اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

ظرفیت جوامع روستایی نباید نادیده گرفته شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نبود صنایع تبدیلی قوی در روستاها را از مشکلات مناطق روستایی دانست و گفت: ظرفیت جوامع روستایی نباید نادیده گرفته شود.

ظرفیت جوامع روستایی نباید نادیده گرفته شود

محمدتقی رهنمایی در حاشیه نخستین همایش ملی توسعه روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه وسعت گیلان بیش از 14 هزار و 700 کیلومتر مربع است، اظهار کرد: گیلان با جمعیتی حدود 2 میلیون و 140 هزار نفر جمعیت از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور است.

وی حدود 90 درصد جمعیت گیلان را ساکن مناطق جلگه‌ای استان دانست و افزود: 53 درصد از اراضی گیلان کوهستانی، 12 درصد کوهپایه‌ای و 34 درصد نیز جلگه‌ای است.

این استاد دانشگاه، ناحیه کوهپایه‌ای گیلان را دارای فضایی بسیار مستعد دانست و گفت: برخی از این مناطق مانند مارلیک دارای تاریخی بسیار قدیمی هستند که باید به آ‌نها توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه مدیریت صرفا روی بهره‌وری از مناطق جلگه‌ای متمرکز شده است، تصریح کرد: مناطق روستایی گیلان دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص هستند که باید توجه بیشتری به آنها شود.

رهنمایی، نبود صنایع تبدیلی قوی در روستاها، ارتباط بسیار کم روستا با صنعت و بی‌توجهی نسبت به ظرفیت‌های گردشگری روستاها را از جمله مشکلات مناطق روستایی گیلان دانست.

وی با بیان اینکه ظرفیت جوامع روستایی نادیده گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: باید به ظرفیت بازارهای روستایی و محلی توجه ویژه‌ای شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیش از نیمی امکانات استان در بخش مرکزی آن قرار دارد، یادآور شد: 25 درصد امکانات گیلان در شرق و 15 درصد امکانات نیز در بخش غربی استان قرار دارد که این نشانه تبعیض در اختصاص امکانات است.

عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای توسعه اقتصادی مناطق روستایی به برنامه‌ریزی‌های ویژه در فضایی منطقه‌ای و محلی نیاز داریم.

سیدحسن مطیعی لنگرودی، با بیان اینکه امروز دیگر دوران آزمون و خطا به پایان رسیده است، ابراز کرد: در سیستم اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف یک سلسله توانمندی‌ها و قوانین اقتصادی و اجتماعی حاکم است.

وی با اشاره به اینکه امروز باید با بیش از 200 کشور دنیا رقابت کرد، افزود: در دنیای امروز روستاها به فضایی کارا و توسعه یافته نیاز دارند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول