اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت

بهره‌برداری از سد تاخیری ـ تغذیه‌ای گلوگاه کورین زاهدان

خبرگزاری فارس: در ششمین روز از هفته دولت، سد تاخیری ـ تغذیه‌ای گلوگاه زاهدان با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از سد تاخیری ـ تغذیه‌ای گلوگاه کورین زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در ششمین روز از هفته دولت و با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، سد

تاخیری ـ تغذیه‌ای گلوگاه زاهدان با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال و با حجم آبگیری 75 میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاح سد گلوگاه زاهدان، این سد را از طولانی‌ترین و پر حجم‌ترین سدهای تغذیه ای کشور معرفی کرد و هدف از احداث آن را کنترل سیلاب و مهار آب‌های سطحی به مقدار متوسط سالیانه 25 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

حاتم نارویی با اشاره به اینکه قبل از احداث این سد، آب‌های سطحی و سیلاب‌ها وارد کویر می‌شده است افزود: با استفاده از این سد، آب مورد نیاز برای 3 هزار و 500 هکتار اراضی دشت شورو تأمین می‌شود.

وی همچنین با بیان اقلیم خشک و خشکسالی‌های استان، ضرورت توجه به احداث سد، بند سارها و مهار روان آب‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری را مورد تأکید قرار داد.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد: با آبگیری این سد و تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی منطقه کورین و شورو، کشاورزی این مناطق توسعه یافته و زمینه اشتغال برای جوانان فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم در این مراسم گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، 21 سد در استان احداث شده که تعداد هفت عدد از سدها مخزنی و 14 عدد دیگر آن تغذیه‌ای مصنوعی است.

حمید قزوینی، متوسط بارندگی دراز مدت حوزه آبریز کورین را 131.5 میلی متر ذکر کرد.

وی افزود: متوسط آبدهی این سد در محل 2/32 میلیون متر مکعب است که مقدار توان حمل رسوب رودخانه کورین در محل سد گلوگاه برابر با 81 میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است.

حمیدرضا پشنگ‌ریگی نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم از زحمات مسئولان قدردانی کرد و تغییر الگوی کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را برای توسعه کشاورزی خواستار شد.

انتهای پیام/غ20//ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول