اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

حضرت معصومه تجلی عصمت حضرت زهرا است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در ارتباط با شخصیت و عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها‌ گفت: حضرت معصومه(س) تجلی عصمت حضرت زهرا(س) است.

حضرت معصومه تجلی عصمت حضرت زهرا است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با مبلغان زن سازمان زنان اسلامی‌ در ارتباط با شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: این بانوی بزرگوار کمالات فراوانی در شخصیت و منش و رفتار خویش داشتند و در واقع تجلی عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها بودند، ‌به همین دلیل ایشان را به معصومه لقب داده‌اند.

وی بیان کرد: در ارتباط با اهمیت زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها،‌ سه امام معصوم علیهم السلام عنوان کرده‌اند که هر کس ایشان را در قم زیارت کنند،‌ بهشت پاداش آنها خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد: ما باید در تاریخ دقت کرده و‌ تجزیه و تحلیل داشته و مسائل مختلف را از لحاظ موقعیت و زمان بشناسیم.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که باید به بررسی آن پرداخت‌ بحث هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه به ایران بوده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: نکته قابل توجه در این زمینه این است که این حضرت از اول قصد مهاجرت داشته‌اند نه سفر،‌ چون ایشان قصد داشتند در ایران و در کنار امام رضا علیه السلام برای همیشه بمانند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در میان معصومین علیهم السلام‌ ما با سه هجرت روبه‌رو هستیم که به دلیل شرایط خاص زمانی،‌ هجرت‌هایی برای بقای دین و ترویج اسلام در میان مردم انجام شده است.

وی افزود: نخستین هجرتی که در این زمینه انجام شد،‌ هجرت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم طبق آیه 30 سوره انفال از مکه به مدینه بوده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه افزود: پیامبر اکرم 13 سال در شرایط بسیار سخت در مکه دین اسلام را تبلیغ و مردم را به خداپرستی دعوت کرد،‌ اما بعد از این مدت افرادی جلسه‌ای تشکیل داده و سعی در زندان، تبعید کردن یا کشتن پیامبر اکرم داشتند.

این مرجع تقلید گفت: دومین هجرتی که در این زمینه انجام شد، ‌هجرت حضرت سید‌الشهدا از مدینه به مکه و از مکه به کربلا بود.

وی این هجرت را یکی از مهم‌ترین هجرت‌ها عنوان کرد و افزود: حضرت امام حسین(ع) با توجه به احساس خطری که در زمینه انحراف اسلام کرده بودند،‌ اقدام به این هجرت و تبیین فرهنگ پیروزی خون بر شمشیر کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطر نشان کرد: هجرت سومی که در میان امامان معصوم در این زمینه انجام شد،‌ هجرت امام رضا از مدینه به خراسان بود.

وی تصریح کرد: در آن زمان مامون با توجه به شرایط خاصی که در نتیجه برادر‌کشی برای ایشان پیش آمده بود امام رضا را از مدینه به خراسان آورد و ایشان را به ولایت عهدی خود منصوب کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این حرکت مامون در راستای مشروعیت بخشیدن به چهره خود انجام شد، ‌اما امام رضا از این فرصت استفاده کردند و در راستای ترویج معارف ناب اسلام مناظرات بسیاری را انجام دادند.

وی افزود: در زمان حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس،‌ اقدامات بسیار زیادی در راستای نابودی این معارف و آثار به جا مانده از آنها می‌شد و بسیاری از این معارف از دست رفت.

این مرجع تقلید در ادامه هدف اصلی این مهاجرت را یک هدف فرهنگی دانست و اظهار کرد: امام رضا با توجه به تحریفات فراوانی که در زمان‌های بنی امیه و بنی عباس اتفاق افتاده بود،‌ در این سفر اقدام به احیای معارف ناب اسلامی کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی شرایط و دوران زندگی امام رضا را دورانی بسیار خاص و حساس معرفی کرد و گفت: در میان ائمه معصومین علیهم السلام ما هیچ کس را نداریم که به اندازه امام رضا اقدام به مناظره با علما و بزرگان ادیان دیگر کرده باشد؛ ‌مامون این مناظره‌ها را برای شکست امام رضا ترتیب می‌داد اما ایشان با پاسخ‌های صحیح و دلایل قاطع همیشه در این مناظرات پیروز بودند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول