اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طراح بافت فرش عتبات عالیات در کاشان:

عتبات عالیات به فرش نفیس کاشان مزین می‌شود

خبرگزاری فارس: طراح بافت فرش عتبات عالیات در کاشان از آغاز بافت 6 هزار متر مربع نفیس‌ترین فرش توسط 500 بافنده در این شهرستان برای اهدا به عتبات عالیات خبر داد.

عتبات عالیات به فرش نفیس کاشان مزین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید محسن واجدی در مراسم آغاز به کار رسمی طرح بافت 6 هزار متر مربع فرش نفیس کاشان ویژه عتبات عالیات اظهار داشت: این میزان فرش در چهار کارگاه خانه فرش کاشان، فرهنگسرای مهر، حسینیه سجاد راوند و حسینیه شهر مشکات از توابع این شهرستان توسط 500 نفر بافنده مجرب انجام می‌شود. 

وی افزود: 6 هزار متر مربع فرش در قالب 250 تخته فرش در ابعاد کناره و قالیچه تا فرش 60 متر مربعی با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین نوع خامه بهاره کرمانشاه و خامه هاره سیرجان و با رنگ گیاهی بافته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ترنج و مهراب خانه فرش کاشان خاطرنشان کرد: برای بافت این میزان فرش حدود 36 تن رنگ گیاهی در 500 رنگ متفاوت استفاده می‌شود.

وی هزینه بافت این میزان فرش را بیش از 12 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: از این میزان هزینه که به طور کامل توسط خیری تأمین می‌شود، بیش از 9 میلیارد تومان آن هزینه اجرت بافت و مابقی برای تهیه رنگ و مواد اولیه هزینه شده است.

واجدی هزینه بافت هر متر مربع این فرش را 2 میلیون تومان دانست و یادآور شد: این 6 هزار متر مربع فرش نفیس برای مفروش کردن حرم‌های مطهر امام حسین(ع)، حضرت علی(ع)، ابوالفضل‌العباس(ع) و تلّ زینبیه بافته می‌شود.

به گفته وی استاد امیرحسین کریم‌پور طراح و نقشه‌کش این فرش، از 500 سال طراحی و تجربه نقشه‌های نفیس فرش کاشان در طراحی نقشه‌های این فرش استفاده کرده است. 

طراح بافت فرش عتبات عالیات در کاشان اضافه کرد: حاج احمد ستاری و حمید حلی کار رنگرزی مواد و همچنین محمودزاده و شریف بخش چله‌دوانی این کار بزرگ معنوی را بر عهده داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت کارگاه‌های بافندگی این فرش نفیس از ساعت شش تا 20 هر روز به صورت یک‌سره و تقسیم کار بین بافندگان فرش تصریح کرد: تمامی بافندگان فرش در این چهار کارگاه از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: برخی از بافندگان فرش به دلیل نذر، از دریافت دستمزد خودداری و دستمزد آنان در صندوقی جمع‌آوری و برای بافندگان نیازمند هزینه می‌شود.

مجری و طراح بافت فرش عتبات عالیات در کاشان در ادامه بافت 6 هزار متر مربع فرش نفیس کاشان برای عتبات عالیات را یک طرح ملی مذهبی خواند و بیان داشت: افتخار بافت این میزان فرش برای عتبات عالیات تا ابد برای کاشان ماندگار است.

وی همچنین نقش خبرنگاران را در به اوج رسانیدن فرش کاشان حائز اهمیت خواند و افزود: رسانه‌ها باید در زیر پرچم قمر بنی هاشم(ع) رسالت خود را با رنگ خدایی در راستای اعتلای فرش کاشان و احیای دوباره جایگاه حقیقی آن به انجام رسانند.

در حاشیه این مراسم از نقشه بافت فرش نفیس کاشان اثر استاد امیرحسین کریم‌پور رونمایی شد.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول