میترا واسعی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: فردی که قصد دارد وارد اجتماع شود، باید شناختی نسبی از دنیای واقعی و روابط و ضوابط آن به دست آورد، اما این شناخت بدون کمک کارتونهای واقعی و با آدرس غلط کارتونهای امروزی به تأخیر میافتد.
وی افزود: هر اقدامی که برای رفع آلودگی محیط هنری انجام دهیم، گامی هر چند کوچک و راهی هر چه قدر باریک باشد، باز هم دارای اهمیتی است که باید برای آن ارزشی قائل باشیم تا توسعه بیابد و ثمر دهد و اگر اعتراضی هست باید منطقی و اصولی به دور از حب و بغض باشد.
این انیماتور گفت: صاحب هنران و برنامهسازان باید این کارتونها و انیمیشنهای رویایی که مانند شکلاتهای خوش آب و رنگ چیزی جز توهم مزه شیرین در دهان کودکان باقی نمیگذارد را با چیزی به همین زیبایی و با شیرینی واقعی جایگزین کنند.
وی بیان کرد: نسل جوان انیمیشن بیتجربه است تا جایی که سبب شده است، مضمون انیمیشن به شدت در انیمیشنهای ما کمرنگ شود.
واسعی با اشاره به اینکه هنرمندان باید با خرده فرهنگهای کشورمان آشنا باشند، گفت: انیمیشن تفاوتهای زیادی با دیگر بخش و نهادهای صنفی خانه سینما دارد و مشکلات آن با دیگر صنوف متفاوت است.
وی تصریح کرد: در بعضی از صنوف مثل مستندسازان حتی بحثهایی مانند امنیت جانی مطرح است، اما در انیمیشن نگرانیهای دیگری مطرح است و این نوع گردهماییها به این دلیل است که به عنوان نهاد صنفی پیگیر اینگونه موضوعات باشیم.
این کارگردان و انیماتور با بیان اینکه در این راه از چیزی که نمیشود، گذشت تکرار و کپیبرداری است، افزود: هر تکراری را نباید کپیبرداری نامید گاهی شباهت دو اثر به طور طبیعی است و به صورت تصادفی صورت میگیرد و با واژه شباهتهای ناگزیر از آنها یاد میشود.
وی اذعان داشت: این نوع اتفاقات هنری به صورت پراکنده وجود دارد که کار یک هنرمند در این سوی دنیا و عمل یک هنرمند دیگر در آن سوی دنیا و در یک زمان یا فاصله کوتاه با هم شباهت مییابند، بدون اینکه از کار یکدیگر اطلاعی داشته باشند، به همین دلیل هر شباهتی را نباید کپیبرداری نامید.
انتهای پیام/صا20/ض1002