اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تولید محصول

90 درصد بهره‌برداران کشاورزی مرند از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان مرند گفت: 90 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان، در تولید محصول از روش‌های سنتی متابعت می‌کنند.

90 درصد بهره‌برداران کشاورزی مرند از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، بهنام رضوانی صبح امروز در هشتمین نشست ستاد اجرایی کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اهمیت اقدامات انجام یافته و در حال انجام دولت در توسعه بخش مهم و زیربنایی کشاورزی اظهار کرد: این اقدامات نتایج مهم خود را در شکوفایی هرچه بیشتر این بخش در سال‌های آتی نشان داده و جایگاه این بخش استراتژیک در اقتصاد کشور را بیش از پیش مشخص خواهد کرد.

وی با اشاره به موقعیت این شهرستان در توسعه بخش کشاورزی گفت: استفاده بهینه از منابع تولید و همچنین اصلاح الگوی کشت خواهد توانست جایگاه مرند را در اقتصاد کشاورزی استان ارتقا دهد.

رضوانی با اشاره به کمبود آب‌های سطحی موجود در این شهرستان گفت: اکثر آب بخش کشاورزی در شهرستان مرند از طریق چاه‌های آب کشاورزی تامین می‌شود و در این بخش، در حال حاضر بیش از 7 هزار حلقه چاه در تامین آب بخش‌های باغی و زراعی به فعالیت مشغولند ولی، متاسفانه از زمان آغار نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی، تا به حال فقط 160 حلقه چاه در این شهرستان به این کنتورها مجهز شده که با توجه به تعداد چاه‌های فعال، رقم بسیار ناچیزی است.

فرماندار شهرستان مرند، با اشاره به اهمیت توسعه آبیاری تحت فشار در اراضی باغی و زراعی این شهرستان افزود: با توجه به امکانات بالقوه موجود در سطح شهرستان مرند از نظر توسعه بخش باغی و زراعی به خصوص در دشت "هرزندات" و "یکانات"، کمبود و نبود آب، استفاده از این اراضی برای توسعه زراعی و باغی، عملاً با مشکل مواجه شده است.

وی بیان داشت: همچنین با توجه به این امر که 90 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان در تولید محصول از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند، توسعه روش‌های جدید به همراه گسترش آموزش‌های لازم برای بهره‌برداران از ضروریات اصلی توسعه بخش کشاورزی مرند در کوتاه مدت محسوب می‌شود.

رضوانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به این نکته که توسعه کشت زعفران در این شهرستان، با توجه به تجارب موجود و عملکرد مطلوب تولید آن در اراضی زیر کشت، از توسعه خوبی در مرند طی سال‌های گذشته برخوردار بوده است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع که کشت این محصول با نیاز آبی کم و امکان گسترش سطوح زیر کشت آن می‌تواند در توسعه کشاورزی این شهرستان نقش مهمی را داشته باشد، باید در کارگروه استانی برای ایجاد امکان آن، برنامه‌ریزی لازم به همراه صدور مجوزهای لازم صورت پذیرد.

وی همچنین با اشاره به سطوح زیر کشت 2 هزار و 500 هکتاری محصول گوجه فرنگی در این شهرستان گفت: توسعه آبیاری تحت فشار در این سطوح، بخش اعظمی از آب مورد مصرف در بخش زراعی این شهرستان را کاهش داده و آب صرفه‌جویی شده از این طریق می‌تواند امکانات توسعه این بخش را در میان مدت فراهم کند.

رضوانی آب مورد استفاده در بخش کشاورزی این شهرستان را، 159 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: 109 میلیون متر مکعب از این آب از طریق 722 حلقه چاه کشاورزی موجود در سطح شهرستان تامین شده است، همچنین 30 میلیون متر مکعب از طریق 22 رودخانه موجود در این شهرستان فراهم شده و نیز 50 میلیون متر مکعب آن، از طریق 60 رشته قنات موجود در سطح شهرستان مرند فراهم می‌آید.

وی ادامه داد: توسعه آبیاری تحت فشار و استفاده از 122 هزار متر مکعب آب توافق شده با شرکت آب منطقه‌ای استان برای واگذاری به بخش کشاورزی این شهرستان در قالب طرح توسعه کشاورزی مرند، در میان مدت می‌تواند توسعه این بخش را از سرعت لازم برخوردار کند.

رضوانی در ادامه با اشاره به این موضوع که اجرای طرح‌های توسعه‌ای در تمام بخش‌های اقتصادی، به خصوص بخش مهم کشاورزی مسائل و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت، افزود: دولت کار بسیار مهم و در خور توجهی را از نظر متحول‌سازی ساختار زیربنایی بخش کشاورزی در کشور آغاز کرده و حرکت درست، برنامه‌ریزی شده و توانمند مسئولان در تحقق اهداف این بخش، در میان مدت کاملاً مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این برهه حساس بر همه واجب و لازم خواهد بود که با تعامل و همکاری تنگاتنگ با سازمان جهاد کشاورزی استان، این نهاد متولی توسعه بخش کشاورزی را در دستیابی صحیح و درست به اهداف تعریف شده در بخش کشاورزی شمال‌غرب کشور یاری کنند.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول