به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رمضان نیری ظهر امروز در گردهمایی معاونان پرورشی و تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش خراسانرضوی در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید کاظمیان، اظهار کرد: در نظام آموزشی تحول بنیادین باید در سطر بیاید و جوهره اصلی کار آموزشی شود و با نگاه سلبی و آسیب شناسی است که میتوان به مسائل آموزشی و بحث مدرسه غیرمجازی و نامرئی که کارکردها و ویژگیهای خاصی دارد پرداخت و سبب ارتقا مدرسه رسمی شد.
معاون آموزش متوسطه خراسانرضوی افزود: مدارس رسمی دارای مکان، زمان، کتاب و دبیر مشخص است و در حال حاضر بیش از 10 هزار واحد آموزشی رسمی در خراسانرضوی وجود دارد اما عملکرد مدرسه نامرئی قویتر است.
نیری با اشاره به ویژگیهای مدرسه نامرئی گفت: مدرسه نامرئی مکان، زمان و ساعت مشخص ندارد اما سرعت بالایی در انتقال اطلاعات دارد که در این مدرسه علاوه بر انتقال اطلاعات احساس و عواطف و هیجانات دانشآموزان نیز رد و بدل میشود.
وی تاکید کرد: در واقع مدرسه نامرئی حوزه شناخت را درگیر میکند و مهمترین زمان مدرسه نامرئی مقطع راهنمایی است.
نیری یادآور شد: کتب درسی محتوای بسیار زیادی دارند و یادگیری اطلاعات نیاز به تمرین و تکرار دارد در صورتی که در مدرسه نامرئی انگیزش درونی و جذابیت و اشتیاقی در دانشآموزان وجود دارد که سبب میشود انتقال اطلاعات سریعتر از مطالب درسی باشد.
معاون آموزش متوسطه خراسانرضوی در ارتباط با منشا و منبع مدرسه نامرئی اظهار کرد: گروههای سنی همگن و همسال، منابع خصوصی و نسبتا خصوصی مانند اینترنت و ماهواره، منابع عمومی مانند رسانههای رسمی کشور، رفتار و گفتار معلمها، مشاهدات اتفاقی و تخیلی و پویایی ذهنی نوجوانان از منابع مدرسه نامرئی است.
وی جذابیت را یکی از عوامل نیرو دهنده و اطلاعات دهنده مدرسه نامرئی دانست و خاطرنشان کرد: گردش عملکرد مدرسه نامرئی جذابیت دارد به گونهای که نیازهای کوچک بچهها در جمع گروههای همسال برطرف میشود، حتی اگر به صورت آسیبپذیر و کاذب باشد.
وی در ارتباط با نحوه مداخله در مدرسه نامرئی گفت: مداخله باید به صورت غیرمستقیم باشد و میتوان با ایجاد ارتباطات فرا مدرسهای با دانشآموزان، شناخت قوائد مدرسه نامرئی و استفاده از آن در مدرسه رسمی و کیفیت بخشی به فعالیتهای مدرسه رسمی در مدرسه نامرئی مداخله کرد.
معاون آموزش متوسطه خراسانرضوی تاکید کرد: با همکاری با یکدیگر و گذاشتن نشستهایی از جنس آموزشی و پرورشی و آسیب شناسی و با یک نگاه سیستمی با محوریت یادگیری و تربیت واقعی سبب رشد در نظام آموزشی شویم.
انتهای پیام/ح20/ط4001