اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی استان قم خواستار شد

تقویت خدمات مشاوره‌ای در راستای تحکیم بنیان خانواده

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: یکی از راه‌های تحکیم بنیان خانواده، تقویت خدمات مشاوره‌ای و آسیب‌شناسی دقیق مسائل حوزه زنان و خانواده است.

تقویت خدمات مشاوره‌ای در راستای تحکیم بنیان خانواده

ابراهیم حاجی‌مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل زنان و خانواده در حوزه مدیریت استانی اظهار داشت: امروز مسئله ازدواج به عنوان یکی از مسائل مهم جامعه ما باید در صدر توجه برنامه‌ریزی‌های استانی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ایجاد تغییر در رفتارها و فرهنگ اجتماعی از ایجاد تغییر و تحول در تکنولوژی بسیار سخت‌تر است و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر با آن برخورد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطر نشان کرد: با انجام یک پژوهش جامع در زمینه رفتارهای اجتماعی جامعه خود می‌توانیم به این نکته دست پیدا کنیم که تغییر در حوزه رفتارهای اجتماعی بسیار سریع در جامعه ما اتفاق می‌افتد و باید این تحولات سریع را مدیریت کرد.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای کنترل این تغییرات اظهار داشت: باید ابتدا آسیب‌شناسی جامعی در زمینه مشکلات مربوط به خانواده صورت بگیرد تا در جریان این‌ آسیب‌شناسی‌ها نیازهای واقعی فرهنگی و اجتماعی در زمینه تحکیم بنیان خانواده احصا شود.

حاجی‌مظفری با اشاره به تحولات اجتماعی سال‌های اخیر عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در زمینه خانواده اثرگذار بوده تحول در ترکیب دانشگاه‌ها و تمایل دختران به تحصیلات دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 60 درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند گفت: این موضوع اگر به درستی مدیریت نشده و با فرهنگ‌سازی همراه نشود، آسیب‌هایی را در زمینه خانواده ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: موضوع دیگر ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی است که باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مخصوص به خود همراه باشد تا به تهدیدی برای بنیان خانواده تبدیل نشود.

وی با اشاره به اینکه کارمندی نوعی از خودکفایی محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: این موضوع موجب شده سن ازدواج در استان قم بالا برود که نباید از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد.

حاجی‌مظفری بیان داشت: افزایش سن ازدواج در جامعه موجب شده تا جامعه نسبت به بسیاری از مسائل آسیب‌پذیری بیشتری داشته و جوانان بیشتر در معرض خطر باشند.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی استان قم برای کنترل این چالش‌ها افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و جوانان و تقویت فعالیت‌های مشاوره‌ای از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به آمار طلاق در استان به عنوان شاخصی برای تعیین چالش‌های مرتبط با موضوع خانواده خاطر نشان کرد: در سال 89 در استان قم  26 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر شد که این موضوع برای همه مسئولان در استان قم زنگ خطر محسوب می‌شد.

وی گفت: با ایجاد هوشیاری و انجام یک سری اقدامات آمار ازدواج سال 90 در قم نسبت به سال 89، 9 درصد افزایش و آمار طلاق 3 درصد کاهش یافت.

حاجی‌مظفری ابراز داشت: در سال 89 از مجموع ازدواج‌های صورت گرفته 21 درصد منجر به طلاق می‌شدند که این آمار در سال 90 به 18 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: علت کاهش آمار طلاق در قم برگزاری برنامه‌های آموزشی و رسیدگی سازمان بهزیستی به وضعیت زوج‌هایی بود که متقاضی طلاق بودند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: مشاوره‌های سازمان بهزیستی به زوج‌های متقاضی طلاق سبب شد که یک سوم آنها از پیگیری تقاضای خود منصرف شوند و همینطور کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی در این رابطه بسیار به کمک دستگاه‌های متولی آمد.

وی با اشاره به اینکه آمار طلاق در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد کاهش داشته اضافه کرد: در این زمینه برنامه‌های فرهنگی و مشاوره‌ای بسیار موفق ظاهر شده است.

حاجی‌مظفری با اشاره به تاثیرگذاری ارجاعات دادگاه خانواده به مراکز مشاوره عنوان داشت: آمارها نشان می‌دهد این ارجاعات موجب شده تا 38 درصد از زوج‌ها از طلاق منصرف شوند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول