اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه:

صنایع‌دستی چشمه‌دوزی در کرمانشاه خشک نشده است

خبرگزاری فارس: معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: صنایع‌دستی چشمه‌دوزی یکی از صنایع مطرح در کرمانشاه است که خریداران و طالبانی در کشور دارد.

صنایع‌دستی چشمه‌دوزی در کرمانشاه خشک نشده است

نصرت‌الله سپهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: چشمه‌دوزی بیشتر روی پارچه‌های تک‌ رنگ سفید، سیاه با نخ‌های گلدوزی هم‌رنگ یا رنگ‌های دیگر با به کارگیری ابزار مناسب انجام می‌شود.

سپهر با اشاره به اینکه چشمه‌دوزی انواع مختلفی دارد افزود: چشمه‌دوزی بیشتر به دو روش انجام می‌شود و در شیوه نخست تار و پود قسمتی از پارچه را کشیده و خارج می‌کنند و سپس با بخیه‌زدن چشمه‌هایی را به شکل‌های مختلف از جمله نقوش هندسی بته جغه پدید می‌آورند.

وی ادامه داد: در شیوه دوم بدون بیرون کشیدن نخ با ابزاری مانند درفش ابتدا روزنه‌هایی به شکل گل و ساقه در پارچه ایجاد کرده سپس بخیه‌هایی را چنان محکم می‌دوزند که تار و پودها به اطراف کشیده شوند و روزنه با چشمه‌هایی انجام شوند، این روزنه‌ها به شکل گرد بیضی و بادامی است.

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تولیدات این نوع صنایع‌دستی قدمتی چند هزار ساله دارد و همانند ماشته روی دوش الهه طاقبستان که قدمت بیش از یک‌هزار و 400 سال دارد در مناطق سنجابی، قصرشیرین و ... تولید می‌شود و هنوز زنان از این نوع ماشته‌ها استفاده می‌کنند و کناره‌های آن را با استفاده از روش چشمه‌دوزی و بهره‌گیری از نقوش هندسی به بهترین نحو چشمه‌دوزی می‌کنند.

وی گفت: امروزه علاوه بر استفاده از این هنر برای ماشته، برای رومیزی، کوسن و ... نیز استفاده می‌شود آنچه بیشتر در بین مردم طالب داشته و استفاده دارد چشمه‌دوزی کنار دامن است که هنرمندان زن خوش‌ذوق کرمانشاهی به بهترین نحو آن را انجام می‌دهند و تولیدات آن بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به صورت چمدانی صادر می‌شود و قیمت هر دامن، واسطه‌ها تا دو و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

وی اظهار داشت: تنوع صنایع‌دستی استان بسیار بالا است و در صورت دقت بیشتر در تولید و نوآوری طالبان آن نیز کم نیست که لازم است از تجربیات هنری گذشته به بهترین نحو استفاده کنیم و هنر این سرزمین را معرفی کنیم و رشته‌های درآمدزا صنایع‌دستی کم نیستند که همت کار می‌خواهد و ذوق فعالیت و تلاش آنهایی که دنبال درآمد کمکی برای خانوار هستند.

 سپهر روی‌آوری به تولید صنایع‌دستی را کمک اقتصاد بسیار خوبی برای خانوارها به‌خصوص خانواده‌های کم درآمد دانست.

سپهر در پایان گفت: یأس بدترین حالت برای یک قوم است و تمام ادیان الهی یأس را رد کرده‌اند، لذا باید به دنبال کار تلاش، کوشش و رویش باشیم و زندگی همراه با کار یعنی سرزندگی و تولید و تلاش به انسان امید می‌بخشد. 

وی روی آوردن به تولید صنایع‌دستی که هنر است و هزاران ظرافت و زیبایی دارد را در نشاط و غنی‌سازی اوقات فراغت مثبت و سازنده عنوان کرد و گفت: چه خوب است به جای استفاده از اجناس خارجی از تولیدات هنری ساخته و پرداخته دست خود استفاده کنیم و این باعث می‌شود روحیه مصرفی تبدیل به روحیه تولیدی در جامعه شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول