اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از مهرماه

انجمن فیلارمونیک اصفهان بار دیگر فعالیت خود را از سر می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان گفت: از ابتدای مهرماه انجمن فیلارمونیک اصفهان با رویکردی جدید بار دیگر فعالیت‌های خود در هنرسرای خورشید را از سر می‌گیرد.

انجمن فیلارمونیک اصفهان بار دیگر فعالیت خود را از سر می‌گیرد

حسین چمن‌پرداز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با توجه به تعطیلی انجمن فیلارمونیک اصفهان که پیش از این کلاس‌های خود را با همکاری هنرسرای خورشید اصفهان تشکیل می‌داد، اظهار کرد: با صحبت‌هایی که با مدیر هنرسرای خورشید انجام دادیم، قرار شده از ابتدای مهرماه بار دیگر این جلسات تشکیل شود اما زمان و مدت اجرای آن تفاوت‌هایی با گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیر فرهنگ‌سرا گفته بود امکان تلفیق کردن آموزش موسیقی کلاسیک در انجمن فیلارمونیک با دیگر سبک‌‌های موسیقی وجود ندارد، تصریح کرد: در صورتی که این روند اجرایی شود به طور قطع با آن مخالفت می‌کنم چرا که سبک‌های دیگر موسیقی هیچ‌گونه ارتباطی با انجمن فیلارمونیک اصفهان ندارد.

مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان افزود: تصمیم‌گیری درباره حوزه اجرایی انجمن فیلارمونیک برعهده مدیر انجمن است و به طور حتم پیش از هر گونه اقدامی با مدیر انجمن فیلارمونیک مشورت می‌شود و در نهایت هر آنچه به صلاح انجمن باشد و مغایرتی با انجمن‌هایدویت‌دار موسیقی در دنیا نداشته باشد عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام اهداف موسیقی سنتی بر ارتباطات احساسی استوار است، تاکید کرد: در حوزه موسیقی سنتی از طرفی ثبات موضوعی و از طرف دیگر مبحث پیش‌بینی پذیرش ملودی وجود دارد که مباحث اندیشه در موسیقی را محدود می‌کند.

چمن‌پرداز با بیان اینکه هم‌اکنون اهداف گسترده‌ و مشخصی در موسیقی ایرانی دنبال نمی‌شود، افزود: این مسائل سبب شده نتوانیم جلسات منسجم و متداومی همانند جلسات انجمن فیلارمونیک در سطح کشور برای موسیقی سنتی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد در طول کلاس‌های انجمن فیلارمونیک جلساتی را به آموزش سازهای ایرانی و ماهیت موسیقی سنتی و فرهنگ‌سازی درباره موسیقی‌های ایرانی اختصاص دهیم، تاکید کرد: موسیقی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد اما با توجه به موارد مطرح شده لازم است در موسیقی سنتی به تقلیدی بپردازیم که غربی‌ها 400 سال پیش از موسیقی ایرانی کردند و سبب پیشرفت چشم‌گیری در موسیقی آنها شد، در آن صورت است که می‌توان امید داشت موسیقی ایرانی از رکود خارج شود.

*‌ انجمن فیلارمونیک اصفهان به صورت «ان جی او» در‌ می‌آید

مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان با بیان اینکه این انجمن به زودی به صورت شرکت «ان جی او» در می‌آید، گفت: در صورتی که این انجمن به صورت مردم‌نهاد درآید مشکلات بودجه که یکی از عوامل تعطیلی این انجمن بود برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انجمن فیلارمونیک اصفهان از سال گذشته تشکیل شده است، اضافه کرد: در طول ماه‌های متوالی این انجمن جلساتی در راستای رونق و تقویت شنوندگی صحیح و همه‌جانبه هنر موسیقی در فرهنگسرای خورشید برگزار می‌کرد که به تدریج مخاطبان زیادی پیدا کرده بود که مدتی است برای تشکیل دوباره این جلسات پافشاری می‌کنند.

چمن‌پرداز افزود: انجمن‌ فیلارمونیک در تمام دنیا تشکلی از دوستداران موسیقی است که تنها به دلیل تمایل مردم به شنیدن آثار فاخر موسیقی کلاسیک ایجاد می‌شود و در طی جلساتی مداوم به تفسیر آثار موسیقی کلاسیک برجسته جهان می‌پردازد.

وی تاکید کرد: هر فردی با هر سطح سواد چه هنرمند باشد و یا نباشد می‌تواند در جلسات این انجمن‌ها شرکت کند و در هر استان کشور نیز تنها یک انجمن فیلارمونیک موسیقی وجود دارد.

مدیر انجمن دوستداران موسیقی تاکید کرد: با توجه به این اصل بین‌المللی که پیش از پرداختن به آثار فاخر موسیقی لازم است گوش شنوندگان تربیت شود در این جلسات داده‌ها و اطلاعاتی در راستای ارتقای سطح شنیداری شنوندگان به سطح ایده‌آل جهانی ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: گر چه در استان‌های دیگر کشور نیز انجمن‌هایی با نام فیلارمونیک وجود دارد اما می‌توان گفت انجمن فیلارمونیک اصفهان تنها انجمن فعال در کشور بود که علاوه بر اینکه هم‌گام با انجمن‌های فیلارمونیک جهان گام برمی‌داشت قصد تشکیل ارکستر فیلارمونیک را نیز داشت.

به گزارش فارس، جلسات انجمن فیلارمونیک اصفهان پس از برگزاری 12 جلسه به دلایلی از جمله کمبودهای مالی تعطیل شد اما ایزدخواستی مدیر هنرسرای خورشید با توجه به درخواست‌های مکرر دوست‌داران موسیقی کلاسیک این وعده را داده است که این جلسات بار دیگر از مهرماه آغاز به کار کند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول