اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان:

آیت‌الله طالقانی با تمام فشارهای طاغوت دست از مبارزه نکشید

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: آیت‌الله طالقانی با وجود فشارهای مختلف دستگیری، زندانی و تبعید همچنان به مبارزات خود ادامه داد و از این راه دست نکشید.

آیت‌الله طالقانی با تمام فشارهای طاغوت دست از مبارزه نکشید

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان در زمینه شخصیت برجسته آیت‌الله طالقانی به مناسبت 19 شهریور ماه سالروز درگذشت وی اظهار داشت: آیت‌الله طالقانی از چهره‌های تابناک انقلاب اسلامی ما بود، شخصیتی که در روزگار خفقان و اختناق از هیچ کوششی برای انجام وظایف خود کوتاهی نمی‌کرد.

وی افزود: رژیم طاغوت همیشه در تعقیب این فرد مجاهد بود و موجبات مزاحمت را از دستگیری، زندان و تبعید وی دریغ نمی‌ورزید اما این مجاهد نستوه با وجود همه مزاحمت‌ها هرگز اهمال و کوتاهی نکرد و به جنبش اسلامی خویش ادامه داد.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: این خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله طالقانی باعث شده بود که مورد عنایت و توجه خاص امام راحل قرار گیرد و به عنوان عالمی مجاهد از منظر امام امت شایستگی تغذیه فکری مردم تهران و حتی مردم ایران را داشت.

سلیمانی بیان کرد: برپایی نماز جمعه در ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و به واسطه وجود امام خمینی (ره) و شخصیتی بزرگوار چون آیت‌الله طالقانی، به عنوان اولین امام جماعت آغاز شد.

وی بیان داشت: اگر وجود مبارک شهید بهشتی نماد زیبای قوه عدلیه کشور ماست، اگر وجود مبارک مطهری نماد زیبایی فرهنگ جامعه ماست، وجود مبارک آیت‌الله طالقانی نیز نماد زیبای نماز جمعه است.

* آیت‌الله طالقانی در تفسیر قرآن کارهای ارزنده انجام داده است

امام جمعه زابل نیز اظهار داشت: آیت‌الله طالقانی از شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی است که در قبل از پیروزی انقلاب بسیار فرد مبارزی بود و نقش بسزایی در کنار امام راحل در پیروزی انقلاب داشت.

حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی افزود: وی یکی از یاران شفیق و همراه امام (ره) بود که در حرکت‌های انقلابی همراه ایشان به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت و در سال‌های خفقان رژیم طاغوت در زندان و تبعید به سر می‌برد.

وی گفت: آیت‌الله طالقانی اولین امام جمعه در برپایی نخستین نماز جمعه در تهران پس از پیروزی انقلاب بود و در تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه کارهای بسیار ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشته است.

آیت‌الله طالقانی پس از آزادی در سال 46 به دلیل طرح مسائل سیاسی و واکنش صریح نسبت به اقدامات رژیم ممنوع‌المنبر شد و همچنین وی در سال 54 بار دیگر زندانی و این بار به 10 سال زندان محکوم شد اما در آستانه انقلاب در آبان 1357 از زندان آزاد شد.

وی پس از آزادی از زندان و در بحبوحه روزهای انقلاب نقش ویژه‌ای ایفا کرد و چندی بعد از سوی امام خمینی (ره) به عضویت در شورای انقلاب برگزیده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی از سوی مردم تهران به عنوان نماینده انتخاب شد.

یکی از یادگارهای آیت‌الله طالقانی مسئله شورا‌ها بود و در طول مدت کوتاهی که پس از انقلاب در قید حیات بود، بار‌ها به دفاع از اصل شورا‌ها پرداخت و آن را راه حل بسیاری از مشکلات و اختلافات دانست که زمینه حکومت مردم بر مردم را فراهم می‌آورد.

در اوایل مرداد 1358 بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت‌الله طالقانی را به عنوان اولین امام جمعه تهران منصوب کرد، این اولین و باشکوه‌ترین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب بود که ‌در پنجم مرداد‌‌ همان سال به امامت وی در دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، آیت‌الله طالقانی موفق به برگزاری پنج نماز جمعه شد که آخرین نماز جمعه به مناسبت فرارسیدن سالگرد جمعه خونین 17 شهریور در بهشت زهرا و کنار مزار شهدا برگزار شد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول