اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی خراسان‌رضوی:

سالانه بیش از 400 هزار تن پسته خشک از خراسان‌رضوی برداشت می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: 53 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول پسته در استان خراسان‌رضوی است که سالانه بیش از 400 هزار تن پسته خشک در استان خراسان‌رضوی تولید و برداشت می‌شود.

سالانه بیش از 400 هزار تن پسته خشک از خراسان‌رضوی برداشت می‌شود

غلامحسین ساربان در حاشیه بازدید از باغات پسته بردسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بردسکن، اظهار کرد: زیرساخت‌های خوبی در بخش پسته کاری در شهرستان بردسکن فراهم شده است اما، هنوز نیاز به توجه بیشتر دارد.

معاون جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با ابراز نگرانی از وارد شدن آفت به پسته شهرستان از جمله پروانه کرمانی‌ها یا کرم چوب‌خوار پسته که سبب خسارت به پسته‌کاران شهرستان بردسکن شده است، گفت: در سال گذشته در سطح 500 هکتار مبارزه با این آفت در شهرستان انجام شده است که امید است با آموزش‌های داده شده باغداران با شناخت این آفت، از میزان خسارت بیشتر جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه بردسکن در تولید و کشت محصول پسته در جایگاه دوم استان بعد از مه‌ولات قرار دارد، گفت: در صورت گسترش این آفت در استان خراسان‌رضوی مشکلات بسیاری در حوزه تولید پسته ایجاد می‌شود بنابراین به صورت جدی پیگیر هستیم که از گسترش بیشتر آفت جلوگیری شود.

ساربان افزود: 53 هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته در استان خراسان‌رضوی است که سالیانه بیش از 400 هزار تن پسته خشک در استان خراسان‌رضوی تولید و برداشت می‌شود.

وی پسته را یک محصول صادراتی و مهم دانست و افزود: با توجه به اهمیت موضوع کارشناسان جهادکشاورزی مبارزه با آفت کرم چوب‌خوار در این منطقه را در دستور کار خود دارند.

معاون جهادکشاورزی خراسان‌رضوی در ادامه از عدم رغبت کشاورزان به کشت محصولات غلات در استان خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: یکی از دلائل عدم استقبال کشاورزان از کشت پاییزه محصولات از جمله غله، قیمت اعلام شده سال قبل بود که کفاف دخل و خرج کشاورز را نداشت.

وی افزود: امسال تدابیری اتخاذ شده است که قبل از کشت، قیمت تضمینی خرید گندم اعلام شود.

معاون جهادکشاورزی خراسان‌رضوی اظهار امیدواری کرد: دولت به موقع قیمت خرید غلات را اعلام کند تا کشاورز با علم به هزینه‌های خود بتواند برنامه‌ریزی داشته باشد.

ساربان در ادامه به بحث مهم بیمه محصولات اشاره کرد و افزود: بیمه محصولات کشاورزی سبب کاهش استرس کشاورز می‌شود.

وی اظهار داشت: تمام تمهیدات لازم توسط ادارات ذی‌ربط برای بیمه محصولات فراهم شده است و در سال گذشته میزان پرداخت بیمه خسارت به کشاورزان خسارت دیده از سیل و تگرگ و شرایط

اقلیمی در استان 3 برابر بودجه سازمان بود.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول