اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

جریان سلفی به دنبال استحاله بیداری اسلامی است

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه گفت: جریان سلفی‌گری به دنبال استحاله و انحراف بیداری اسلامی است.

جریان سلفی به دنبال استحاله بیداری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در دهمین نشست هم‌اندیشی انجمن‌های حوزه با تاکید بر اینکه انجمن‌ها و مدیریت حوزه نسبت به یکدیگر توقع‌هایی دارند که باید اجرا شود اظهار کرد: عمده رسالت انجمن‌ها از درون حوزه علمیه است و بسیاری از بحث‌ها را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون انجمن‌های حوزه از فعال‌ترین کمیسیون‌ها در مجموعه حوزه علمیه است، تصریح کرد: کمیسیون انجمن‌ها تاکنون 45 جلسه به صورت رسمی برگزار کرده است و عمده وظیفه این مجموعه تدوین و تصویب مقررات و دستورالعمل‌ها است. 

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با تاکید بر اینکه به دلیل عدم تقاضا تاکنون قطب‌های علمی تشکیل نشده است خاطر نشان کرد: حوزه علمیه از گذشته تجربه طولانی در قطب‌های علمی داشته است اما تشکیل آن هنوز در آئین‌نامه‌ها پیاده نشده است.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه انجمن‌ها موجب تحول حوزه علمیه می‌شوند اضافه کرد: مراجع عظام تقلید در دیدارهای مختلف از فعالیت‌های انجمن‌های حوزه تقدیر کرده و در تولید علم و نوآوری در مجموعه تاکید ویژه کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه انجمن‌های حوزه برای تعمیق دانش و توسعه معرفت و تولید علم دینی ایجاد شده‌اند اظهار کرد: انجمن‌های حوزه باید در زمینه بومی‌سازی دانش و اسلامی‌سازی علم فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با تاکید بر اینکه انجمن‌های حوزه در موضوع برگزاری نشست‌های نظریه‌پردازی دچار خلأ جدی هستند تصریح کرد: حوزه باید بر اساس رسالت خود در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فعالیت‌های خود را افزایش دهد.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه در سال گذشته هفت هیئت از انجمن‌های حوزه به کشورهای خارجی اعزام شدند خاطر نشان کرد: البته توقع بیشتری از نخبگان و فرهیختگان حوزه برای اعزام به سفرهای بین‌المللی و تبلیغ مذهب تشیع است.

وی با تاکید بر اینکه جریان سلفی‌گری به دنبال استحاله و انحراف بیداری اسلامی است اضافه کرد: در کشورهایی که بیداری اسلامی رخ داد، نبض تحرکات به دست جریان سلفی است و تفکر اهل بیت(ع) در حال به حاشیه رفتن است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه با اشاره به اینکه از کشور مصر به عنوان مولود بیداری اسلامی انتظارهایی وجود دارد که البته متفاوت از ملاک‌ها ظاهر شده است خاطر نشان کرد: حوزه علمیه باید در رقابت با گفتمان‌های بین‌المللی فعالیت بهتری داشته باشد.

مهاجرنیا با تاکید بر اینکه حوزه علمیه مورد نظر امام خمینی(ره) باید در تحولات عرصه دنیا جدید نقش بهتری ایفا کند اظهار کرد: حوزه علمیه باید در تحولات جهان اسلام نقش داشته باشد و طرح‌های جدیدی را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه از 3 هزار نخبه حوزوی انتظار فعالیت بیشتری در زمینه مسائل اساسی وجود دارد تصریح کرد: حوزه هر چه سریع‌تر باید در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی فعال‌تر شود.        

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه با اشاره به اینکه نظرات خوبی در حوزه ارائه می‌شود اما برای تبدیل شدن به نظرات اساسی مدیریت صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: حوزه علمیه همچون وزارت علوم صرفا تبدیل به نظام آموزشی شده است.

وی با تاکید بر اینکه کمیته‌ای در راستای نقد کتاب‌های علیه مذهب تشیع و انقلاب اسلامی باید تشکیل شود اظهار کرد: حوزه نباید اجازه دهد افکار سلفی مبنای فکری کسانی شود که به اسلام روی می‌آورند.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه فعالیت‌های نیمه تمام انجمن‌ها باید به سرانجام برسد تصریح کرد: فعالیت‌های بنیادین و جدی باید در انجمن‌ها شکل بگیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول