اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

مفیدترین کار در زندگی بشر دعا به درگاه خداوند است

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مفیدترین کار در زندگی بشر دعا به درگاه خداوند است، گفت: شب‌زنده‌داری شب‌ قدر حتی اگر به همراه دعا نیز نباشد ثوابی معادل هزار ماه عبادت را دارد.

مفیدترین کار در زندگی بشر دعا به درگاه خداوند است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیت‌الله حسین مظاهری در مراسم احیای شب‌های قدر در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به اینکه هزار ماه عبادت به صورت تقریبی یک عمر هشتاد ساله را شامل می‌شود، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که اگر فردی در زندگی خود اهل دعا و راز و نیاز با خدا نباشد از اهالی جهنم است، بنابراین دعا به درگاه خداوند چه به صورت فارسی و چه عربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اهمیت و فضیلت شب قدر در میان شیعیان مرسوم شده است که در این شب‌ها به راز و نیاز و توسل به ائمه اطهار (ع) بپردازند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اگر دعا در زندگی انسان نباشد خداوند به او اعتنایی ندارد، گفت: برخی آیات در قرآن کریم مانند آیات تهذیب نفس، آیات توبه کننده به خواندن قرآن و آیاتی که به دعا کردن اشاره دارد از نظر تعداد تاکید بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: به طور مثال در آیه 186 سوره بقره 17 تاکید درباره دعا وجود دارد و خداوند بر استجابت حتمی دعای بندگان تاکید می‌کند.

مظاهری با بیان اینکه دعا به طور یقین در زندگی تأثیر دارد، گفت: اینکه برخی افراد می‌گویند هر چه دعا می‌کنیم مستجاب نمی‌شود صحیح نیست، زیرا هر دعایی از جانب بنده به درگاه خداوند یا به استجابت می‌رسد و یا اینکه نتیجه‌ای برای وی دارد.

وی با بیان اینکه استجابت دعا سه شرط دارد، اظهار کرد: برای اینکه دعایی مستجاب شود فرد باید حضور قلب داشته باشد، موانع استجابت دعا را رفع کند و صلاح فرد نیز درباره تقاضای وی مهم است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: دعای افراد ممکن است به علت گناهی اجتماعی و یا فردی مستجاب نشود، همان گونه که در دعای کمیل از خداوند می‌خواهیم که گناهانی که موجب عدم استجابت دعاست بر ما ببخشد، اما گناهانی که به خاطر خطای فرد و یا عدم صلاح وی مستجاب نشده است نیز در سعادت وی و اطرافیانش تأثیر دارد.

وی ادامه داد: گاهی فرد در هنگام دعا کردن شور خاصی دارد و از ته دل با خداوند راز و نیاز می‌کند و گاه دعاهای ما حالتی رسمی دارد، اما دعاهای رسمی نیز در شب قدر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مظاهری تاکید کرد: همان‌طور که نماز حتی اگر با حضور قلب همراه نباشد نتایجی قطعی در زندگی بشر دارد، دعا نیز اگر با حضور قلب همراه نباشد باز هم نتیجه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه وعده خداوند درباره استجابت دعا تخلف‌پذیر نیست، افزود: گاهی آنچه می‌خواهیم رخ نمی‌دهد و به چیزی دیگر بدل می‌شود، به این معنا که باعث عاقبت به خیری، سعادت دنیا و آخرت، رشد امور دنیایی و رفع بلاهای ناگهانی می‌شود و بالاتر از همه اینها اینکه روز قیامت به اندازه‌ای برای این دعا به بنده پاداش داده می‌شود که آرزو می‌کند که ای کاش هیچ ‌کدام از دعاهای من به مرحله استجابت نرسیده بود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به لزوم ارتباط دائمی با پروردگار تاکید کرد: این رسم غلطی است که دعا را به شب‌های قدر محدود کنیم، چرا که مؤمنان باید همواره رابطه عاطفی با خداوند داشته باشند و بدانند راز و نیاز با خدا موجب سعادت دنیا و آخرت است.

*مفیدترین کار در زندگی بشر دعا به درگاه خداوند است

وی دعا به درگاه خداوند را مفیدترین کار در زندگی بشر دانست و تاکید کرد: حتی فرد کافر نیز زمانی که خدا را بخواند دعایش مستجاب می‌شود، چه برسد به افراد مؤمنی که در شب‌های قدر به دور یکدیگر جمع می‌شوند که خداوند گاهی به خاطر یک نفر و یا یک کودک در این‌گونه مجالس به تمام افراد رحم می‌کند.

مظاهری ادامه داد: رسم خوبی که در میان شیعیان وجود دارد این است که پیش از دعا کردن توبه می‌کنند و خداوند نیز گناه را هر چه بزرگ یا فراوان باشد در صورت توبه کردن می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه در آیات و روایات درباره توبه پیش از دعا تاکیدهای فراوانی وجود دارد، اضافه کرد: توبه واقعی به این معناست که فرد از آنچه در برابر خداوند انجام داده است پشیمان و خجالت‌زده باشد که نیازمند توسل است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: استجابت دعا نیاز به توسل نیاز دارد، چرا که در قرآن داریم که توبه انسان‌های متقی نیازمند واسطه‌ است و امام صادق (ع) می‌فرماید که منظور از این واسطه ما اهل‌بیت هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین قرآن بر سر گذاشتن در شب‌های قدر علاوه بر نشانه‌ای برای توبه، علامت توسل نیز هست و اگر واقعی نیز نباشد بالاخره اثر خود را دارد.

مظاهری تاکید کرد: مؤمنان در این شب‌ها‌ اهل‌بیت را وسیله توبه و دعا به درگاه خداوند قرار دهند که ان‌شاءالله رحمت پروردگار بر همه بندگان نازل می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول