اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی مازندران در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

شرایط حضور سرمایه‌گذار فولاد در مازندران فراهم است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با اشاره به حضور و آمادگی سرمایه‌گذار سرمایه‌گذار فولاد در مازندران اعلام کرد: کل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده برای شهرک‌های صنعتی مازندران110 میلیارد تومان است.

شرایط حضور سرمایه‌گذار فولاد در مازندران فراهم است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عباسعلی وفایی‌نژاد با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در مازندران که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت به پرسش‌های خبرنگاران فارس پاسخ داد.

وی قبل از طرح پرسش‌های موضوعی درباره فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران اظهار داشت: ارتباط با رسانه‌ها را دوست دارم. به عنوان مدیر خودم را جدای از رسانه‌ها نمی‌دانم.

این مسئول تصریح کرد: رسانه‌ها جزء صداقت از مدیران استان چیزی نمی‌خواهند و در هر پستی اگر صداقت حاکم شود اطلاع‌رسانی شفاف و بدون دغدغه حاکم می‌شود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی مازندران پرهیز از شعارگرایی در دوران مدیریت را از مهم‌ترین عامل موفقیت یک مدیر عنوان کرد و گفت:  گفتمان شعاری برای مدیر ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو باشد ولی در بلندمدت چالش‌هایی را برای مدیر ایجاد می‌کند.

این مسئول در ادامه از علاقه‌مندی خود با رسانه‌ها سخن گفت و اضافه کرد: نگاه خبرنگاران به هر سازمان دریچه‌ای جدید بر سازمان می‌گشاید و به همین خاطر همیشه به خبرنگاران احترام می‌کنم.

وی با اشاره به مشقت‌های کار خبرنگاری گفت: در مراوداتم سعی می‌کنم به خبرنگاران احترام کنم.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه این گفت‌وگو به سوال‌های خبرنگاران فارس پاسخ داد.

فارس: به عنوان اولین سوال جایگاه خوشه‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی مازندران چگونه است و چه اندازه بودجه توسط خوشه‌های صنعتی جذب شد؟

وفایی‌نژاد: ایجاد خوشه‌های صنعتی یعنی انجام کار گروهی و برای فعالیت درست کار گروهی نیاز به برنامه‌‌ریزی داریم.

انجام فعالیت‌های گروهی در مازندران نهادینه شد و همین عدم درک از فعالیت‌های گروهی باعث شد تا آثار ورشکستگی در برخی خوشه‌ها دیده شود.

وی تصریح کرد: یکی از رمزهای موفقیت در عرصه‌های اقتصادی حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است و حضور موفق در عرصه‌های بین‌المللی بی‌ارتباط به کار گروهی نیست.

وفایی‌نژاد اضافه کرد: در طول دوران مدیریتم تلاش بر این بود که تشکل‌ها و گروه‌های منسجمی در استان ایجاد شود و در این گروه‌ها به دنبال ایجاد برند بودیم تا قابلیت‌های استان را به بازارهای بین‌المللی برسانیم.

این مسئول به شکل‌گیری اتحادیه باغداران در مازندران اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده اتحادیه باغداران مازندران در عرصه تنظیم بازار مرکبات در کشور حرف اول را می‌زند.

وفایی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر 21 استان کشور از مرکبات ذخیره شده مازندران در کشور  استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه ایجاد خوشه‌بندی، اقدام‌ها برای تولید تا فروش را مدیریت می‌کند، اضافه کرد: بازاریابی مناسب نیز در برنامه کاری خوشه‌بندی قرار می‌گیرد و حذف واسطه‌ها و بازاریابی مناسب و موفقیت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی را به همراه دارد.

این مسئول پیگیری  ایجاد خوشه‌های صنعتی در مازندران را مربوط به چهار سال قبل عنوان کرد و بیان داشت: اولین خوشه صنعتی در جویبار ایجاد شد و این مجموعه در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: این مجموعه برای فعالیت از اعتبارات هماهنگ برخوردار است هر چند این خوشه هنوز جامعیت پیدا نکرد و برای فعالیت این خوشه‌ها بحث‌های حمایتی احتیاج داریم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه از شروع فعالیت سه خوشه جدید صنعتی در مازندران خبر داد.

وی بررسی مطالعات خوشه  تولید، توزیع و فروش ماهی غزل آلا، خوشه گل و گیاه و نیز خوشه صنعتی مواد غذایی از اقداماتی است که در راستای ایجاد خوشه‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی انجام شد.

فارس: کمبود نقدینگی همیشه به عنوان چالش در شهرک‌های صنعتی مطرح می‌شود آیا این سازمان برنامه‌ریزی برای تامین نقدینگی دارد؟

وفایی‌نژاد: وظیفه ما در شهرک صنعتی مازندران فراهم کردن بستر مناسب برای استقرار صنایع است و در بخشی دیگر همراهی با صنایع کوچک است که ساماندهی صنایع کوچک نیز هنوز به تشکیلات شهرک‌های صنعتی واگذار نشد.

وی تصریح کرد: صدور مجوز تا ساخت واحد‌های صنعتی در ارگان دیگر مدیریت می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه به اجرای فعالیت‌های زیر ساختی در شهرک‌های صنعتی مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 38 شهرک و 12 ناحیه زیر پوشش این سازمان در مازندران فعالیت می‌کنند.

وی با اعلام وسعت یک‌هزار و 850 هکتاری شهرک صنعتی مازندران گفت: کل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده برای شهرک صنعتی مازندران حدود 110 میلیارد تومان است که 50 درصد اعتبارات از منابع داخلی و بقیه از منابع ملی و استانی هزینه شد.

فارس: وضعیت تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی مازندران چگونه است؟

وفایی نژاد: ایجاد تصفیه خانه صنعتی در شهرک‌های صنعتی مازندران از دغدغه‌های ملی است.

وی بیان داشت: هزینه ساخت تصفیه‌خانه‌های صنعتی به صورت مشارکتی از طریق بودجه ملی و استانی تامین می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر 10 شهرک صنعتی مازندران به تصفیه‌خانه مجهز شدند، دو تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری است و برای چهار تصفیه‌خانه دیگر نیز کلنگ‌زنی شد.

مدیرعامل شهرک صنعتی مازندران مهم‌ترین مشکل در ساخت تاسیسات شهرک صنعتی مازندران را فقدان زمین به وِیژه زمین ملی عنوان کرد و گفت: برای ایجاد شهرک صنعتی در مازندران متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شویم.

وی با اشاره به 38 ناحیه صنعتی موجود در مازندران گفت: در حال حاضر ایجاد لکه‌های صنعتی در مازندران در حال شکل‌گیری است.

این مسئول با اعلام اینکه مساحت برخی شهرک‌های صنعتی در مازندران حدود 15 تا 20 هکتار است بیان داشت: ساماندهی شهرک‌های صنعتی با موقعیت این چنینی هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

فارس: وضعیت گازرسانی شهرک‌های صنعتی مازندران را تشریح می‌کنید؟

وفایی‌نژاد: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی از دغدغه‌های جدی است و برای تکمیل پروژه‌های گازرسانی به ناحیه‌های صنعتی که گاز در دسترس است از دغدغه‌های جدی است.

وی ادامه داد: 19 شهرک صنعتی مازندران از نعمت گاز برخوردار هستند و بر اساس هماهنگی انجام شده پنج شهرک صنعتی دیگر در مازندران از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه به موضوع  افزایش اعتبارات شهرک صنعتی مازندران اشاره کرد و اضافه کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده میزان اعتبارات مالی شهرک صنعتی مازندران حدود 20 میلیارد تومان برآورد می‌شود که برای داشتن شهرک صنعتی مطلوب در مازندران نیاز به 120 میلیارد تومان اعتبار داریم.

فارس: چهار مرداد ماه سال جاری اعلام شد که 230 هکتار زمین‌های در شهرک صنعتی مازندران آماده واگذاری است؟ در مورد آخرین وضعیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی توضیح می‌دهید؟

وفایی‌نژاد: با وجود تحریم‌های کمرشکن به اذعان دشمنان ما تاکنون 30 قرارداد واگذاری زمین در شهرک صنعتی مازندران انجام شد.

وی افزود: قبل از حضور در دفتر خبرگزاری فارس چهار قرارداد واگذاری زمین شهرک صنعتی امضا شد.

این مسئول ادامه داد: از زمان امضای قرارداد سرمایه‌گذار به مدت یک سال فرصت دارد تا عملیات احداث واحد تولیدی را در شهرک صنعتی به اتمام برساند.

مدیرعامل شهرک صنعتی مازندران مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران را تامین منابع مالی از طرف بانک‌ها عنوان کرد و گفت: تامین نقدینگی مشکل اصلی بخش تولید است.

وی اضافه کرد: 47 درصد واحدهای صنعتی برای استقرار در شهرک‌ها مشکل نقدینگی دارند.

فارس: آیا طرح صنعت در خانه در مازندران اجرایی می‌شود؟

وفایی‌نژاد: برای اجرای طرح صنعت در خانه برای شهرک صنعتی وظیفه‌ای طراحی نشد و برخی واحدها به طور غیررسمی اقدام به اجرای این طرح می‌کنند.

وی یادآور شد: برای اجرای درست این طرح که در بسیاری از کشورها نیز موفق‌آمیز بود نیاز است فنی حرفه‌‌ای و دانشگاه علمی کاربردی برای اجرای درست این طرح ورود پیدا کنند.

این مسئول ادامه داد: برای اجرای بهتر و قانونی‌تر اجرا کردن طرح صنعت در خانه نیاز به ساز و کار قانونی است و این موضوع باید در مجلس و مراجع قانونی پیگیری شود.

فارس: درباره آخرین وضعیت شهرک صنعتی کیاسر توضیح دهید؟

وفایی‌نژاد: مکان‌یابی برای ایجاد شهرک صنعتی جزو الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای ایجاد شهرک صنعتی باید شرایط منطقه نیز مورد بررسی قرار گیرد تا امکان حضور سرمایه‌گذار فراهم شود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر در تامین آب برای شهرک صنعتی کیاسر مشکل داریم.

وفایی‌نژاد با اعلام اینکه شهرک صنعتی کیاسر جزو شهرک‌های کمتر توسعه یافته است، گفت: تلاش می‌کنیم که برای توسعه این شهرک‌ها از تخفیف‌های ویژه‌ای استفاده کنیم.

وی به استقرار واحد حمل و نقل در شهرک صنعتی کیاسر اشاره کرد و بیان داشت: با استقرار شرکت حمل و نقل در این شهرک بخش از مشکلات زیرساختی در این ناحیه صنعتی برطرف شود.

این مسئول دیگر برنامه‌های در دست اجرا در شهرک صنعتی مازندران را ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی عنوان کرد و گفت: برای ایجاد شهرک تخصصی نیاز به ظرفیت‌سازی داریم.

وی در ادامه از پیگیری‌های انجام شده برای ساخت شهرک صنعتی خصوصی خبر داد و گفت: این موضوع در حال پیگیری است.

وفایی‌نژاد یادآور شد: به سرمایه‌گذارانی که برای حضور در شهرک‌های صنعتی رغبت داشته باشند مجوز ارائه می‌شود.

فارس: آخرین وضعیت شهرک فولاد در مازندران؟

وفایی‌نژاد: مقدمات اولیه برای حضور سرمایه‌گذار انجام شد و ادامه روند فعالیت بسته به حضور سرمایه‌گذار دارد.

فارس: شما قبل از پذیرش مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران مسئول سازمان بازرگانی سابق بودید، کار در کدام ارگان را بهتر می‌دانید؟

وفایی‌نژاد: در هر ارگانی حضور پیدا کنی کارکردن سخت است به شرطی که دغدغه اصلی خدمت‌رسانی به مردم باشد.

=======================

گفت‌‌وگو از جابر معافی و جاوید عباسی

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول