماز و نیایش، رنگ‌آمیزی، خاطره نویسی، نوشتن نامه‌ای به امام رضا(ع)، آشنایی با امام رضا(ع) جذب کند. این کارگاه صبح‌ها و عصرها پذیرای کودکان 4 تا 8 سال است.

نورالهدی، نوری هدایت‌گر

طرح فرهنگی نورالهدی، ویژه میلاد با برکت حضرت رضا(ع)، به صورت غیرحضوری دل‌های عاشقان زیادی را به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) روانه ساخت. این طرح در قالب انتشار یک ویژه‌نامه فرهنگی به نوجوانان و جوانان طرح نورالهدی ارسال می‌شود تا دل‌های عاشق امام مهربانی‌ها را هر چه بیشتر با معارف رضوی آشنا کند.

حکایتی از آفتاب

«حکایت آفتاب» عنوان نمایشگاهی است که هشت حکایت از زندگانی حضرت رضا(ع) را به صورت تابلوهای حجمی از جنس چوب و فلز در قالب هنری جدید و بدیع در محل ایوان غربی صحن جامع رضوی به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه ویژه عموم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است و شکل‌گیری آن موجب ورود به یک عرصه نوین و تازه در به تصویر کشیدن مقاطع مختلف زندگی اهل بیت(ع) شده است.

به دلیل این‌که تابلوهای به نمایش گذاشته در نمایشگاه    «حکایت آفتاب» به تنهایی القاکننده اثر موردنظر به مخاطبان نبود، روایت‌گری در نظر گرفته شده تا برای تمام گروه‌های زائر و مجاور که تقاضای بازدید از این مکان را دارند، راوی داستان‌ها باشد.

زیارتی توأم با نشاط و سرگرمی

اهمیت فراگیری دانش در دین مقدس اسلام به حدی است که در روایات متعددی از انبیاء و اولیا از زمان باز شدن چشم‌ها به روی این دنیا تا هنگام جان سپردن به آستان حضرت دوست، به آموختن علم و اندیشه سفارش شده است.

از این رو معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همواره بر آن بوده است تا آموزش قرآن پیش دبستانی و تربیت دینی مهدالرضا(ع) را به عنوان یکی از برنامه‌های قرآنی ویژه این گروه سنی در فعالیت‌های خود بگنجاند.

بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه‌های دینی و کودک، کارگاه‌های مهدالرضا(ع) را فرصت مناسبی برای فراگیری معارف دینی و قرآنی برای کودکان عنوان می‌کنند.

کارگاه‌های آموزشی، قرآنی مهدالرضا(ع) با محوریت قرآن و عترت برای کودکان 4 تا 7 سال از برنامه‌هایی است که برای کودکان در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده و همه روزه از ساعت 8 تا 13 در نوبت صبح و از ساعت 16 تا 19:30 در نوبت عصر در دارالقرآن ‌الکریم حرم رضوی میزبان این زائران کوچک حضرت است.

آموزش آداب زیارت، صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، آیات کاربردی و آشنایی با مناسبت‌های ملی و مذهبی در قالب قصه، بازی‌های قرآنی و مشارکتی، امام‌شناسی و آموزش سیره معصومان(ع) نیز از دیگر موضوعاتی هستند که در این کارگاه‌ها به کودکان ارائه می‌شوند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول