اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حافظ‌پژوه خورموجی:

قضا و قدر ستون فقرات دیوان حافظ است

خبرگزاری فارس: شاعر و حافظ‌پژوه سرشناس خورموجی گفت: چند واژه ستون فقرات دیوان حافظ را تشکیل می‌دهند که جام جهان بین و قضا و قدر از جمله این واژگان هستند.

قضا و قدر ستون فقرات دیوان حافظ است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی اصغر منصوری‌نسب صبح امروز در نشست انجمن ادبی فایز که در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار می‌شود با بررسی قضا و قدر و جام جهان‌بین در دیوان حافظ گفت: حافظ از جمله شعرای سلسله ذهبیه است که معتقد بودند در وصل به حقیقت آنچه مهم است تهذیب است نه تعلیم، چون تعلیم مقدماتی فراهم می‌کند ولی فتحی نمی‌گشاید.

منصوری‌نسب تصریح کرد: در سلسله ذهبیه ستایش حضرت حق بر چهار روش حمد ذاتی، حمد احکامی، حال و مرتبه استوار است و برای این حمدها مراقبت‌هایی لازم است.

محقق خورموجی ادامه داد: منظور از جام جهان‌بین به عقیده عرفا دل پاک و به تعبیر جامی قرارگاه دائمی آن وجود انسان است و معنای دیگر آن رشحات نور الهی و جایی است که نورهای خداوند به درخشندگی و بدون مانع می‌تابد.

منصوری‌نسب خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در جام جهان‌بین وجود دارد مکشوف عالم انسانیت بوده که بیشتر متعلق به عالم انسان است.

وی با اشاره به موضوع قضا و قدر نیز گفت: مسئله قضا و قدر متعلق به عالم ماده نیست و به ماوراء ماده تعلق دارد.

منصوری‌نسب یادآور شد: حافظ راز هستی را بیان می‌کند و برای او معمایی حل‌نشدنی است.

نشست ادبی خورموج از جمله فعال‌ترین نشست‌های ادبی در حوزه شعر در استان بوشهر است که هنرمندان و شعرای نامی استان در این نشست شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول