اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه:

اصول روابط بین‌الملل اسلامی را باید تدوین کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه گفت: هنوز در دانشگاه‌های ما اصول روابط بین‌المللی غربی تدریس می‌شود اما باید تلاش کنیم تا اصول روابط بین‌المللی اسلامی را تدوین کنیم.

اصول روابط بین‌الملل اسلامی را باید تدوین کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام سید جمال‌الدین میرمحمدی در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد اظهار کرد: افراد مهمی از گذشته تاکنون سکان‌دار این مرکز عظیم بوده‌اند و آثار گران‌بها و پربرکتی را به وجود آورده‌اند.

وی افزود: علوم الهی مهم‌ترین علوم هستند و رسالت ما در ترویج و توسعه این دانش‌ها بسیار سنگین و ویژه است.

رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه ادامه داد: تبیین و تعریف جدید از علوم انسانی نیز اهمیت فراوانی دارد ضمن اینکه آنچه مورد نیاز کشور و جهان اسلام محسوب می‌شود علوم انسانی مبتنی بر علوم الهی است.

وی با بیان اینکه علوم تجربی مانند اعداد حساب و بدون علامت هستند گفت: علوم انسانی مانند علم جبر است که دارای علامت مثبت یا منفی بوده و در این میان اگر علوم انسانی مبتنی بر انسان واقعی باشد علامت مثبت داشته و اگر مبتنی بر تعریف غرب از آدمی باشد علامت منفی خواهد داشت.

میرمحمدی افزود: باید در پژوهش‌های مختلف به صورت جهت‌دار حرکت کنیم زیرا سئوالات بسیاری امروزه از حوزه‌های علمیه و اساتید حوزوی می‌شود که همه آنها نیازمند پاسخ مناسب هستند و این جهت‌دار کردن به معنای قرار دادن علامت مثبت بر روی علوم انسانی است.

رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه خاطر نشان کرد: نیازسنجی جامعه مخاطب به ویژه سپاه یکی از مسائل اساسی محسوب می‌شود و پژوهش‌ها نیز باید مسئله‌محور باشند.

وی با انتقاد از موضوع‌محور بودن برخی پژوهش‌ها گفت: در اسلام و قرآن آیات و روایات فراوانی در خصوص مسائل گوناگون علمی وجود دارد، اما توجه کافی به آنها صورت نگرفته است.

میرمحمدی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی حاکم بر سپاه باید مبتنی بر مسائل معرفتی باشد عنوان داشت: هنوز در دانشگاه‌های ما اصول روابط بین‌المللی غربی تدریس می‌شود اما باید تلاش کنیم تا اصول روابط بین‌المللی اسلامی را تدوین کنیم و این امر جزو وظایف و رسالت‌های ما محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه با تاکید بر همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه با پژوهشگران این مرکز خاطر نشان کرد: رهنمودهای نمایندگی ولی فقیه همواره روشن‌گر راه پژوهشگران این مرکز بوده و توان بالایی با همت اعضا و کارکنان در پژوهشگاه تحقیقات اسلامی سپاه وجود دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با یک حرکت اندیشمندانه در ساختار پژوهشکده، هسته‌ای دانا شکل گرفته و از شبکه بزرگ توانای حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بهره بگیرد.

میرمحمدی گفت: باید به گونه‌ای تلاش کنیم که در محضر امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و شهدای بزرگوار شرمنده نباشیم.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول