اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا : در امور ایران دخالت نکرده ایم و نمی کنیم

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : ما از همان آغاز ماجرا آشکارا خاطر نشان کرده ایم که نمی خواهیم در حوادث ایران درگیر شویم .وی از دیگر کشورها نیز خواست از آمریکا الگو گرفته و در امور ایران دخالت نکنند .

آمریکا : در امور ایران دخالت نکرده ایم و نمی کنیم

رخدادهای 30فرورد ین 1358

رهبر انقلاب امروز در جمع عشایر با اشاره به جنایت ها و خیانت های گروهک ها آنان را عوامل آمریکا دانسته و فرمودند اگر در این میدان با اغراض شخصی حرکت کنیم گناهکاریم .

امام خمینی همچنین از عشایر خواستند اجازه حضور گروهک ها را در تجمعاتشان ندهند .

رهبر انقلاب همچنین در جمع اقشار مختلف مردم با اشاره به حوادث اخیر که بعد از دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی پیش آمد آن را بهانه بسیار مبتذل خواندند و فرمودند خود آیت الله طالقانی با اینگونه حرکت ها مخالف بود .

امروز همچنین روزنامه ها از ملاقات یک و نیم ساعته آیت الله طالقانی با امام خمینی خبر دادند . از مضمون مذاکرات رهبر انقلاب با آیت الله طالقانی خبری منتشر نشده است .

وزیر اطلاعات عراق نیز امروز با اعلام این که پیروزی انقلاب ایران را به رهبران این کشور تبریک گفته ایم ادامه داد : در امور ایران دخالت نخواهیم کرد و به قرارداد 1975الجزایر وفاداریم .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی مداخله این کشور در امور ایران را تکذیب کرده و گفت : در امور ایران مداخله نکرده ایم ، نمی کنیم و نخواهیم کرد . وی از دیگر کشورها نیز خواست از آمریکا در این موضوع الگو بگیرند .

اگر با اغراض شخصی راه برویم گناهکاریم

امروز امام خمینی گروهی از عشایر را به حضور پذیرفته و با اشاره به خیانت های گروهک ها فرمودند : « در این موقع که حساسترین موقع هایی است که بر کشور ما می‎گذرد، تقصیرکاریم. اگر چنانچه ما اغراض شخصیه را نظر بکنیم و به واسطۀ اغراض شخصیه در این میدان راه برویم، تقصیرکاریم. اگر ما گوش بدهیم به این شیاطین که در بین اقشار ملت افتاده‎اند و می‎خواهند تفرقه بیندازند، تبهکاریم. تمام ثروتهای ما را ارباب های اینها بردند و حالا که ما دست آنها را قطع کردیم، اینها به وحشت افتاده‎اند و می‎خواهند باز همان مسائل را پیش بیاورند. بیدار باشید! هوشیار باشید که اینها در بین صفوف شما! با اسمهای مختلف رخنه نکنند.»(1)

در پی تظاهرات انبوهی که طی چند روز گذشته به نفع حضرت آیت الله طالقانی برپا شده بود بعد از ظهر دیروز نیز به دعوت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و به پشتیبانی از امام خمینی و آیت الله طالقانی صدها هزار نفر از مردم تهران به خیابان ها ریخته و از پیچ شمران تا دانشگاه تهران تظاهرات کردند. این راهپیمایی با کسب اجازه از رهبر انقلاب و تماس با دفتر امام خمینی در قم صورت می گیرد
بهانه بسیار مبتذل

رهبر انقلاب همچنین امروز در جمع اقشار مختلف مردم با اشاره به حوادث چند روز گذشته که با دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی آغاز شد فرمودند :« در این چند روز دیدید که با بهانۀ بسیار مبتذل ـ که خود آن آقا [آیت الله طالقانی ] با آن مخالف بود ـ در خیابانها ریختند و مدارس را تعطیل کردند و مردم را اغفال کردند برای اینکه آشوب بپا بشود. آنها متوجه باشند که قدرت این را ندارند که تفرقه مابین ما و آقایان دیگر بیندازند. و آقایان با هوشیاری جلو این تفرقه‎ها را می‎گیرند. شما ملت مأمورید که با هوشیاری جلو این تفرقه‎ها را بگیرید. جوانان عزیز ما در دانشگاه و در سایر مدارس موظفند که از این توطئه‎ها جلوگیری کنند.»(2)

ملاقات یک ونیم ساعته آیت الله طالقانی با امام خمینی

آیت الله طالقانی که مقارن ساعت 8و 30دقیقه دیشب وارد قم شده بودند بلافاصله به خدمت رهبر انقلاب رسیدند .ایشان تا ساعت 10شب در حضور امام بودند و با ایشان مذاکره می کردند و در این ساعت اقامتگاه را ترک گفتند .

از مضمون مذاکرات هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست ، خبرهای رسیده حاکی است هنوزدرب دفتر آیت الله طالقانی در تهران بسته است . (3)

گفتنی است در پی تظاهرات انبوهی که طی چند روز گذشته به نفع حضرت آیت الله طالقانی برپا شده بود بعد از ظهر دیروز نیز به دعوت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و به پشتیبانی از امام خمینی و آیت الله طالقانی صدها هزار نفر از مردم تهران به خیابان ها ریخته و از پیچ شمران تا دانشگاه تهران تظاهرات کردند.

در ابتدای این تجمع اعلام شد که این راهپیمایی با کسب اجازه از رهبر انقلاب و تماس با دفتر امام خمینی در قم صورت می گیرد و امام به دلیل روز ارتش و تحکیم وحدت مسلمانان با این راهپیمایی موافقت کردند . خبرگزاری پارس جمعیت راهپیمایی کننده را حدود 500هزار نفر تخمین زد . (4)

وزیر بازرگانی  :سیاست مقررات واردات و صادرات سال جاری در جهت دوباره به کار انداختن چرخهای اقتصادی کشور تنظیم شده و با تاکید بر حمایت از مستضعفین و ایجاد اشتغال، حمایت معقول از تولید کنندگان داخلی ، تشویق سرمایه گذاری در صنایع مورد نیاز کشور ، جلوگیری از ورود کالاهای لوکس و غیرضروری خارجی از جمله اتومبیل خارجی و پائین آوردن قیمت ها مورد توجه است .
وزیر اطلاعات عراق : در امور ایران دخالت نمی کنیم

سعد قاسم حمودی وزیر اطلاعات عراق با تائید سیاست خارجی ایران گفت : ما پیروزی انقلاب ایران را به نظام جدید این کشور تبریک گفته ایم .ما در مسائل داخلی ایران دخالت نخواهیم کرد .

قاسم حمودی با اشاره با قرارداد 1975که بین ایران و عراق امضا شد گفت : دولت شاه به این قرارداد پایبند نبود ولی ما به این قرارداد پایبند خواهیم بود . (5)

مفتی زاده: چپی ها در انتخابات تقلب کردند / شورای شهر سنندج قانونی نیست

ساعت 6بعد از ظهر دیروز سرانجام رسما اسامی شورای 11نفری شهر سنندج از سوی هیئت 5نفری این شهر اعلام شد . (6)

احمد مفتی زاده با این ادعا که در انتخابات شورای شهر تقلب شده است گفت :  انتخابات سنندج،  مفهوم صحیح برگزارنشده است چرا که هزاران نفر با راهپیمایی، تحصن و اعتصاب و تعطیل بازار،  اعتراض خود را نسبت به تقلب و اعمال زور در انتخابات ابراز داشتند.(7)

سیاست های بازرگانی بر اساس حمایت از تولید داخلی تنظیم شد

وزیر بازرگانی امروز صبح مقررات جدید صادرات و واردات سال 1358را اعلام کرد .

وزیر بازرگانی در این مصاحبه در تشریح هدفهای مقررات جدید صادرات و واردات اظهار داشت:سیاست مقررات واردات و صادرات سال جاری در جهت دوباره به کار انداختن چرخهای اقتصادی کشور تنظیم شده و با تاکید بر حمایت از مستضعفین و ایجاد اشتغال که مورد علاقه خاص دولت است به مورد اجرا در می آید .

وی گفت : بطور کلی در تنظیم سیاست بازرگانی حمایت معقول از تولید کنندگان داخلی ، تشویق سرمایه گذاری در صنایع مورد نیاز کشور ، جلوگیری از ورود کالاهای لوکس و غیرضروری خارجی از جمله اتومبیل خارجی و پائین آوردن قیمت ها مورد توجه است . (8)

آمریکا : در امور ایران دخالت نکرده ایم و نمی کنیم

آمریکا هرگونه مداخله در امور ایران را قویا رد کرد . سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : ما از همان آغاز ماجرا آشکارا خاطر نشان کرده ایم که نمی خواهیم در حوادث ایران درگیر شویم .

وی ادامه داد : اکنون هم تائید می کنیم که هیچگونه مداخله ای در امور ایران نداریم و در آینده نیز از هر گونه مداخله ای خودداری خواهیم کرد .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیگر کشورها نیز خواست از آمریکا الگو گرفته و در امور ایران دخالت نکنند . (9)

ادعای آمریکا مبنی بر عدم دخالت در امور ایران و تشویق کشورهای دیگر جهت الگوگیری از آمریکا در حالی مطرح می شود که چند ماه بعد در آبانماه سال 58و با تسخیر لانه جاسوسی مردم ایران به عمق دخالت های آمریکا در کشورمان پی بردند .
جنوب لبنان اعلام استقلال کرد

سرگرد سعد حداد فرمانده واحد های شبه نظامی مسیحیان در بخش های مسیحی نشین جنوب لبنان رسما تاسیس کشور لبنان آزاد را اعلام کرد .

سرگرد حداد که در شهر اسرائیلی متولا در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت ادامه داد : بقیه خاک لبنان در اشغال بیگانه است اما بیروت همچنان پایتخت لبنان خواهد بود . وی از همه لبنانی های آزاد اعم از مسلمان و مسیحی خواست به نیروهای او بپیوندند .

گفتنی است تجهیزات شبه نظامیان سرگرد حداد از سوی اسرائیل تامین می شود و از مارس گذشته اسرائیل پرداخت مواجب نیروهای مسیحی را در جنوب لبنان بر عهده گرفته است . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 7 ، صفحه 59

2- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 62

3- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 8 ، صدام 18ماه بعد از سخنان وزیر اطلاعات عراق با پاره کردن قرارداد الجزایر جنگی را با ایران شروع کرد که 8سال ادامه یافت .

6- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 8

7- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 8، این ادعا در حالی مطرح می شود که چند ماه بعد در آبانماه سال 58و با تسخیر لانه جاسوسی مردم ایران به عمق دخالت های آمریکا در کشورمان پی بردند .

10- اطلاعات ، 30فروردین 1358، صفحه 8 ، سرگرد سعد حداد، نظامی مزدور ارتش لبنان، در سال 1937م در جنوب لبنان به دنیا آمد. او پس از پایان تحصیلات خود، در سال 1958م وارد ارتش لبنان شد و پس از طی دوره آموزش توپخانه در فرانسه، راهی امریکا شد. سعد حداد در امریکا نیز یک دوره مقابله با عملیات نظامی انقلابیون را در مدارس نظامی این کشور گذراند و در سال 1975م به لبنان بازگشت. چندی بعد، به عنوان یک عنصر ناراضی، از ارتش لبنان جدا شد و با حمایت اسرائیل، رهبری یک گروه از نظامیان ناراضی لبنان را در جنوب این کشور به منظور مقابله با نیروهای انقلابی و مسلمان فلسطینی و لبنانی بر عهده گرفت. بدین ترتیب آموخته‏های نظامی سعد حداد در فرانسه و امریکا، صرف مبارزه با گروه‏های مسلمان و به وجود آوردن نوار امنیتی در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی گردید. به همین دلیل بود که در سال 1977م از وایْزْمَن، وزیر جنگ وقت اسرائیل، مدال لیاقت دریافت کرد. سعد حداد در 18 آوریل 1979م، رسماً ارتش لبنان آزاد را اعلام کرد و از آن پس حقوق و اسلحه مورد نیاز خود را از طریق رژیم صهیونیستی تامین نمود. در این زمان او عملاً مدافع مرزهای شمالی اسرائیل و راهنمای مأموران مخفی رژیم صهیونیستی برای تجسّس در لبنان شده بود. سعد حداد و گروه تحت فرمانش به تدریج در سایه حضور نظامی صهیونیست‏ها در اراضی جنوب لبنان، قدرت گرفتند، به طوری که مقر فرماندهی خود را به صورت علنی در شهر صیدا قرار دادند. او به هنگام حمله سنگین رژیم صهیونیستی به نواحی مرکزی لبنان در 6 ژوئن سال 1982م، به عنوان راهنما و هادی اصلی صهیونیست‏ها عمل کرد. او چنان به مقامات صهیونیستی نزدیک بود که وقتی در سال 1983م به دلیل ابتلا به سرطان خون در بیمارستان حیفا بستری شد، موشه آرِنْزْ وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و هم‏چنین رئیس وقت ستاد ارتش اسرائیل در بیمارستان از وی عیادت کردند. سعدحداد از این بیماری جان سالم به در نبرد و سرانجام در 14 ژانویه 1984م در 47 سالگی درگذشت. (رک مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 24دی 1384)

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول