اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

70 درصد روستاهای کردستان از خدمات دندانپزشکی محروم‌ هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر70 درصد روستاهای کردستان از خدمات دندانپزشکی محروم هستند.

70 درصد روستاهای کردستان از خدمات دندانپزشکی محروم‌ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور پیش از ظهر امروز در ششمین کارگاه آموزشی کالیبراسیون پیمایش کشوری سلامت دهان و دندان در سنندج اظهار کرد: با بررسی شاخص DMFT طی سال‌های 83 و 86 در کردستان، مشخص شد که این استان از نظر این شاخص به نسبت سایر استان‌ها وضعیت نامناسبی دارد.

وی تصریح کرد: در این بررسی مشخص شد استان کردستان از نظر زیرساخت‌هایی هم‌چون نیروی انسانی و فضای فیزیکی مشکلات زیادی وجود دارد.

وی بیان داشت: به لحاظ موارد مذکور تمرکز و استراتژی دانشگاه به سمت انجام اقدامات مناسبی در بحث پیشگیری رفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: در سال گذشته 13 هزار و 355 مورد فلورایدتراپی، 7 هزار و 466 مورد ترمیم دندان‌های دائمی، یک‌هزار و 933 مورد جرم‌گیری برای کودکان زیر 12سال و گروه‌های هدف به منظور پیشگیری از مشکلات دهان و دندان در کردستان انجام شد.

بیدارپور خاطرنشان کرد: در بحث فیشورسیلنت که از سال 84 با 525 مورد در سال آغاز شد اکنون در کردستان به 158 هزار و 67 مورد رسیده است.

وی اظهار داشت: شاخص کشیده‌ شدن دندان در کردستان بدون تغییر است و سالانه حدود 67 هزار مورد کشیدگی دندان در کردستان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در بحث ترمیم و جرم‌گیری هم در استان تغییر زیادی در طول سال‌های اخیر تاکنون ایجاد نشده و طی سال یک‌‌هزار و 300 تا 2 هزار مورد جرم‌گیری در استان صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: تعداد معاینات سالانه دهان و دندان هم در این استان به 50 هزار مورد می‌رسد و این با وجود بی‌بهره بودن و محرومیت 70 درصد از روستاهای استان از خدمات دندان‌پزشکی صورت گرفته است.

بیدارپور ادامه داد: دستاوردهای مذکور نشان از فعالیت گسترده دندانپزشکان و بهداشت‌کاران دهان و دندان در سطح استان دارد.

وی در پایان به افتتاح دانشکده دندانپزشکی در کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: با افتتاح این دانشگاه بدون شک قدم موثری در تربیت نیروی انسانی کارآمد و مفید برای ارتقای سلامت دهان و دندان برداشته می‌شود.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول