اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان:

همراهی مردم برای تحقق اهداف زیست‎محیطی ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان گفت: همراهی مردم برای تحقق اهداف زیست ‎محیطی در شرایط کنونی ضروری است.

همراهی مردم برای تحقق اهداف زیست‎محیطی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان مهران جهانشاهی ظهر امروز در جمع مدیران ادارات محیط زیست شهرستان‎های استان با اشاره به برنامه‎های این اداره کل برای همراهی مردم در اهداف زیست‎محیطی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی یک جامعه به ویژه در جوامع روستایی نقش و حضور فعالانه مردم در کارها و فعالیت‎های مربوط به روستای خود است.

وی تصریح کرد:‌ بدون همیاری و مشارکت مردم، توسعه مفهومی نخواهد داشت چرا که هر گامی که در راه رشد و توسعه برداشته می‎شود، باید با همراهی مردم محلی انجام گیرد.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان گفت: بررسی‎های روان‎شناختی نشان می‎دهد هرگاه افراد فرصت بیان اندیشه‎های خود را بیابند و در تصمیمی که بر سرنوشت آنان اثر می‎گذارد شریک شوند، نوآفرینی و آفرینندگی زیادتری را از خود نشان می‎دهند و مسئولیت بیشتری را می‎پذیرند.

جهانشاهی افزود: لذا این اداره کل طی سال‎های گذشته برنامه‎های آموزشی را برای دهیاران و اعضای شوراهای روستایی حاشیه مناطق برای آگاهی‌بخشی و استفاده از توان جوامع محلی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: از برنامه‎های آینده نیز اجرای نشست توجیهی آموزشی برای روحانیون مستقر در روستاهای حاشیه مناطق تحت مدیریت با عنوان گروه‎هایی که بیشترین تاثیر را بر روی جوامع محلی دارند، است.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان با اشاره به اقداماتی که برای آموزش همگانی انجام می‎شود خاطر نشان کرد: برنامه جامع آموزش همگانی، برنامه‎ای کامل و جامع برای استفاده از توان و ظرفیت تمامی دستگاه‎ها در امر آموزش مخاطبان عمومی است.

جهانشاهی اضافه کرد: به همین منظور اداره کل حفاظت محیط زیست به فراخور مناسبت‎ها و اعتبار مالی موجود برنامه‎هایی را در حوزه آموزش همگانی با سازمان‎های مرتبط با مسائل زیست‎محیطی انجام داده است؛ از جمله با سازمان بهزیستی کشور در امر آموزش مربیان مهد‎های کودک برای انتقال دانسته‎های زیست‎محیطی به کودکان و نوآموزان استان و اجرای برنامه‎های آموزشی متنوع برای مهد‎های کودک در مناسبت‎های مختلف مانند روز هوای پاک، زمین پاک، درختکاری و ... همکاری داشته است.

وی تاکید کرد: اجرای برنامه‎های متنوع با اداره کل آموزش و پرورش استان، برنامه‎های آموزشی و نشست‎های تخصصی با مسئولان و مدیران و کارشناسان صنایع استان و نشست‎های تخصصی با مسئولان بلندپایه برای دستیابی به راهکارهای عملی آموزش و ترویج مسائل زیست محیطی گلستان از دیگر برنامه‌های آموزش همگانی این اداره کل است.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان همچنین با اشاره به ضرورت ظرفیت‎سازی در خصوص بهره‎گیری از سرمایه اجتماعی کشور برای حفاظت از محیط ‎زیست گفت:‌ دستورالعمل اجرایی چگونگی تعامل با تشکل‎های محیط زیستی در حفاظت از محیط ‎زیست در دفتر مشارکت‎های مردمی سازمان حفاظت محیط‎ زیست تهیه شده است.

جهانشاهی افزود: برگزاری همایش‎های علمی برای افزایش آگاهی مسئولان مراکز و نهادهای دولتی نسبت به ضرورت مشارکت سازمان‎های مردم نهاد، تقویت سرمایه انسانی و توانمندسازی مدیران دستگاه‎های مرتبط با محیط زیست برای تعامل با تشکل‎های محیط زیستی از جمله اقدامات در این بخش است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه مشورتی با گروه‎های هدف مختلف از جمله روحانیون، دانش‌آموزان، جوامع محلی ساکن در مناطق حفاظت شده، اساتید، زنان خانه‎دار، کارمندان، اصناف، صاحبان صنایع و ... ، اجرای برنامه‎های آموزشی در مناسبت‎های زیست‎ محیطی و آموزش جوامع محلی، اعضای تعاونی‎های محیط‎ زیست، رؤسا و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و ... از دیگر اقدامات این بخش است.

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست گلستان اضافه کرد: تاکنون از توان علمی تشکل‎های محیط زیستی در برگزاری کارگاه‎ها و کلاس‎های آموزشی ویژه بانوان، خانواده‎ها، روستائیان و سایر اقشار مختلف جامعه با رویکرد اصلاح الگوی مصرف و ... استفاده شده است.

جهانشاهی ادامه داد: برقراری ارتباط با سایر دستگاه‎های مسئول در استان برای تخصیص اعتبارات تعامل بیشتر بین سمن‎های فعال محیط‎ زیستی و سمن‎های دستگاه‎های مربوطه برای استفاده از توان تشکل‎ها در حفاظت از محیط زیست از دیگر برنامه‎های این اداره است.

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول