اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تاکید کرد

ایجاد مدیریت منسجم برای استفاده از گیاهان دارویی فارس

خبرگزاری فارس: دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: شناساندن و استفاده از گونه‌های گیاهی استان نیازمند مدیریت منسجم و هدفمند است.

ایجاد مدیریت منسجم برای استفاده از گیاهان دارویی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید میرمحمد صالح مصطفوی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های ریشه شیرین‌بیان به دلیل مشکل تامین مواد اولیه، اظهار داشت: مشکل فعلی باعث کاهش بیش از پیش تولید این کارخانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون توان تولید بهینه از ظرفیت کارخانه‌های فعلی کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر این کارخانه‌ها به دلایل مختلف از جمله کمبود ریشه شیرین‌بیان، کشت نشدن، خشکسالی و عدم همکاری و حمایت مسئولان ذی‌ربط با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شده است.

این مسئول ادامه داد: فراهم‌کردن بسترهای مناسب برای تهیه مواد اولیه این کارخانجات (ریشه شیرین‌بیان) می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی این استان داشته باشد که این امر به فراموشی سپرده شده است.

دبیر شورای فنی اداره منابع طبیعی فارس با بیان اینکه سودآوری‌های کلان و توجه روز‌افزون به تجارت گیاهان دارویی، از جمله ریشه شیرین‌بیان مشکلات و مسائل ناگواری را برای این منابع به وجود آورده است، تصریح کرد: هم‌اکنون خطر انقراض، نسل گونه‌های گیاهی را با تهدید مواجه کرده؛ به طوری که در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌داران داخلی را بر آن داشته است تا بدون مطالعه و در نظر گرفتن شرایط اولیه تامین این گیاه با ارزش درصدد تاسیس کارخانه جدید برآیند.

وی بر اتخاذ برنامه‌های مدون و حمایت از فرآوری گیاهان دارویی به ویژه ریشه شیرین‌بیان از سوی مسئولان تاکید کرد و ادامه داد: آنچه نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که این برداشت‌ها توسط قاچاقچیان و با هدف سود‌جویی به صورت پراکنده در استان انجام می‌شود و این امر منابع غنی دارویی فارس را که در حقیقت نخستین قطب تولید در کشور و پایه طب سنتی و نیز مواد اولیه بسیاری از داروهای نوین محسوب می‌شود، در معرض خطر قرار داده است.   

دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به بهره‌برداری غیرمجاز ریشه شیرین‌بیان و بروز مشکلات زیاد در این راستا افزود: به تمام شرکت‌های خریدار ریشه شیرین بیان اخطار داده شده که حمل این گیاه ارزشمند تنها با مجوز منابع طبیعی مجاز است و در صورت تخطی از این قانون، با متخلفان از طریق مراجع قضایی و نیروی انتظامی برخورد قانونی می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از اقدام برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در احداث کارخانجات جدید شیرین‌بیان تصریح کرد: این گروه‌ها باید قبل از هر اقدامی به فکر تامین ماده اولیه این گیاه ارزشمند باشند.

این مسئول در ادامه با تاکید بر کشت و توسعه ریشه شیرین‌بیان در اراضی کم‌بازده از مسئولان استانی خواست با حمایت از تولیدکنندگان، برطرف کردن مشکلات کارخانه‌داران و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های صحیح بتوانند از ظرفیت‌های موجود این سرمایه‌های طبیعی در راستای رشد و شکوفایی اقتصاد استان استفاده کنند.

مصطفوی گفت: برای شناساندن و استفاده از گونه‌های گیاهی استان فارس در راستای توسعه اقتصادی، گیاهان دارویی نیازمند مدیریت منسجم و هدفمند بوده و باید به این منظور برنامه‌های علمی زمان‌بندی شده بلندمدت تدوین شود.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول