اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

تدوین شاخص‌های سنجش سلامت محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: شاخص‌های سنجش سلامت محصولات کشاورزی در جهاد کشاورزی استان در حال تدوین است.

تدوین شاخص‌های سنجش سلامت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: در حال حاضر سنجش شاخص‌های سلامت محصولات کشاورزی در جهاد کشاورزی فارس در حال تدوین است و 16 گواهی محصول سبز و سالم از مرکز تحقیقات ایران دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تهیه نقشه رقومی با مقیاس یک‌پنج ‌هزارم برای یک‌ میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس خبر داد و افزود: در این نقشه هر منطقه در قالب یک مزرعه تعریف می‌شود که در این راستا 187 فیلد اطلاعاتی بر روی هر مزرعه بارگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در هر یک از فیلدهای اطلاعاتی، وضعیت توپوگرافی، اقلیم، خاک و منابع آبی منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: به منظور پایش مونیتورینگ‌ها و اطلاعات کشاورزی، 50 ایستگاه نصب شده است که پایش این اطلاعات را به ما پیش‌آگاهی می‌دهد.

وی گفت: در آینده‌ای نزدیک این ایستگاه‌ها در 116 دشت گسترش می‌یابد.

خرد در ادامه یکی از عمده‌ترین معضلات بخش کشاورزی را سموم پرخطر و پرهزینه دانست و اضافه کرد: عمده هزینه تولید در بخش کشاورزی مربوط به مبارزه با آفات و امراض است و سمومی که برای آفات به کار می‌رود هزینه‌های بالایی برای کشاورزی به همراه دارد.

وی تصریح کرد: کشاورزان ما از آزادی سمومی که بی‌اثر است و مشکلات غیرقابل جبران به همراه دارد، رنج می‌برند.

خرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جهاد کشاورزی بستری برای حضور محققان و اساتید فراهم شده است، اضافه کرد: در هر بخش سازمان جهاد کشاورزی استان یک محقق معین حضور دارد.

وی ادامه داد: حضور محققان و اساتید دانشگاه در بخش اجرایی کشاورزی دستاوردهای کارآمدی به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از مزایای حضور محققان در بخش‌های اجرایی کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: فاصله بین یافته‌های علمی و کار کشاورزان باعث می‌شود ارتباط ما با جامعه هدف، ارگانیک نباشد.

وی یکی از ضعف‌های موجود در عرصه کشاورزی را انتقال ضعیف دانش و پژوهش‌ها در این حوزه دانست و افزود: بخش اجرایی باید با استفاده از علوم و دانش روز و بومی‌کردن آن، این علوم را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

این مسئول در پایان اضافه کرد: در حال حاضر رویکرد مردم نسبت به محصولات سالم ملموس شده و نسبت به گذشته تغییر کرده است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول