اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان:

اصول ساختمان‌سازی در روستاها کمتر رعایت می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان گفت: در روستاها نیز اصول ساختمان‌سازی باید رعایت شود، اما به دلیل کم بودن نیروهای فنی و مهندسان این الزامات کمتر رعایت می‌شود.

اصول ساختمان‌سازی در روستاها کمتر رعایت می‌شود

مصطفی بهبهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با مقاومت ساختمان‌ها اظهار کرد: ساختمان‌های ساخته شده در گذشته ضوابط و استانداردهای لازم در برابر زلزله را رعایت نمی‌کردند و در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های بافت فرسوده و دیگر بافت‌ها در برابر زلزله مقاوم نیستند.

وی ادامه داد: در دهه 80 به دلیل اجرایی‌شدن قانون نظام مهندسی، سعی شد ضوابط لازم برای مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله هم در طراحی سازه‌ها، هم در اجرا و نظارت رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان گفت : این حرکت از سال 1383 به بعد به صورت رسمی شروع و با گذشت زمان شرایط بهتر شده است، در حال حاضر پوشش این قانون در کلان‌شهرها بهتر عمل می‌شود و به تدریج در شهرهای کوچک و روستاها عملیاتی می‌شود.

وی در مورد رعایت اصول در روستاها تصریح کرد: رعایت اصول در روستاها کیفیت شهرها را ندارد و باید به تدریج توسعه پیدا کرده و رعایت مقررات ساختمان‌ها در آینده بیشتر شود.

بهبهانی افزود: در روستاها نیز اصول ساختمان‌سازی باید رعایت شود، اما به دلیل کم بودن نیروهای فنی و مهندسان این الزامات کمتر رعایت می‌شود.

وی در مورد رعایت مقررات ساختمان‌سازی در شهرهای کوچک تاکید کرد: در شهرهای کوچک نمایندگی وجود دارد و این نمایندگی تا محدوده‌ای از اطراف شهر را پوشش می‌دهد اما زمان لازم است تا روندی که شروع شده به صورت کامل انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت ساخت‌و‌ساز در روستاها اضافه کرد: در روستاها سازمان نظام فنی روستایی تشکیل شده که زیر نظر بنیاد مسکن فعالیت می‌کند و سازمان نظام مهندسی در روستاها فعال نیست.

وی در مورد مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در روستاها گفت: بنیاد مسکن در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در روستاها فعالیت می‌کند.

بهبهانی ادامه داد: عوامل مختلفی علاوه ‌بر بزرگی (ریشتر) در تخریب ساختمان‌ها دخالت دارد، مانند، فاصله ساختمان‌ها از مرکز زلزله، دوری و نزدیکی ساختمان‌ها با گسل از عوامل تأثیرگذار در تخریب زلزله است.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول