اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی خراسان‌رضوی:

برخی محصولات فرهنگی روان‌شناختی موجود در بازار پشتوانه‌ علمی ندارند

خبرگزاری فارس: معاون پیش‌گیری بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه برخی محصولات فرهنگی روان‌شناختی موجود در بازار پشتوانه‌ علمی ندارند، از تلاش این نهاد برای تدوین شیوه‌نامه‌ نظارتی برای نظارت بر بازار محصولات فرهنگی آموزشی خبر داد.

برخی محصولات فرهنگی روان‌شناختی موجود در بازار پشتوانه‌ علمی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن حاجی‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به نیاز خانواده‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی به آموزش‌های تخصصی روان‌شناسی، به نظر می‌رسد که عده‌ای از افراد و مؤسسات خصوصی، مشغول تولید محصولات روان‌شناسی در قالب لوح فشرده و کتاب هستند و چون هیچ نهاد دولتی در این زمینه، به ‌عنوان متولی و ناظر وارد نشده، برخی افراد و شرکت‌ها محصولاتی را وارد بازار کرده‌‌اند که پشتوانه علمی نداشته و بعضاً ممکن است با الگوهای غیر بومی تدوین شده باشند.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی، تقاضا برای محصولات فرهنگی در زمینه روان‌شناسی، افزایش چشم‌گیری داشته که این امر، ضرورت نظارت بر بازار این محصولات را ایجاب می‌کند.

معاون پیش‌گیری بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: همان‌طور که در بخش دارو و درمان، وزارت بهداشت بر محصولات تولید شده و شرکت‌های غیر دولتی این بخش نظارت می‌کند در قسمت روان‌شناسی نیز باید بهزیستی به‌ عنوان ناظر ورود پیدا کند که خانواده‌ها و افرادی که تقاضای محصولات فرهنگی روان‌شناسی را دارند یک نهاد قابل اطمینان و موثق داشته باشند که درباره علمی بودن و استاندارد بودن این محصولات اطلاعات لازم را کسب کنند.

حاجی‌پور تأکید کرد: البته نمی‌شود گفت همه‌ محصولاتی که در بازار وجود دارد زمینه علمی نداشته و خارج از حیطه‌ دانش روان‌شناسی است اما وقتی نهادی به‌ عنوان ناظر وارد نشود، افراد سودجو که فقط به منافع خود فکر می‌کنند، ممکن است اطلاعات و آموخته‌هایی را در اختیار مردم بگذارند که یا گروهی از کار مردم باز نمی‌کند و یا آموزش‌های غلط به آنان می‌دهد که ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر، محصولات آموزشی زیادی در سطح جامعه وجود دارد که علاقه‌مندان و خانواده‌ها نمی‌دانند کدامیک از این محصولات را انتخاب کنند.

حاجی‌پور اضافه کرد: بسیاری از این محصولات بدون نام و نشان و یا تأیید دولتی ارائه می‌شوند که معمولاً قابل پی‌گیری نبوده و کسی نسبت به صحت و سقم مطالب آنها پاسخ‌گو نیست.

معاون پیش‌گیری بهزیستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: برای پاسخ‌گویی به اعتماد مردم، معاونت تخصصی بهزیستی در نظر دارد اقدام به تولید محصولاتی کند که از مبانی علمی برخوردار بوده و در مقابل آموزش‌های ارائه شده نیز مسئولیت بپذیرد.

وی هم‌چنین اظهار داشت: صاحبان آثار روان‌شناسی تولید شده، می‌توانند برای دریافت تأیید علمی درباره محصول خود، از کارشناسان و روان‌شناسان بهزیستی که از نهادهای مورد وثوق دولت می‌باشد کمک بگیرند.

معاون پیش‌گیری بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: دریافت تأیید علمی از نهادهای دولتی، علاوه بر اینکه سبب اطمینان بیشتر مشتریان این محصولات به ارائه‌دهندگان آنها می‌شود می‌تواند پشتوانه‌ علمی خوبی برای محصولات تولید شده نیز باشد.

حاجی‌پور با اشاره به مشکلاتی که هم‌اکنون در سطح جامعه و در بین خانواده‌ها درباره ازدواج، اختلافات زوجین و تفاوت نسلی والدین و فرزندان وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد اگر به والدین آموزش‌های صحیح در زمینه‌ شناخت و تکیه بر قابلیت‌های روانی فرزندان‌شان داده شود، این فرزندان پس از بلوغ و هنگام ازدواج، مشکلاتی که امروز در بین جوانان دیده می‌شود را کم‌تر خواهند داشت.

وی تأکید کرد: شناخت از رابطه‌ والدین و فرزندان، رابطه‌ زن و شوهر، رابطه‌ فرزندان با یکدیگر و ارتباطات میان‌فردی و اجتماعی، می‌تواند ما را در حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به ویژه در زمینه‌ گسست نسلی و مشکلات جوانان در ازدواج، یاری رساند.

حاجی‌پور اضافه کرد: کارشناسان بهزیستی در حال تلاش برای یافتن راهکاری جهت نظارت بر تولید محصولات روان‌شناسی هستند و در این مهم، از نظرات متخصصان و کارشناسان سایر نهادهای علمی نیز بهره‌مند می‌شو‌ند. 

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول