اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان برای ساخت مرکز ترک اعتیاد همکاری کنند

خبرگزاری فارس: ساخت مرکز ترک اعتیاد به منظور ارتقای سلامت جامعه ضروری است و مسئولان شهرستان فردوس باید برای این امر همکاری کنند.

مسئولان برای ساخت مرکز ترک اعتیاد همکاری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، اعتیاد نوعی بیماری روانی تکرار شونده است که فرد معتاد با وجود تمام عوارض مصرف داروی مخدر، آن را بدون اراده مصرف می‌کند.

آمار اعتیاد در سراسر جهان روند رو به رشدی را طی می‌کند و با تعدد مواد مخدر صنعتی آمار معتادان و مرگ و میر ناشی از این مواد نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

وجود مراکز و کلینیک‌های ترک اعتیاد در شهرستان‌ها به افراد معتاد برای ترک مصرف مواد مخدر کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین وجود مراکز بستری در سطح شهرستان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

شهرستان فردوس دارای سه کلینیک ترک اعتیاد است و اخیراً اقدام بخش خصوصی برای ایجاد مرکز بستری و نگهداری معتادان در این شهرستان با مشکلاتی مواجه شده است.

مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس اظهار کرد: طرح ایجاد مرکز ترک اعتیاد در شورای فرعی اعتیاد شهرستان فردوس تصویب و ابتدای سال جاری همه مجوزهای لازم اخذ شده است.

محمدجعفر شعفی افزود: با پیشنهاد تاسیس این مرکز در شهرستان فردوس همه مسئولان از جمله نیروی انتظامی و آموزش و پرورش قول مساعدت برای همکاری دادند ولی در حال حاضر با گذشت شش ماه از سال هنوز هیچ کمکی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: شهرداری شهرستان فردوس بخشی از سالن چندمنظوره بحران را به مرکز ترک اعتیاد اختصاص داد و مقرر شد که از این سالن علاوه بر مرکز ترک اعتیاد برای ورزش نیز استفاده شود.

شعفی یادآور شد: با صرف هزینه 3 میلیون تومان از محل سرمایه شخصی بخشی از سالن چندمنظوره بحران برای فضای مرکز ترک اعتیاد آماده‌سازی شد که با گذشت دو ماه از سال و صرف هزینه در این سالن، شهرداری مانع از ادامه کار شد و پروژه معلق ماند.

وی گفت: آموزش و پرورش شهرستان فردوس ساختمان و مجموعه استخر صدف را برای احداث مرکز ترک اعتیاد اختصاص داد که با گذشت یک ماه و نیم از آماده‌سازی اتاق‌ها تاکنون هیچ کمکی از سوی مسئولان شهرستان در این ارتباط نشده است.

شعفی افزود: ایجاد مرکز ترک اعتیاد در شهرستان فردوس ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس تصریح کرد: مسئولان با همکاری در احداث مرکز ترک اعتیاد به سلامت نسل جوان و جامعه کمک کنند چرا که ترک هر فرد معتاد سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی و مصون نگه داشتن دیگر افراد جامعه از اعتیاد می‌شود.

شعفی داشتن شغل مناسب برای فرد معتاد بهبود یافته را از دیگر راه‌های مقابله با اعتیاد دانست و یادآور شد: مسئولان باید با پرداخت تسهیلات به معتادان بهبود یافته، آنان را از بازگشت به سوی اعتیاد مصون بدارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردوس نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: تریبون‌های عمومی و روحانیت نقش بسزایی در حساس‌سازی مردم نسبت به مسئله اعتیاد دارند.

حسین پارسای محبی افزود: در حال حاضر سه کلینیک ترک اعتیاد در سطح شهرستان فردوس مشغول به فعالیت است که از این تعداد دو کلینیک تحت نظارت بهزیستی شهرستان قرار دارند.

وی بر انجام اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد تاکید کرد و گفت: اگر چه معضل اعتیاد جز بهزیستی متولی دیگری ندارد ولی بهزیستی به تنهایی قادر به کنترل این معضل نیست و می‌طلبد تا همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش در این ارتباط همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی فردوس تصریح کرد: برای تاسیس مرکز ترک اعتیاد بهزیستی همکاری لازم در تسریع صدور مجوز را داشته و هم ‌اکنون نیز آماده همکاری در این ارتباط است.

پارسای محبی یادآور شد: با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به سایر اقشار جامعه آسیب‌پذیرتر هستند باید اقدامات پیشگیرانه در این اماکن بیشتر شده و نسل جوان بیش از گذشته با پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر آشنا شوند.

مدیر کلینیک ترک اعتیاد حیات نو شهرستان فردوس نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس در فردوس گفت: ایجاد کمپ‌ ترک اعتیاد در این شهرستان ضرورتی ندارد و برگزاری جلسات مشاوره‌ فردی، خانوادگی و گروه درمانی از تاثیر بیشتری نسبت به بستری در کمپ ترک اعتیاد برخوردار است.

حجت علیپور افزود: چنانچه مرکز ترک اعتیاد با امکانات مجهز راه‌اندازی شود تاثیرگذار خواهد بود ولی در صورتی که این مرکز صرفاً برای بستری فرد معتاد و بدون هیچ امکاناتی ایجاد شود موفقیتی در پی ندارد.

وی تصریح کرد: خانواده اجتماع کوچکی است که اگر پدر از شغل مناسب و فرهنگ بالایی برخوردار باشد، می‌تواند در کاهش اعتیاد فرزندان نقش بسزایی ایفا کند.

علیپور از گسترش مصرف ماده‌ای صنعتی به نام ناس مهندسی در جامعه خبر داد و یادآور شد: این ماده مخدر که از مواد صنعتی تشکیل شده است امروزه در عطاری‌های سطح شهرستان‌ها به فروش می‌رسد و بسیاری از کودکان و نوجوانان به مصرف این ماده روی آورده‌اند.

*اعتیاد نقشه شوم دشمن برای زمین‌گیر کردن جوانان است

امام جمعه شهرستان فردوس نیز در این ارتباط گفت: اعتیاد نقشه شوم دشمن برای زمین‌گیر کردن نسل جوان و نیروی محرکه نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی ماهانی‌نژاد توجه به فتاوای مراجع تقلید در حرمت اعتیاد به مواد مخدر را بهترین راه‌گشای مردم دانست و افزود: عدم آشنایی و توجه عده‌ای از مردم به وظایف دینی و میهنی سبب شده است تا امروز اعتیاد به دغدغه‌ای جدی برای دولتمردان کشور تبدیل شود.

وی اعتیاد را میراث غرب و دشمنان اسلام دانست و تصریح کرد: آشنایی افراد جامعه با فرهنگ اصیل اسلامی برای رفع آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیار موثر است و مسئولان نظام اسلامی باید همه تلاش خود را برای پاکسازی جامعه از این معضل خانمان‌برانداز به کار گیرند.

امام جمعه فردوس یادآور شد: ایجاد کمپ ترک اعتیاد برای مقابله با معضل اعتیاد بسیار موثر است و مسئولان نیز باید با پرداخت تسهیلات به این مراکز از گسترش پدیده شوم اعتیاد در جامعه پیشگیری کنند.

بابایی ماهانی‌نژاد با اشاره به قرار گرفتن شهرستان فردوس در مسیر ترانزیت کالا و آسیب‌پذیری این شهرستان در برابر اعتیاد گفت: روند اعتیاد بسیار نگران ‌کننده است و باید با بسیج نیروهای جامعه در برابر این بلای خانمان‌سوز مقابله کرد.

وی اعتیاد را نقشه شوم دشمن برای زمین‌گیر کردن نسل جوان و نیروی محرکه نظام اسلامی دانست و افزود: باید با بصیرت‌افزایی در ارتباط با پیشگیری از اعتیاد گام برداشت و نسل جوان را از این معضل شوم مصون کرد.

سرپرست شهرداری فردوس نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: معضل اعتیاد برای اختصاص سالن ورزشی به محل تجمع معتادان اقدام مناسبی نیست و کمپ‌های ترک اعتیاد باید در مکان‌های مناسب احداث شود.

حسین داستانی گفت: شهرداری فردوس سالن چندمنظوره بحران را برای ایجاد کمپ اقامتی معتادان در اختیار مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس قرار داد که اما این مرکز خسارت زیادی به اتاق پزشک، آتش‌نشان و محوطه این مجموعه ورزشی وارد کرد.

وی افزود: شهرداری با مشاهده خسارات وارده به اتاق‌های سالن، مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس را خلع ید و از ادامه کار در این مکان جلوگیری کرد چرا که معنی ندارد سالن ورزشی که تعداد زیادی از جوانان ورزشکار در آن ورزش می‌کنند دستخوش تغییر شده و برای کمپ ترک اعتیاد افراد معتاد در نظر گرفته شود.

سرپرست شهرداری فردوس تصریح کرد: اگر چه مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس هزینه زیادی در سالن ورزشی صرف کرد ولی شهرداری نیز مبلغ خسارت وارده را از وی نگرفت و ساختمان استخر شنای صدف شهرستان فردوس را برای احداث این مرکز اختصاص داد.

*کشف 400 کیلوگرم مواد مخدر در فردوس

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان فردوس نیز از کشف 400 کیلوگرم انواع مواد مخدر طی شش ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این ارتباط 223 نفر دستگیر، شش باند قاچاق منهدم و 61 خودرو نیز توقیف شد.

محمدحسن قلیچ افزود: از ابتدای سال جاری 10 نفر از معتادان دستگیر شده به مرکز ترک اعتیاد استان اعزام شدند و پس از درمان  به آغوش گرم خانواده و اجتماع برگشتند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس و مساجد، توزیع بروشور‌های آموزشی، توزیع سی‌دی‌ در قالب کلیپ اعتیاد در اتوبوس‌های برون شهری و برخورد جدی و قاطع با توزیع‌کنندگان در سطح شهرستان را از اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با اعتیاد عنوان کرد.

فرمانده نیروی انتظامی فردوس با اشاره به اینکه بیشترین همکاری برای احداث مرکز ترک اعتیاد از سوی نیروی انتظامی شهرستان فردوس انجام شده است، تصریح کرد: آماده همکاری بیشتر در این ارتباط هستیم چرا که راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد سبب بهبودی افراد معتاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه می‌شود.

قلیچ یادآور شد: در دیدار مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد طلوع فردوس با فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی مقرر شد تا با راه‌اندازی این مرکز مساعدت‌هایی از سوی نیروی انتظامی صورت گیرد و امکاناتی در اختیار این مرکز قرار داده شود.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول