اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حمایت همه جانبه دولت سوریه از انقلاب اسلامی

خبرگزاری فارس: سخنگوی دولت موقت : فراموش نکنیم که ایرانیانی که در زمان رژیم گذشته از ایران تبعید شده بودند و در سوریه زندگی می کردند اینها از حمایت دولت سوریه برخوردار بودند . زمانی که بختیار قدرت را در کشور به دست گرفت دولت سوریه در پیامی به امام خمینی در پاریس اعلام کردند که دولت سوریه آمادگی دارد حتی کمک نظامی در اختیار انقلابیون ایران قرار دهد.

حمایت همه جانبه دولت سوریه از انقلاب اسلامی

رخدادهای 29شهریور  1358

شرکت‌کنندگان در سمینار تحکیم وحدت دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها ، در قم به حضور امام رسیده و گزارش کار خود را به اطلاع ایشان رساندند. رهبر انقلاب در این دیدار بیانات بسیار مهمی را خطاب به دانشجویان مطرح کردند .

امام خمینی ضمن هشدار به سوء استفاده افرادی که خود را مسلمان جلوه می دهند بر لزوم هوشیاری در عضو گیری انجمن های اسلامی تاکید کردند.

امام خمینی در ادامه با اشاره به استدلال برخی مخالفین اصل ولایت فقیه که از قداست روحانیون [اشاره مستقیم به سخنان مهندس سحابی ] سخن می گویند فرمودند : قداست روحانیون» که این‌ها می‌‏گویند معنایش این است که بگذارید روحانیون مشغول مسجد و محراب ـ همین مقدار در همین حدود ـ باشند، و سیاست را به امپراتور واگذار کنید. این یک تِزی است که مسجد مال پاپ؛ سیاست مال امپراتور.

سخنان آیت الله شریعتمداری درباب ولایت فقیه از دیگر اخبار مهم امروز بود که مطبوعات به آن پرداختند ، وی طی سخنانی با تاکید بر این که در اسلام ولایت فقیه داریم تاکید کرد : فقیه در کلیه قوانین موضوعه و اجرای صحیح آن حق نظر و مراقبت دارد تا آنچه را که بر خلاف اسلام تشکیل شده است وتو یا فسخ کند.

مهندس سحابی که در چند روز گذشته با اصل ولایت فقیه مخالفت کرده بود امروز نیز با ارسال نامه ای خطاب به محمد علی رجایی سرپرست جدید آموزش و پرورش دولتی کردن مدارس ملی را محکم کردن میخ کمونیسم در ایران دانست و از اینکه رجایی به نظرات وی اعتنایی نکرده است شدیدا گلایه کرد .

سخنگوی دولت موقت مهندس بازرگان نیز امروز طی مصاحبه ای با تاکید بر حمایت دولت و ملت سوریه از ایران پیش و پس از انقلاب گفت : دولت حافظ اسد در سوریه تنها دولتی است که مقابل اسرائیل با تمام وجود ایستاده و به آرمان فلسطین وفادار است .

سفیر سابق اسرائیل در کشورمان نیز امروز با تاکید بر اینکه حتی اگر انقلاب ایران شکست بخورد ممکن نیست روابط ایران و اسرائیل به حالت سابق بازگردد از زیان سنگین رژیم صهیونیستی بعد از سقوط رژیم سابق و برقراری یک نظام اسلامی در ایران سخن گفت .

اخطار کیسنجر به ملت و دولت آمریکا از دیگر اخبار امروز بود ، این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه مداخله برژینسکی در مسائل مربوط به سیاست خارجی یک نوع سیاست ورزی موازی درون دولت محسوب می شود گفت : این مسئله باعث شکست های جبران ناپذیر برای دولت آمریکا می شود.

رادیو کلن نیز با اشاره به تحلیل قاسملو از ضعف ارتش ایران بعد از پیروزی انقلاب آشوبگری های اخیر در کردستان را ناشی از این تحلیل غلط دانست .

باید خودمان به اسلام عمل کنیم

با پایان گرفتن سمینار تحکیم وحدت دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها که با شرکت نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشجویان و سازمان‌های دانشجویان مسلمان سراسر کشور در دانشگاه پلی‌تکنیک تشکیل شده و به مدت یک هفته ادامه داشت، شرکت‌کنندگان در سمینار، در قم به حضور امام رسیده و گزارش کار خود را به اطلاع ایشان رساندند.(1)

امام خمینی در این دیدار مسائل مهمی را با آنان در میان گذاشته و وظایف انجمن‌ها و خطراتی که در کمین این تشکل‌ها بود را تبیین کردند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار مهم عبارت است از :

خطر سوء استفاده از انجمن‌های اسلامی

1- باید خیلی از کسانی که در این انجمن‌ها وارد هستند هوشیار باشند که دیگران نفوذ نکنند و آن‌ها متحرک به حرکت دیگران نباشند. در خیلی از جا‌ها همین طور دارد می‌‏شود و شده است و سابقاً هم بوده است که با‌‌ همان اسم اسلام و با اسم قرآن و امثال ذلک، چیزهایی که مربوط به اسلام نبوده بلکه برخلاف مسیر اسلام بوده است؛ تحویل جامعه می‌‏دادند.

لزوم هوشیاری در عضوگیری انجمن‌های اسلامی

2- این اشخاصی را که می‌‏خواهید در انجمن خودتان وارد کنید اشخاصی باشند که بشناسید آن‌ها را؛ سوابقشان را مطلع باشید چه جور اشخاصی هستند، چه رویه‌‏ای دارند، چه مقاصدی دارند، تا آن وقت بتوانید یک انجمن اسلامی که حقیقتاً اسلامی باشد و به دردخور جامعۀ ما و مُهَذِّبِ دانشگاه و این‌ها باشد.

توصیه‏های مهم به همۀ انجمن‌های اسلامی

3- سفارش [می‌‏کنم] به همۀ انجمن‌های اسلامی که در سرتاسر کشور هست و می‌‏خواهند شروع به فعالیت بکنند اولاً خود افراد، افراد متعهد باشند؛ افراد صددرصد اسلامی باشند، مواظب کارهای خودشان و اعمال خودشان باشند، بهانه دست آن‌ها ندهند که تویی که ادعا می‌‏کنی اسلامی هست مثلاً اعمالت اسلامی نیست؛ اخلاقت اسلامی نیست، اول باید انسان از خودش شروع کند، کسی که می‌‏خواهد یک جامعه‏ای را تهذیب کند تا خودش مُهَذَّب نباشد نمی‌‏تواند.

4- این نمی‌‏شود الاّ اینکه شناسایی بشوند. افرادی که در انجمن‌ها وارد می‌‏شوند، معلوم باشد کی هست این، سوابقش چه بوده، پدر و مادرش چه کسی است، کجا زندگی کرده، تحصیلاتش چه هست، چه رشته‏‌هایی دارد، این‌ها همه بررسی بشود، مطالعه بشود تا آن وقت یک انجمن مُهَذَّبی باشد و بتواند کار مثبت، کار اسلامی مثبت؛ کاری که به درد مملکتتان بخورد انجام بدهد.

اینها از انسان می ترسند

5- آنقدری که این‌ها از انسان می‌‏ترسند، این خارجی‏‌ها آنقدری که از انسان می‌‏ترسند از چیز دیگر نمی‌‏ترسند. همۀ عالَم دست آن‌هاست، اما اگر چهار تا انسان در یک جایی پیدا بشود، زندگی آن‌ها را تباه می‌‏کند. و لهذا کوشش می‌‏کنند که در این مملکت‌هایی که می‌‏خواهند از آن استفاده کنند انسان در آن پیدا نشود.

مگر پیامبر اسلام و امیرالمومنین قداست نداشتند ؟!

6- هِی کوشش می‌‏کنند که اسلام نباشد. آن چیزهایی که مال اسلام است هی کوشش می‌‏کنند با زبان‌های مختلف، گاهی به دلسوزی در قضیۀ ولایت فقیه ... خوب این‌ها دیدند که یک کار خطرناکی است برای آن‌ها برای اینکه یک حکومت اسلامی دارد درست می‌‏شود؛ این‌ها هم نمی‌‏خواهند این را. گوینده‏‌شان گاهی می‌‏گوید که بگذارید که روحانیون قداستشان را حفظ بکنند!

7- «قداست روحانیون» که این‌ها می‌‏گویند معنایش این است که بگذارید روحانیون مشغول مسجد و محراب ـ همین مقدار در همین حدود ـ باشند، و سیاست را به امپراتور واگذار کنید. این یک تِزی است که مسجد مال پاپ؛ سیاست مال امپراتور. این‌ها هم می‌‏گویند مسجد‌ها مال شماست، بروید تو مسجدتان نماز بخوانید، درس هم می‌‏خواهید بگویید؛ درس هم بگویید هیچ مانعی ندارد، اما در یک حدودی...همان مقداری که «قداست» شما محفوظ باشد، بگویند یک آدم مقدس، آدم خوب مُهذَّبی است؛ یک آدمی است که اگر نفتش را هم ببرند، حرفی نمی‌‏زند و می‌‏گوید بردند؛ مال دنیا است چه ارزشی دارد! این‌ها این جور «قداست» را می‌‏خواهند و نمی‌‏دانند که اسلام و پیغمبر اسلام و اولیای اسلام با تمام قداست این مسائل را داشتند، تمام قداست و الوهیت محفوظ بوده است، مع‏ذلک می‌‏رفتند و اشخاصی که برخلاف مسیر انسانیت هستند آن‌ها را دفع می‌‏کردند و سیاست مملکت را حفظ می‌‏کردند و منافات با قداست هم نداشتند.

به دنبال قداست روحانیت نیستی / می خواهی ارباب ها بیایند سرکار

8- این آدمی که می‌‏گوید که بگذارید روحانیت قداست خودش را حفظ کند منطقش این است که امیرالمؤمنین هم قداست نداشت! برای اینکه این داخل شد در امور مملکتی و این‌ها، خود پیغمبر هم که نداشت! پس معلوم می‌‏شود تو نمی‌‏خواهی قداست ما حفظ شود، تو یک شیطنتی می‌‏کنی که این‌ها را کنار بزنی و ارباب‌ها بیایند سراغ کار.

اگر فقیه دیکتاتوری کند از ولایت می‌‏افتد

9- همین مسائل که حالا مثلاً طرح می‌‏کنند که باید ولایت فقیه مثلاً نباشد این دیکتاتوری است، و حال آنکه اگر یک فقیهی در یک مورد دیکتاتوری بکند، از ولایت می‌‏افتد پیش اسلام. اسلام هر فقیهی را که ولیّ نمی‌‏کند، آنکه علم دارد؛ عمل دارد؛ مشی او مشی اسلام است، سیاستش سیاست اسلام است، آن را برای این است که یک آدمی که تمام عمرش را در اسلام گذرانده و در مسائل اسلامی گذرانده و آدم مُعوجی نیست و صحیح است این نظارت داشته باشد به این امر‌ها، نگذارد که هر کس هر کاری دلش می‌‏خواهد بکند.

استدلال و منطق به‏جای درگیری

10- شما باید با کمال توجه و بدون هیچ درگیری ـ درگیری صحیح نیست، نباید ما به آن‌ها یک صورت حق به جانبی بدهیم. وقتی درگیری شد و اکثریت شما دارید و فرض کنید که آن‌ها را کتک زدید و چه کردید، این به نظر شاید اشخاصی بیاید به اینکه این‌ها حجتی نداشتند، کتک زدند، متوسل به زور شدند.

11-  این‌ها هر کدامشان آمدند در دانشگاه و گفتند، یک مطلبی را گفتند، بروید جلویش بگویید: چه

می‌‏گویید؟ ... بدون اینکه با آن‌ها جنگ و نزاع داشته باشید، با آن‌ها به این نحو مقابله کنید. یا آن‌ها اگر یک اجتماع صد نفری، هزار نفری، می‌‏کنند، شما ده، بیست هزار نفر را اجتماع کنید، مسائل خودتان را بگویید، دعوا هم نکنید؛ این باید انجام بگیرد. (2)

هزینه حج استحبابی صرف رسیدگی به مجروحان انقلاب شود

امروز رهبر انقلاب در پیامی خطاب به حجج اسلام محی الدین انواری و فضل الله محلاتی وظایف سرپرستان حجاج را تبیین کردند . اهم نکات مطرح در پیام امام خمینی عبارت است از :

1- لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر کشورها از اعمال جاهلانه، که موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز کنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد و تشکیل نماز جماعات در منازل و گذاشتن بلندگوهای مخالف رویه اجتناب نمایند و از افتادن روی قبور مطهره و کارهایی که گاهی مخالف شرع است جداً اجتناب کنند.

2- مطلقاً از کارهایی که موجب وَهْن  مذهب است باید احتراز شود.

3- در این سال که به واسطه انقلاب اسلامی به برادران و خواهران ما صدمات و ضررهای بسیار از حکومت طاغوتی رسیده است و بسیاری از معلولین از حوادث انقلاب احتیاج مبرم به کمک دارند، مقتضی است کسانی که می‎خواهند حج استحبابی به جا آورند، هزینه آن را صرف در احتیاج برادران و خواهران خود کنند، که ثواب آن نزد خداوند تعالی بسیار برحج استحبابی ترجیح دارد.(3)

آیت الله شریعتمداری: ولی فقیه می تواند مخالف اسلام را وتو کند

آیت الله شریعتمداری در اظهاراتی پیرامون ولایت فقیه اظهار داشت : مسئله ولایت فقیه در اسلام وجود دارد ولی صحبت درباره حدود آن است . وی درباره حدود ولایت فقیه نیز گفت : ولایت فقیه تا حدودی که ثابت و محقق است در اعمالی است که متصدی شرعی ندارد و آن اعمال باید صورت گیرد در آنجا ولایت فقیه است .

وی گفت : کنترل و مراقبت از قوانین مجلس شورا و آئین نامه های دولت و ادارات تابعه آن از لحاظ موافقت با شرع مقدس اسلام حق مسلم فقیه است و بالاخره فقیه در کلیه قوانین موضوعه و اجرای صحیح آن حق نظر و مراقبت دارد تا آنچه را که بر خلاف اسلام تشکیل شده است وتو یا فسخ کند . (4)

پاسخ حزب جمهوری اسلامی به اظهارات مهندس سحابی

حزب جمهوری اسلامی به اظهارات اخیر مهندس سحابی در مخالفت با اصل ولایت فقیه پاسخ گفت . در بخشی از پاسخ حزب جمهوری اسلامی که درارگان مطبوعاتی این حزب منتشر شده آمده است : در مورد نامزدی مهندس سحابی برای مجلس خبرگان چون حزب معتقد بود که بایستی کلیه نظرات گروهها و قشرهای اجتماع ولو اندک باشند در مورد قانون اساسی اظهار نظر شود لذا ایشان را نیز که طرز فکر گروهی از افراد این اجتماع را دارند نامزد کرد تا آن نظریات نیز در مورد هر اصل قانون گفته شود و اگر مطالب حقی بین آنها باشد منظور گردد .

حزب جمهوری اسلامی ادامه داد : از این رو با توجه به اینکه ایشان عضو حزب جمهوری اسلامی نیستند نظریات اظهار شده توسط ایشان نظریه حزب نبوده است و نظریات شخصی ایشان می باشد .

این حزب تاکید کرد : حزب جمهوری اسلامی بنا بر اصول مورد قبول اسلام و تشیع اصل ولایت فقیه را که پشتوانه و ضامن پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و از طرف اکثریت قاطع خبرگان منتخب ملت [53نفر از 65نفرحاضرین در جلسه]تصویب شده است تائید نموده و خواهد نمود و بدون بیم از هیاهو و جار و جنجال این و آن همه تلاش خود را در تدوین و تصویب یک قانون اساسی صد در صد اسلامی بکار خواهد برد . (5)

اعتراض شدید سحابی به دولتی کردن مدارس ملی

دکتر یدالله سحابی وزیر مشاور در طرح های انقلاب در نامه ای خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش به دولتی شدن مدارس ملی اعتراض کرده و از اینکه نظریات او در این باره مورد توجه قرار نگرفته است گله کرد .

وی در این نامه که خطاب به محمد علی رجایی نوشته شده تاکید کرده است : به اعتبار اینکه 4ماه است که در مشورت های فرهنگی یار و خدمتگزار شما در اقدامات آموزشی بوده ام و به اعتبار کوششی که به سهم خود در خدمت فعلی شما در وزارت آموزش و پرورش برای اصلاحات فرهنگی مملکت داشته ام از جنابعالی تمنی دارم که با چنین اقدامات صدای بدخواهان دین و ملت را بلندتر نکنید و عملا آب در آسیای چپ روها نریزید و میخ کمونیسم را در این مملکت محکمتر نسازید . (6)

دولت موقت : دولت حافظ اسد تنها دولتی است که در مقابل اسرائیل ایستاده است

سخنگوی دولت موقت با بیان اینکه ملت ایران با ملت سوریه و رژیم حافظ اسد ارتباطات دیرینه ای دارد گفت : دولت سوریه تنها دولتی است که در مقابل اسرائیل با تمام وجود ایستاده و به آرمان فلسطین وفادار است .

سید صادق طباطبایی در تشریح کمک های دولت سوریه و شخص حافظ اسد به انقلاب اسلامی و انقلابیون در زمان رژیم طاغوت گفت : ملت ایران نسبت به سوریه و حافظ اسد تمایل دارد ولی رژیم گذشته مانع این ارتباط شده بود ، دولت و ملت سوریه نیز چنین احساسی را نسبت به ایران دارند .

حمایت همه جانبه دولت سوریه از انقلاب اسلامی

وی ادامه داد : فراموش نکنیم که ایرانیانی که در زمان رژیم گذشته از ایران تبعید شده بودند و در سوریه زندگی می کردند اینها از حمایت دولت سوریه برخوردار بودند . طباطبایی گفت : زمانی که بختیار قدرت را در کشور به دست گرفت دولت سوریه در پیامی به امام خمینی در پاریس اعلام کردند که دولت سوریه آمادگی دارد حتی کمک نظامی در اختیار انقلابیون ایران قرار دهد .(7)

زیان سنگین اسرائیل از قطع رابطه ایران با  آن رژیم

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در تهران گفت : حتی اگر انقلاب اسلامی با شکست روبرو شود و نظام جدید ساقط شود احتمال برقراری روابط گذشته بین ایران و اسرائیل احتمال بسیار پائینی دارد . اوری لیبرانی اضافه کرد : در آن زمان دو کشور روابط دیپلماتیک عادی نداشتند با اینحال هیئت نمایندگی اسرائیل در تهران یکی از مهمترین هیئت های سیاسی بود و رئیس آن مقام سفیری داشت .

اوری لیبرانی گفت : قبل از قطع کامل روابط میان دو کشور صادرات اسرائیل به ایران سالانه به 200میلیون دلار میرسید و به این ترتیب می بینیم که قطع مناسبات با ایران چه زیان هنگفتی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است . وی گفت : قطع واردات نفتی از ایران یکی از زیان های هنگفتی است که به اسرائیل وارد شده و ما پیش از این آن را پیش بینی کرده بودیم . (8)

رادیو کلن : قاسملو ارتش ایران را پایان یافته می دانست

خبرنگار تلویزیونی آلمان فدرال در گزارش از حوادث کردستان گفت : وقتی که قاسملو تصمیم به جدایی کردستان از ایران گرفته به هواداران خود گفت که ارتش ایران از بین رفته است و دیگر قوامی ندارد که بتواند مانع اجرای این تصمیم گردد .

رادیو کلن در ادامه تفسیر خود گفت : ارتش جمهوری اسلامی به همراه پاسداران نشان دادند که این موضوع واقعیت ندارد .این خبرنگار ادامه داد : ارتش ایران که در جریان حوادث بعد از انقلاب دچار نابسامانی شده بود با ایفای نقش موثر در دفاع از تمامیت ارضی ایران اعتماد به نفس خود را بازیافته است . خبرنگار تلویزیون آلمان در پایان گفت : مسئله کردستان و شورش کردها از لحاظ تاکتیکی و نظامی خاتمه یافته است و نیروهای دولت مرکزی کنترل امور را کاملا در دست دارند . (9)

پی نوشت:

1- امام پیش از آن نیز در بهار‌‌ همان سال در دیدار با گروهی از دانشجویان عضو انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های تهران به آنان گفته بود «بروید تحکیم وحدت کنید»، همین سخن بود که در ادامه مبنای برگزاری سمینار تحکیم وحدت و تشکیل «دفتر تحکیم وحدت» به عنوان مرکزیت هماهنگ‌‌کننده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در سال ۱۳۵۸ قرار گرفت. این‌چنین بود که عمده افرادی که بعد‌ها با تابلوی «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» در جریان تسخیر سفارت آمریکا و انقلاب فرهنگی نقش‌آفرینی کردند، اعضای دفتر تحکیم وحدت بودند و این تشکل به بازوی نظام در دانشگاه‌ها تبدیل شد. هرچند این وضعیت با تغییر نسل دانشجویان در دهه ۷۰ و بعد‌ها دهه ۸۰ و ۹۰ تغییر محسوس یافت و روندی معکوس را طی کرد.محسن میردامادی از دانشجویان پیرو خط امام و اعضای موسس دفتر تحکیم وحدت درباره دیدار با امام و زمینه‌های شکل‌گیری دفتر تحکیم می‌گوید: «با توجه به وضعیت دانشگاه‌ها و تحرکاتی که دانشجویان جبهه مقابل در برابر انقلاب اسلامی داشتند، نوعی نیاز به کانونی برای تمرکز فعالیت دانشجویان مسلمان احساس می‌شد که با فراگیر بودنش به تجمیع توان نیروهای انقلابی، در راستای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی بپردازد. البته علاوه بر این مسایل، ضعف عملکرد دولت موقت نیز، عاملی برای تشکیل دفتر تحکیم وحدت بود، زیرا سبب پدید آمدن جریان‌های افراطی در سطح جامعه و نیز در دانشگاه‌ها می‌شد، که عمده علل آن عدم توانایی دولت موقت در برآوردن خواسته‌هایشان بود. فعالیت تشکل‌های دانشجویی معاند به همراه ضعف دولت موقت، در برآورده کردن خواست‌های دانشجویان، دست به دست هم داده، نوعی نیاز برای تشکیل تشکلی فراگیر و دانشجویی را پدید آورده بودند. برای مقابله با این وضعیت، دانشجویان درصدد برآمدند که یک جریان متشکل دانشجویی ایجاد کنند و به نحوی خود را با امام مرتبط نمایند، از امام رهنمود بگیرند و آن را در دانشگاه‌ها دنبال کنند، در حقیقت گمشده خودشان را در ارتباط با امام و پیاده کردن نظرات ایشان در دانشگاه‌ها می‌دیدند و فکر می‌کردند با این روش از اثرات سوء عملکرد دولت موقت در میان قشرهای جوان جامعه و دانشگاهیان که نوعا جمعیت‌های پرشوری بودند و نگرش و دیدگاه‌های امام را می‌پسندیدند می‌توان جلوگیری کرد. این مساله منجر به انتخاب نمایندگانی از طرف انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور شد که خدمت حضرت امام (ره) برسند و مسایل را طرح کنند.» این‌چنین بود که در پی سخن امام به این مضمون که «بروید تحکیم وحدت کنید» دانشجویان مسلمان در شهریور ۵۸ گردهم آمدند تا شیوه‌های وحدت و تشکل‌یافتن در قالب اتحادیه‌ای فراگیر را به بحث بگذارند.( رک تاریخ ایرانی )

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 64

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 61

4- اطلاعات ، 29شهریور 1358، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 29شهریور 58، صفحه 1

6- اطلاعات ، 29شهریور 58، صفحه 2

7- کیهان ، 29شهریور 58، صفحه 12

8- اطلاعات ، 29شهریور 58، صفحه 12

9- اطلاعات ، 29شهریور 58، صفحه 12

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول